136922

امیری: بخش محیط زیست به سینماحقیقت بازگردد

فتح‌الله امیری معتقد است همچنان این پتانسیل نزد مستندسازان محیط زیست و حیات‌وحش وجود دارد که این بخش به جشنواره سینماحقیقت بازگردد.

به گزارش دنیای معدن، فتح‌الله امیری کارگردان مستند «در گرداب انقراض» گفت: متاسفانه تعداد فیلم‌های حوزه حیات‌وحش بسیار اندک است و با تولید سالانه یک یا دو فیلم نمی‌توان بخشی مجزا برای این حوزه در جشنواره‌ها در نظر گرفت. تعداد مستندسازان فعال حوزه حیات‌وحش هم کمتر از انگشتان یک دست است و در چنین شرایطی، رقابت در کنار دیگر آثار از جمله مستندهای اجتماعی امری دشوار به نظر می‌رسد، چرا که فیلم‌های ساخته شده با موضوع حیات‌وحش ساختاری متفاوت از فیلم‌های اجتماعی دارند و زمان و زحمت بیشتری برای ساخت آن‌ها صرف می‌شود.
این مستندساز با اشاره به این که آثار تولید شده با موضوع حیات‌وحش در بسیاری از جشنواره‌ها دیده نمی‌شوند، تصریح کرد: زمانی در جشنواره سینماحقیقت بخشی مجزا برای فیلم‌های محیط زیستی در نظر گرفته شده بود که بخش حیات‌وحش را هم شامل می‌شد اما متاسفانه این بخش از جشنواره حذف شد؛ این در حالی است که جشنواره سینماحقیقت بیشتر ملی است تا بین المللی و هنوز این پتانسیل وجود دارد که بخش محیط زیست به جشنواره سینماحقیقت بازگردد.
امیری با بیان این که مستندهای اجتماعی به واسطه موضوعی که دارند می‌توانند جذاب‌تر از مستندهای مرتبط با حیات‌وحش باشند، خاطرنشان کرد: مسوولان جشنواره‌ها و مردم معمولاً این تصور را دارند که مستندهای حیات‌وحش را می‌توان در تلویزیون دید، پس باید فضا را برای دیده شدن مستندهای اجتماعی فراهم کرد.
وی در پایان گفت: ساخت فیلم با موضوع حیات‌وحش در ایران بسیار دشوار است و باید درباره‌ی چیزی که نمی‌توان دید، فیلم ساخت؛ به همین دلیل مستندهای تازه‌ی من ترکیبی از حوزه اجتماعی و محیط زیست هستند. به این معنا که شکل و شمایل انسان و طبیعت به خود گرفته‌اند. به نظرم این فیلم‌ها راحت‌تر می‌توانند با آثار اجتماعی رقابت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید