136921

حباب نرخ فلزات با دلار باد شد/ رکود مصرفی، باعث کاهش فتیله قیمت فولادی ها

دنیای معدن - عضو هیئت مدیره صنف فروشندگان آهن و فولاد گفت: تغییرات نرخ ارز در چندماه اخیر موجب افزایش قیمت حبابی محصولات فلزی شد اما امیدواریم که با مدیریت این نرخ بازار فلزات نیز ساماندهی شود.

به گزارش دنیای معدن، بازار فلزات اساسی همواره یک بازار مهم و سرنوشت ساز برای اقتصاد جهانی بوده محسوب می شود به طوری که قبل از هر تغییر روندی در اقتصاد جهانی، ابتدا نشانه هایی از تغییر در بازار فلزات اساسی نمایان می شود.

به همین دلیل کاهش چشمگیر قیمت فلزات اساسی در چندروز اخیر نگرانی ها از احتمال بروز یک رکود دیگر دراقتصاد جهانی را به اوج رسانده است.

در اواخر سال 2016 پیروزی دونالد ترامپ باعث شد که بازار فلزات اساسی تحت تأثیر وعده های اقتصادی ترامپ مبنی بر کاهش مالیات ها و افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در تأسیسات زیربنایی، رشد خیره کننده ای را آغاز کند اما اینک بازار فلزات اساسی به دلیل شدت گرفتن تهدیدهای تعرفه ای ترامپ علیه چین و عملی شدن برخی از این تهدیدها با خطرهای جدید روبه رو است به طوری که در چند روز اخیر قیمت جهانی فلزات با کاهش شدیدی روبه رو شده و به موجب آن شاخص های صنعتی نیز نشانه هایی از تضعیف روند رشد اقتصاد جهانی را بروز داده اند و اینک ترس از وقوع یک جنگ تجاری تمام عیار بر تردیدهای سرمایه گذاران افزوده اما باید دید کاهش قیمت جهانی فلزات چه تاثیری در بازارهای داخلی کشور خواهد داشت.

محمد صادق چیت ساز عضو هیئت مدیره صنف فروشندگان آهن و فولاد به بورس نیوز گفت: با پایان فصل تابستان ساخت وساز در نیمه شمالی کشور کاهش خواهد یافت و به تبع آهن تقاضا برای آهن آلات ساختمانی نیز در بازارهای داخلی کاسته می شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان در حال حاضر فعالیت زیادی ندارد، ادامه داد: قیمت های جهانی فلزات در چند روز اخیر با کاهش مواجه شده و ریزش قیمت های جهانی تا 2 ماه آینده نیز ادامه دار خواهد بود ضمن آنکه فضای ساخت وساز در داخل کشور نیز تحت تاثیر ایام محرم با وقفه مواجه خواهد شد.

چیت ساز در پاسخ به این سوال که آیا این نوسان قیمت فلزات در سهام شرکت های بورسی تاثیر گذار است، گفت: این امر تاثیر زیادی در سهام شرکت های بورسی و به تبع آن بازار سرمایه ندارد.

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در ماه های اخیر نیز گفت: تغییرات نرخ ارز در چندماه اخیر موجب افزایش قیمت حبابی محصولات فلزی شد اما امیدواریم که با مدیریت این نرخ بازار فلزات نیز ساماندهی شود.

دیدگاهتان را بنویسید