136823

سیلابی که قیمت زغال سنگ را افزایش داد

دنیای معدن -بررسی و وضعیت های مالی شرکت های معدنی فعال در حوزه زغال سنگ در جهان نشان می دهد که این ماده معدنی هنوز همچنان سودآوری مناسبی را با خود به همراه دارد، اما در این میان برخی کشورهای اصلی تولیدکننده نیز به دلایل مختلف، برخی مشکلات در عرضه را به همراه داشته اند.

به گزارش دنیای معدن بررسی ها نشان می دهد که طی 2 سال گذشته صنعت حمل ونقل دریایی، به صورت میانگین نسبت نقدینگی 40 درصدی و 44 میلیارد دلاری را ایجاد کرده است که نشان از بازار بسیار سودآور این صنعت دارد. حمل ونقل و جابه جایی محصولات سنگین وزنی مانند مواد اولیه تولید فولاد از جمله بازارهای این صنعت محسوب می شود.

به نظر می رسد با توجه به شرایط رکود حاکم در برخی صنایع، این شرایط بسیار جذاب خیلی تداوم نیابد. رشد افزایش هزینه های تولید در صنعت منجر به بروز مشکلات برای بسیاری از صنایع شده است. بررسی ها حکایت از آن دارد که هزینه های بخش صنعت از آغاز سال 2016 به شدت افزایش یافته و بسیاری از صنایع را درگیر کرده است. رشد این هزینه ها تا به امروز ادامه داشته است. با این وجود، به دلیل رشد تقاضای جهانی برای فلزاتی مانند فولاد، تولید محصولات فولادی همچنان افزایش داشته است و به نظر می رسد در سال جاری اندکی از حجم تولید کاسته شود.

قیمت FOB زغال سنگ متالورژیکی استرالیا را طی سال‎های اخیر نشان می دهد. چنان که پیداست این ماده معدنی در برخی بازه های زمانی به دلایل گوناگون با افزایش و کاهش قیمت در این منطقه همراه بوده است. روند تغییرات قیمت زغال سنگ متالورژیکی از سال 2003 تا 2017 که در نمودار نشان داده شده اند با 3 افزایش قیمت اساسی طی این سال ها روبه رو بوده است. طی سال های 2009 و 2011 سیلاب های رخ داده در منطقه کوئینزلند که قسمت عمده از معادن زغال سنگ استرالیا را تشکیل می دهند، مشکلات و خسارات جدی را بر معادن و همین طور بر حمل ونقل کالاها از این منطقه وارد آورد که نتیجه آن افزایش قیمت شدید در محصولاتی مانند زغال سنگ بود؛ به نحوی که در سال 2009 قیمت زغال سنگ متالورژیکی به 350 دلار برای هر تن رسید. به صورت مشابه نیز در سال 2011 سیل منجر به افزایش قیمت این کالا تا 310 دلار برای هر تن شد. پس از آن قیمت ها روند کاهشی به خود گرفتند. چنان که قیمت FOB زغال سنگ استرالیا از 310 دلار برای هر تن در سال 2011 تا 80 دلار برای هر تن در سال 2016 کاهش یافت اما این شدت کاهش دائمی نبود و بار دیگر شرایط تغییر کرد.

2 عامل مشکل زا در عرضه در منطقه کوئینزلند و همچنین مقررات سخت گیرانه زیست محیطی چین که منجر به کاهش ظرفیت های تولید شد، قیمت زغال سنگ متالورژیکی در سطح جهان و نیز استرالیا را در سال 2017 افزایش داد، به نحوی که قیمت این محصول دوباره به محدوده 300 دلار برای هر تن (FOB استرالیا) برگشت.

دیدگاهتان را بنویسید