136730

پیش بینی تولید بیش از 146 هزار تن کاتد در سال 97

دنیای معدن - معاونت بهره برداری مجتمع مس سرچشمه وظیفه برنامه ریزی و پایش برنامه های تولیدی این مجتمع را برعهده دارد. برای آگاهی از برنامه های این معاونت در سال 97 به سراغ حبیب الله ضیا ء الدینی معاون بهره برداری این مجتمع رفتیم. در ادامه این گفت وگو را بخوانید.

برنامه ریزی و نظارت بر استخراج خاک سولفوری، ارسال به کارخانه تغلیظ و تحویل کنسانتره به کارخانه ذوب و در نهایت ارسال آند تولیدی به پالایشگاه از مهمترین برنامه ها و اقدامات معاونت بهره برداری این مجتمع است. برای آگاهی از کم و کیف برنامه های این معاونت به وی‍ژه در حوزه افزایش تولید و راهکارهای مقابله با کاهش تولید به سراغ مهندس حبیب الله ضیا ءالدینی معاون بهره برداری مجتمع مس سرچشمه رفتیم.

با توجه به این که با افزایش عمر معدن مس سرچشمه عیار معدن در حال کاهش است و از سوی دیگر شرکت مس برنامه افزایش تولید کنسانتره و کاتد را در برنامه های خود دارد، برنامه این معاونت برای حل تناقض بین کاهش عیار معدن و افزایش دادن تولید چیست و چه برنامه هایی در این زمینه دارد؟

شرکت مس یک برنامه ریزی بلندمدت برای این مسئله دارد. افت عیار به ازای هر 0.1 درصد در هرسال موجب کاهش 10 هزار تن کنسانتره تولیدی و حدود 2500 تن تولید مس محتوی معدنی می شود. در این راستا دو کار باید صورت گیرد؛ نخست این که با توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه های تغلیظ بتوانیم کاهش عیار را با توسعه و بهره برداری از معادنی مثل درآلو، دره زار، چاه فیروزه جبران کنیم؛ یعنی فرض کنید اگر کارخانه تغلیظ دره زار را با ظرفیت 100 هزار تن در سال راه اندازی بکنیم و عیار معدن سرچشمه از 0.65 به درصد0.55 کاهش پیدا کند، تولید به مقدار فعلی می رسد. به عبارتی با در نظر گرفتن عیار 0.6 درصد در معدن مس سرچشمه ما در دره زار حدود 50 هزار تن کنسانتره یا 10 هزار تن تولید مس محتوی را افزایش خواهیم داد. این برنامه ای است که شرکت در این زمینه به کار گرفته و ساخت کارخانه دره زار هم در اولویت قرار دارد به طوری که در آینده ی نه چندان دور در طرح توسعه، کارخانه تغلیظ دره زار به بهره برداری خواهد رسید.
درباره کاری که خود معاونت بهره برداری انجام می دهد تا بتوانیم خاک پر عیارتری را به کارخانه تغلیظ بفرستیم و درنتیجه با افت تولید در چند سال اخیر و سال های آینده روبرو نشویم، در حال کار بر روی فرآیند بیولیچینگ هستیم و هم اکنون هم شروع فرایند بیولیچیگ با اشل تقریباً نیمه صنعتی در حال انجام است تا نتیجه این کار نیمه صنعتی را بگیریم و در صورت مثبت بودن نتایج آن را صنعتی کنیم.

فرایند این کار به چه شکلی انجام می شود؟

با توجه به این که لیچینگ مربوط به خاک اکسیدی است و خاکی که ما موجود داریم خاک سولفیدی است این خاک ها را به به دو دلیل در فرایند لیچینگ استفاده میکنیم. اول این که بتوانیم خاک های کم عیاری که در محدوده معدن سرچشمه است و این ها موجب افت تولید در فرایند تغلیظ می شوند را حذف کنیم و به لیچینگ برای استفاده دهیم و دوم این که کارخانه لیچینگ را احیا بکنیم. برای این منظور ما یک کارخانه با ظرفیت 12 هزار و 500 تن کاتد در مجتمع مس سرچشمه احداث کردیم که می تواند ما را از این خاک ها که به نوعی در تغلیظ موجب کاهش عیار و کاهش تولید در فرایند پیرو متالوژی می شوند نجات دهد. درواقع، در فرایند هیدرو به نوعی بازیابی بر روی خاک های ضعیف انجام می شود تا تبدیل به کاتد می شود.

این برنامه موجب افزایش هزینه ها نمی شود؟

خیر، اتفاقاً تولید کاتد لیچینگ اقتصادی می شود، درواقع ما با این کار به دو دستاورد رسیده ایم: 1) تولید لیچینگ اقتصادی می شود و به عبارتی تولید افزایش پیدا می کند و درنتیجه یک منبع مناسب برای ادامه حیات کارخانه است؛ 2) خاک های کم عیار از فرایند تغلیظ حذف می شود و با راه اندازی کارخانه تغلیظ دره زار می توانیم عیار را روی حدود 0.63 نگه داریم. ببینید ما ناچار هستیم با توجه به ماهیت خاکی که در معدن برای مان مانده است به سمت عیار 0.6 درصد برویم؛ اما باید تا زمانی که کارخانه دره زار راه اندازی شود این عیار را به روش های مختلف ثابت نگه داریم؛ زیرا به هرحال تولید 100 هزار تن کنسانتره کارخانه بالاخره یک بخش از کاهش تناژ تولید حاصل از کاهش عیار معدن را می پوشاند.

شما اشاره کردید که فرایند بیولیچیگ با اشل تقریباً نیمه صنعتی در مجتمع مس سرچشمه در حال انجام است، انتظار شما از نتایج کارخانه بیولیچینگ چیست و آیا تاکنون نتایج مثبتی داشته است؟

منظور از نیمه صنعتی این بود که ما امسال تنها روی هوادهی کار می کنیم و خردایش و آگلومراسیون را انجام نمی دهیم، جواب کلی را که از هوادهی گرفتیم سراغ تزریق باکتری به علاوه خردایش و آگلومراسیون می رویم. فعلاً با همین فرایند نیمه صنعتی تا پایان امسال جواب می گیریم، نتیجه کار را توسعه می دهیم و اگر نیاز به صنعتی شدن بود این کار را انجام می دهیم و امکان این که با همین فرایند نیمه صنعتی به نتیجه دلخواه برسیم هم هست که اگر این اتفاق بیافتد نیازی هم دیگر به فرایندهای خردایش و آگلومراسیون نیست.

برنامه تولید مجتمع مس سرچشمه در سال جاری برای تولید آند و کاتد به چه میزان است و آیا امکان تحقق آن وجود دارد؟

برنامه برای سال 97 روی 6 میلیون خاک 0.2 تا 0.3 درصد سولفوری است که بسته به فشردگی و پیچیدگی کار ممکن است همه این مقدار هم محقق نشود، 80 درصد تا 90 درصد این خاک ها کالکوپیریت است و هدف ما تبدیل این خاک ها و پر عیارتر کردن خاک معدن جهت تأمین خوراک کارخانه تغلیظ است.
در بخش هیدرومتالورژی برنامه مجتمع روی 6 هزار و 400 تن مس کاتدی است ولی احتمالاً تا 8 هزار تن را تولید خواهیم کرد. در بخش پیرومتالورژی و در ابتدای چرخه تولید در کارخانه تغلیظ 660 هزار تن کنسانتره با عیار 0.24 درصد تولید می کنیم. در حوزه ذوب در سال های قبل، ذوب سرچشمه و ذوب خاتون آباد جدا از هم ظرفیت بالایی نداشتند. به عبارتی ظرفیت ذوب میدوک حدود 40 هزار تن کنسانتره بود که مابقی آن به سرچشمه ارسال می شد و از آن استفاده می شد. درمجموع ما سالیانه حدود 100 تا 150 هزار کنسانتره مازاد بر مصرف داشتیم که برای فروش استفاده می شد؛ اما امسال این طور نیست یعنی ظرفیت دو کارخانه ذوب شرکت مس فراتر از تولید کارخانه های تغلیظ است و عملاً هر میزان کنسانتره که در منطقه کرمان تولید شود دو کارخانه ذوب استفاده می کنند و ما هم به همین دلیل در مجتمع مس سرچشمه تولید 180 هزار تن آند را برای تولید در نظر گرفتیم که انشالله تا پایان سال محقق خواهد شد. برنامه پالایشگاه سرچشمه هم تولید بیش از 140 هزار تن کاتد در نظر گرفته ایم که با احتساب 6 هزار تن کاتد تولیدی لیچینگ درمجموع مس سرچشمه امسال 146 هزار و 400 تن تولید کاتد تولید خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید