136694

با همکاری مجتمع فولاد خرسان و سازندگان داخلی اتفاق افتاد:

گام ارزشمند در بومی سازی یک دستگاه مهم در تولید فولاد

دنیای معدن -شرکت های «آلومینیوم رضا» و «مجتمع فولاد خراسان» در یک همکاری مشترک موفق شدند برای اولین بار در کشور دو دستگاه مهم و ارزشمند مورد نیاز کارخانه های فولادسازی را بومی سازی نمایند.

در مراسمی که صبح روز پنج شنبه، 18 مردادماه 1397، در مشهد با حضور رییس سازمان «صنعت،معدن و تجارت» استان، مدیر کل «تعاون کار و رفاه اجتماعی»، مدیر کل «دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری» و معاون اقتصادی اداره کل اطلاعات برگزار شد از دو قفسه کاتریچ (استند) نهایی نورد، که به همت مهندسان و کارشناسان داخلی بومی سازی شده بود رونمایی شد.

«استند» (قفسه)های مذکور، که دستگاهی متشکل از حدود 300 قطعه صنعتی از قبیل رینگ ها، گیربکس ها، غلتک ها و... است و در خطوط نورد، در پیوند با یکدیگر، شکل دهی تغییر مقطع شمش فولادی و تولید محصول نهایی را بر عهده دارند، برای اولین بار در استان خراسان رضوی بومی سازی شده اند.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان، در آیین رونمایی از این دستگاه های یاد شده، گفت: در فضای که دشمنان به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در کشور هستند با برگزاری این مراسم و رونمایی از تجهیزات نهایی و مهم خط تولید کارخانه نورد به توانمندی های خودمان بیشتر متکی می شویم.

مهندس احمدی افزود: فولاد خراسان، با تکیه بر توانمندی های داخلی، دست یابی به توان تولید قطعات مهم مورد نیاز فولاد توسط سازندگان و نیروی انسانی متفکر و مبتکر داخلی را سرلوحه کار خود قرار داده است و در همین راستا، در سال های اخیر به ایجاد یک نمایشگاه دائمی بومی سازی قطعات در نیشابور اقدام و از همه سازندگان داخلی دعوت کرده ایم تا توانایی های خود را برای افزایش تولید قطعات «ساخت داخل» و جلوگیری از خروج ارز از کشور به میدان بیاورند.

احمدی با بیان این که در پی این اقدام، بسیاری از سازندگان شهرستانی، استانی و کشوری تا کنون از این نمایشگاه بازدید کرده اند، افزود: در همین راستا سازندگان داخلی موفق به بومی سازی برخی از این قطعات شده اند.

وی با بیام این که در حال حاضر در هر ماه 40 میلیارد تومان برای خرید یا وارد کردن قطعات هزینه می شود، افزود: از مسئولین تشکل های صنعتی حاضر در مراسم می خواهیم که در راستای سیاست های بومی سازی و برون سپاری فولاد خراسان، در ساخت قطعات و تجهیزات توسط صنعتگران داخلی همکاری بیشتری داشته باشند و فولاد خراسان با سفارش قطعه وعقد قرارداد با صنعتگران این نوید را به آنان می دهد که نگران فروش محصولات تولیدی خود نباشند.

احمدی افزود: در ساخت دو دستگاه استند نورد مجتمع فولاد خراسان 274 قطعه ساختنی و 2429 قطعه استاندارد توسط شرکت «آلومینیوم رضا» به کار رفته است.

وی با قدردانی از همه کارشناسان و متخصصان دست اندرکار تولید این قطعات، گفت: در راستای مسئولیت های اجتماعی که کارآفرینی و توسعه اشتغال از دستاوردهای آن است، همواره تلاش کرده ایم که قطعات و تجهیزات خارجی به کار گرفته شده در خطوط تولید و پشتیبانی خود را با اعتماد به سازندگان داخلی، بدل به تجهیزات «ساخت داخل» یا بومی سازی نماییم، زیرا در مجتمع بزرگی مانند فولاد خراسان مدت زمان تامین قطعه بسیار مهم است تا از توقف تولید جلوگیری شود. چرا که زیان عدم تولید برای یک کارخانه بزرگ بسیار بالاست.

وی افزود: «مجتمع فولاد خراسان» بزرگترین مجتمع صنعتی شرق کشور است و زنجیره تولید فولاد را در استان خراسان رضوی از مرحله گندله سازی، احیاء مستقیم، فولادسازی و نورد در سایت نیشابور تکمیل نموده است.

مهندس احمدی اظهار امیدواری کرد که با حمایت دو وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، صنعتگران و تولید کنندگان داخلی بتوانند با اعتماد متقابل به یکدیگر تولیدات کیفی مطابق با ذائقه ایرانی را در سال «حمایت از کالای ایرانی» تولید نمایند.

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این مراسم گفت: 60 درصد قطعات کارخانه های فولاد در سطح کشور تولید داخلی است.

راضیه علیرضایی، تولید دستگاه استند نورد فولاد توسط مهندسان داخلی را موفقیت بزرگی در زمینه توسعه «ساخت داخل» به عنوان نمونه «حمایت از کالای ایرانی» عنوان کرد.

در این مراسم رونمایی، مهندس بهروز اسماعیلی، معاون برنامه ریزی و فناوری فولاد خراسان بیان کرد: فرآیند بومی سازی در فولاد خراسان با هماهنگی و تشکیل کارگروهی مشترک در سه معاونت « بهره برداری»، «خرید» و «برنامه ریزی و فناوری» پیگیری و مدیریت می شود و ساختاری تحت عنوان «شورایعالی ساخت داخل» به ریاست مدیریت عامل و کمیته های بومی سازی در نواحی مختلف تولیدی دارد که کار بررسی و مدیریت بر روند بومی سازی را پیگیری می نمایند.

به گفته اسماعیلی، تاکنون قطعاتی مانند «کلمپ الکترود کوره قوس الکتریکی»، پانل های مسی کوره قوس، ماشین حمل شمش و کاور تاندیش فولادسازی طراحی و ساخت داخل گردیده است.

معاون بهره برداری این شرکت هم در تشریح اهمیت این دستاورد در زمینه بومی سازی گفت: کارتریج قفسه های نورد تا کنون از کشور ایتالیا و از سازنده اصلی آن تامین می شده است.

مهندس حمیدرضا زارع افزود: بر اساس بازدیدی که سازندگان مختلف استان و شهرستان از نمایشگاه بومی سازی فولاد خراسان داشتند پس از بررسی های فنی و امکان پذیری ساخت داخلی آن، فولاد خراسان به سازنده داخلی اعتماد نمود و برای ساخت دو کارتریج استند نورد با شرکت آلومینیوم رضا قرارداد منعقد کرد.

معاون خرید فولاد خراسان هم در این باره به خبرنگاران گفت: آرکو (آلومینیوم رضا) پس از مهندسی معکوس و تهیه نقشه ها و مدارک ساخت داخل تعداد 274 قطعه ساختنی و تعداد 2429 قطعات استاندارد را با نظر مهندسین فولاد خراسان نهایی کرد.

به گفته مهندس جعفر مداح، عملا کار ساخت از حدود پنج ماه پیش شروع و پس از ساخت و تست های اولیه و انجام تست گرم در محل کارخانه نورد فولاد خراسان، رنگ آمیزی آن در کوره انجام و آماده نصب و راه اندازی است.

مهندس صادق پور، مدیر پروژه استندهای نورد فولاد خراسان در شرکت ارکو نیز در این مراسم ضمن تشکر از مدیر عامل فولاد خراسان برای اعتمادی که به این گروه صنعتی نموده، افزود: در سال «حمایت از کالای ایرانی» با توجه به مشکلات و تحریم ها موجود ما توانستیم به نحوه مطلوب در ساخت این استند این حمایت را تجربه کنیم و استند ساخته شده بدون هیچ مشکل در خط تولید قرارگرفته است.

گفتنی است: دسترسی آسان تر نوردکاران به قطعات و عدم وابستگی به خارج، جلوگیری از خروج ارز از کشور، ایجاد اشتغال و افزایش خودباوری و توان فنی متخصصان بومی از دستاوردهای اعتماد به نیروهای داخلی در این پروژه و همکاری مشترک بوده است.

گفتنی است که در پایان این مراسم نماینده خانه صنعت و معدن مدال نمادین پیشکسوت نمونه کشوری را به مدیرعامل فولاد خراسان اهدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید