136655

۲۵۰ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات در ۴ ماه!

محمد شریعتمداری که در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حضور یافته بود، در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت کنونی بازار، مشکل نوسانات در بازار را ناشی از چه عواملی می دانید و این دغدغه مردم چگونه حل می شود؟ اظهار کرد: یکی از خواسته های مردم که در انتخابات سال ۱۳۹۶ هم ابراز می شد، علاوه بر این که انتظار داشتند دولت کارآمدی بر سر کار بیاید شفافیت و صداقت با مردم است که دولت دوازدهم در نظر این خواسته مردم را پاسخ دهد.

وی افزود: در حال حاضر بازار با یک عامل برون زایی به نام پمپاژ عدم قطعیت به اذهان ایرانیان مواجه است، به این معنی که با ایجاد فضای تردید در اذهان اعم از تولیدکننده، واردکننده، صادرکننده و مصرف کننده مواجه هستیم. این مشکل سبب می شود رفتار همه تغییرکند. این که در آینده ممکن است با چه تصمیم و تغییراتی مواجه باشیم، روند حرکت اقتصاد در کشور را کند می کند که سبب برهم خوردن عرضه و تقاضا نیز می شود. در چنین شرایطی است که تولیدکننده کمتر تولید می کند، عرضه کننده محصولش را کمتر عرضه می کند و نهایتا منجر به افزایش قیمت یک کالا می شود که ما با ایجاد بسته ها و به کارگیری روش های حمایتی، تلاش در افزایش تولید و تنظیم بازار داریم.

خروج ترامپ از برجام، گلوله برفی است؛ نه بهمن ویرانگر

شریعتمداری گفت: در این زمینه نباید تصور نادرست و بزرگ نمایی شده ای در اذهان مردم شکل بگیرد و از اتفاقی به نام خروج "ترامپ" از برجام که تنها یکی از کشورهای ۱+۵ که با ما درباره برجام مذاکره داشته، تصویر برگ تر و غیر واقعی بسازیم و نباید از یک گلوله برف، بهمن بسازیم.

۲۵۰ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات در ۴ ماه!

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از مشکلات و عوامل برون زا قدری که خارج می شویم به حوزه سودجویی وارد می شویم که برخی از این آب گل آلود تلاش می کنند برای خودشان ماهی بگیرند؛ به عنوان مثال تقاضای ثبت سفارش طی چهار ماه اخیر نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳.۵ برابر افزایش پیدا کرده است و اگر فرض کنید که همه این ثبت سفارش های انجام شده را بخواهیم وارد کنیم به ۲۵۰ میلیارد دلار می رسد که قابل تصور نیست.

به گفته وی، این امر به دلیل این است که احساس دسترسی به یک رانت و سود قابل ملاحظه در برخی باعث ایجاد این تقاضای غیرمتعارف شده بود.

شریعتمداری اظهار کرد: دولت باید با کارآمدی، این مساله را مدیریت کند و با اتخاذ تصمیمات به موقع نگذارد اهداف این سودجویان محقق شود. به عنوان مثال برای ثبت سفارش به گونه ای برنامه ریزی کردیم که برای درخواست ثبت سفارش، اهلیت متقاضی باید بررسی شود. میزان واردات انجام شده و سابقه او در گذشته در این بررسی نیز رصد می شود و باید آنهایی واردات انجام دهند که حداقل سابقه آن را داشته باشند تا بخشی از سودجویی ها را از بازار واردات حذف کنیم.

بعضی از واردکنندگان با ارز دولتی تخلف کردند

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پس از ثبت سفارش، متقاضیان به بانک مرکزی برای دریافت ارز مراجعه می کنند که قبلا همه آنها یک ارز واحد ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کردند که قبل از اعلام بسته جدید ارزی اکثرا نظرشان بر این بود که نباید یکسان سازی در این زمینه شکل بگیرد و با یک نگاه به کالاهای غیرضروری و اساسی نگریست و برای آنها برنامه ریزی کرد که در بسته جدید ارزی دولت، تصمیم گرفته شد کالاهای ضروری و اساسی در لیست دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی قرار بگیرند و مابقی کالاها در بازار ثانویه تامین ارز کنند.

به گفته وی، در شکل سابق سودجویی هایی اتفاق افتاد. یعنی بعضی از آنهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالای خود را وارد کردند با همین نرخ آن را در بازار عرضه نکردند که نظارت بر بازار و مبارزه با احتکار تشدید شد اما با این وجود، سودجویی هایی صورت گرفت که در این زمینه برخوردها و نظارت ها تشدید شده است.

قیمت فولاد و پتروشیمی در بورس گران نماند

شریعتمداری همچنین در خصوص سیاستگذاری های اخیر بورسی برای جلوگیری از نوسانات قیمتی، گفت: برخی از کالاهای مهم مانند فولاد و محصولات پتروشیمی در بورس وارد شدند و قیمت ارز آن ها بر مبنای فوب خلیج فارس به اضافه چند درصد سود برای معاملات بورسی در نظر گرفته شد. اما در نوسانات اخیر با افزایش نرخ ارز ناگهان قیمت این کالاها در بورس افزایش یافت و نهایتا دولت به سرعت اعلام کرد که قیمت این کالاها با همان دلار ۴۲۰۰ تومان است و پس از چند روز از اتخاذ این تصمیم، تعادل به این بازار برگشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در قدم بعدی، برخی تولیدکنندگان با در نظر گرفتن سود آتی، تاخیر و خلل در عرضه به وجود می آورند، چرا که تصور می کردند اگر عرضه کمتری در بورس انجام دهند، سود بیشتری خواهند برد. نهایتا به گونه ای برنامه ریزی کردیم که آن ها مکلف شدند عرضه کالای خود را به میزان معینی در بورس انجام دهند و در غیر این صورت، اجازه سود به آن ها داده نمی شد. همین عامل منجر به عرضه ۲۷۰ هزار تن فولاد در بازار بورس و کاهش قابل توجه قیمت ها شد.

سازمان حمایت موظف به پاسخگویی است

شریعتمداری اعلام کرد: یکی دیگر از کارهایی که در راستای جلوگیری از سودجویی انجام دادیم این بود که به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کردیم که موظف است بر همه کسانی که از بورس کالا خرید دارند، نظارت کنند و بورس باید هر کس خرید کالا دارد را با اسم و میزان قیمت اعلام کند تا مردم بدانند و بتوانند در صورت تخلف، شکایت کنند و دستگاه های نظارتی نیز در این شفافیت بهتر عمل کنند.

وی همچنین درباره نظارت سازمان حمایت در بازار تصریح کرد: در آینده نزدیک با تغییرات صورت گرفته در حوزه رسانه، شاهد شفافیت و پاسخگویی بهتر و بیشتر از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهید بود. همه دستگاه ها و زیرمجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید در رابطه با اقداماتشان پاسخگو باشند.

صفر شدن ۷ میلیارد دلار کالای یارانه ای؛ باید برخی یارانه ها را برگردانیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره ساختار نظارتی دولت ادامه داد: مساله دیگر این است که اقتصاد کشور به سمت اقتصاد آزاد و کنترل بازار بر بازار حرکت می کرد و قانون حمایت از مصرف کنندگان نیز همین مساله را بیان می کند و با این نگاه نهادهایی مانند بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بعضی دیگر بخش های نظارتی دولتی در گذشته منحل شدند و در نتیجه نظاماتی که مجموعه آن سبب می شد دخالت حداکثری در بازار شکل بگیرد و قابلیت اعمال پیدا کند، در دوره سه ساله ای از بین رفت.

وی با بیان اینکه علی رغم تغییر در سیستم نظارتی، اقتصاد از حالت یارانه ای خارج شده است، اظهار کرد: در گذشته هفت میلیارد دلار کالای یارانه ای میان مردم توزیع می شد که تقریبا به صفر رسیده و این در حالی است که شرایط تحریم، ما را به موقعیتی برگردانده که باید برخی از یارانه ها را به اقتصاد برگردانیم که احتمال سوء استفاده افزایش می یابد، در نتیجه باید نظارت بیشتری انجام دهیم.

سازمان نظارت و بازرسی احیا می شود

شریعتمداری اضافه کرد: در این راستا نظامات کنترلی دولت یکی پس از دیگری در حال تقویت است و به عنوان مثال احیای سازمان نظارت و بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادیم و تا آن زمان این حوزه را به معاونت ارتقاء می دهیم تا در حوزه نظارت بر بازار بتوانند مستقیما با استاندار کار کنند. در چنین شرایطی باید نظارت های خود را افزایش داده و مردم نیز باید در این زمینه به ما کمک کنند و وقتی می گوییم در سامانه ۱۲۴ همه باید قیمت های خود را ثبت کنند، به همین معناست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که همه اسامی صادرکنندگان و واردکنندگان باید با شفافیت اعلام شود و سامانه شفافیت نیز در همین راستا راه اندازی شده که به زودی از آن رونمایی می شود و تحولی در عرصه اطلاع رسانی به مردم است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چگونه می خواهید در حوزه بازار مدیریت خود اعمال کنید، چراکه دولت از سویی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه کرده و از سوی دیگر مطالبات مردم را در بر داشته است، تاکید کرد: بسیاری از دغدغه ها و نگرانی هایی در این زمینه طرح شده که دغدغه مردم نیز است و اقدامات موثری رخ داده خصوصا در تشدید مبارزه با احتکار که به بازرسی از انبارهای مختلف تولیدکنندگان و توزیع کنندگان اختصاص دارد و شاهد هستید که مردم روزانه اخبار متعددی از کشف انبارهای احتکار می شنوند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید