136632

آرامش بازار در گرو توافق فولادی ها و بورس کالا / قیمت های خارج از بورس کالا واقعی نیست

دنیای معدن - طی روزهای اخیر برخی رسانه ها خبرهایی را به نقل از رییس اتحادیه آهن فروشان، مبنی بر تاثیر بورس کالا در گرانی آهن منتشر کرده اند، این در حالیست که محمد آزاد در این رابطه تصریح کرده است: بورس کالا تنها بازار شفاف و واقعی کشور در حوزه مبادلات کالاها به خصوص فولاد است و امروز عده ای سعی در تخریب این بورس دارند.

به گزارش دنیای معدن، محمد آزاد در این خصوص تاکید کرد: ارز و سکه طلا در کشور با افزایش قیمت بسیار زیادی مواجه شده در حالیکه تاکنون دلیل منطقی برای این موضوع ارائه نشده است. البته به نظر می رسد، دلیل این افزایش قیمت ها نقدینگی سرگردانی است که در دست مردم قرار دارد و آنها به دنبال بازاری هستند که پول خود را در آن سرمایه گذاری کرده و سود کسب کنند؛ به این ترتیب، پس از ارز و سکه طلا، این افراد به بازار آهن هجوم آورده و سبب افزایش تقاضای کاذب شدند.

محمد آزاد با اشاره به واقعی بودن قیمت آهن در بورس کالا، گفت: در خصوص قیمت آهن، فقط نرخی که در بورس کالا کشف می شود واقعی است. خریدارانی که کالای خود را از طریق بورس تهیه می کنند، می توانند اطمینان حاصل کنند که با قیمت مناسب و واقعی خرید کرده اند. بااین وجود، عده ای از تولیدکنندگان، از این شرایط سواستفاده کرده و آهن خود را در بورس کالا عرضه نمی کنند؛ بلکه با قیمت بیشتر در بازار آزاد به فروش می رسانند.

رئیس اتحادیه آهن فروشان افزود: این زنجیره ادامه دارد و کسی که آهن را با قیمت بیشتر از بازار آزاد خریداری کرده، سودی را به محصول تولیدی خود اضافه می کند و با قیمت بیشتری به فروش می رساند.

آزاد با اشاره به اینکه اکنون در بازار آزاد قیمت هر کیلوگرم آهن، به میزان حداقل دو هزار تومان حباب دارد، گفت: اکنون قیمت های بازار در خارج از بورس کالا کاذب بوده و واقعی نیست و این حباب باید از آن گرفته شود. در حالی که زغال سنگ کافی، گاز با قیمت مناسب، دستمزد کم کارگر در اختیار تولید کنندگان ما قرار داشته و دلیل منطقی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.

او با بیان اینکه از سه سال گذشته واردات آهن به کشور نداشته ایم، اظهار کرد: تمامی زنجیره تولید فولاد و آهن در داخل کشور تامین شده و قیمت ها برای مصرف داخلی نباید با بازارهای جهانی تطبیق داده شود.

آزاد با تاکید بر اینکه صادر کننده فولاد باید حتما تولیدکننده باشد، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس دستورالعملی مقرر کرده است که تاجران آهن اجازه صادرات نداشته باشند و تنها کسانی می تواند محصولات خود را صادر کنند که تولیدکننده باشند تا سودشان در اختیار خودشان قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه آهن فروشان در ادامه اضافه کرد: اگر تولیدکنندگان آهن را با قیمت جهانی صادر کنند، ارز حاصل از آن نیز در اختیار خودشان قرار می گیرد که می توانند آن را به صورت توافقی به فروش برسانند و سود بیشتری کسب کنند، اما قیمت کالایی که در بازار داخلی به فروش می رسد، باید متعادل باشد؛ چرا که درآمد مردم بر اساس ریال است و خریدشان نیز باید ریالی باشد.

این مقام مسئول در پایان به توافق بین تولیدکنندگان فولادی و بورس کالا نیز اشاره ای داشت و گفت: براساس این توافق تولیدکنندگان متعهد شدند که کالای خود را در بورس عرضه کنند تا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده اصلی برسد. از سوی دیگر، مقرر شد که اگر تولیدکنندگان شمش مصرفی خود را از بورس خریداری می کنند، حداقل 75 درصد از آن را به کالا تبدیل کرده و از طریق بورس برای مصرف داخلی به فروش برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید