136593

بورس کالا را از حالت دستوری خارج کنیم

دنیای معدن - قیمت فلزات، تابعی از نرخ جهانی است که البته در داخل کشور می‌توان هزینه حمل‌ونقل را نیز به آن اضافه کرد.

همان‌گونه که در چند سال گذشته شاهد بودیم به دلیل رکود جهانی، نرخ انواع فلزات نیز در داخل کشور روند نزولی به خود گرفت. در مجموع، فلزات نرخ بین‌المللی دارند و تنها عاملی که نرخ آنها را متفاوت می‌کند میزان ارزش‌شان است. در این بین فولاد نیز تابعی از قیمت‌های جهانی است. سال گذشته و امسال، شاهد افزایش نرخ فولاد بوده‌ و هستیم که بخش عمده‌ای از آن به قیمت‌های جهانی مربوط است.


البته نکته مهم درباره قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا، نرخ ۴۲۰۰تومانی است که به صورت دستوری اعلام شده و برای واحدهای فولادی می‌تواند بسیار فاجعه‌آمیز باشد چراکه با این قیمت‌ها واحدهای فولادی متضرر خواهند شد. برای مثال چند روز گذشته، فولاد خوزستان شمش را کیلویی ۲۴۰۰تومان ‌فروخت، در حالی که همان روز قراضه کیلویی ۲۶۵۰تومان نرخ داشت یعنی نرخ پایین شمش سبب هجوم تقاضا به بورس شد که هر کسی می‌تواند با خرید از بورس آن را در بازار آزاد بفروشد. پس اختلاف نرخ واقعی و دستوری، سبب سودجویی و رانت شده است.


از این رو در نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا چند خواسته مهم را می‌توان مطرح کرد؛ نخست اینکه قیمت‌ها دستوری نباشد تا عرضه و تقاضا همدیگر را پیدا کنند. دوم اینکه کسی که برای خرید و فروش واجد شرایط است و در حقیقت به نوعی مصرف‌کننده نهایی است، در بورس کالا خرید کند نه اینکه بازار دست یک عده تاجر بیفتد زیرا زمانی که خریدار، مصرف‌کننده نهایی باشد، واسطه‌گر حذف می‌شود و پولی که در این بین رد و بدل می‌شود به طور مستقیم به جیب مصرف‌کننده و تولیدکننده خواهد رفت.‌ اگر این اتفاق‌ها روی بدهد شفاف‌سازی می‌شود و تولیدکننده و مصرف‌کننده مشخص خواهند شد. آمارهای شفاف نیز به‌دست دولت می‌رسد و تغییرات اساسی در بورس کالا به وجود می‌آید.
سیدرضا شهرستانی / کارشناس فولاد

دیدگاهتان را بنویسید