136585

شفافیت قیمتی زنجیره تولید تنها در بورس امکان پذیر است

دنیای معدن -رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: ضروری است که در بازار کالا هایی مانند زنجیره تولید فولاد، شفافیت قیمتی و نظام قیمت گذاری برمبنای عرضه و تقاضا حاکم باشد که این مهم در بستر بورس کالا دست یافتنی است.

مهرداد اکبریان بیان کرد: در بورس کالا، قیمت واقعی کالا ها کشف می شود، زنجیره تولیدکننده تا مصرف کننده با هم مبادله کالایی دارند و هر دو سمت معامله نیز راضی هستند؛ چون از ارزش افزوده ای که روی محصول ورودی خود دارند، می‎تونند سود واحد های تولیدی خود را به دست بیاورند. وی در ادامه افزود: اکنون در شرایطی قرار داریم که تحریم، مانع صادرات سنگ آهن و مقاطع فولادی می شود و تولید نیز کاهش می یابد؛ یعنی بسیاری از کارخانجاتی که نمی توانند قرارداد های مناسبی منعقد کنند، مجبور می شوند از عرصه فعالیت اقتصادی خارج شوند یا در دوران رکود، تولید خود را کاهش دهند. در این شرایط، احتمالا دولت وارد قیمت گذاری دستوری و تعیین سهمیه بندی مواد اولیه مصرفی در داخل بین کارخانجات بزرگ تا کوچک شود، اما تجربه ثبات کرده که دخالت در بازار ها خود عامل برهم ریختگی توازن است.
رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن تصریح کرد: علاوه بر این، ما برای تعادل بخشی به بازار کالایی، اعتقادی به کارایی روش های کنترل دولتی قیمت ها یا سیاست قیمت گذاری دستوری نداریم و معتقدیم که اگر تنظیم بازار را تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی به دست بگیرند، خودشان از لحاظ قیمت و میزان تولید به تعادل می رسند. این حالت از دخالت دستوری و کنترل بازار و همچنین شیوه سهمیه بندی، کاملا متفاوت و کاراتر است.
وی ادامه داد: البته دولت می تواند تامین مواد اولیه را برای صنایع پایین دست را سهل کند که به عنوان مثال، محصولات صنایع بالادست از طریق بورس به مصرف کنندگان عرضه شود؛ این همان روشی است که در بورس کالا اکنون انجام می‎شود و ما اعتقاد داریم که اقدام مثبتی است.
رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن تاکید کرد: بنابراین، ضروری است که در بازار کالا هایی مثل زنجیره تولید فولاد، شفافیت قیمتی و نظام قیمت گذاری آزاد که به کمک بورس دست یافتنی است، را حفظ کنیم.
اکبریان با بیان اینکه در مسیر آزادسازی اقتصادی قطعا بورس کالا در ابتدای راه بوده و اکنون در جهت تقویت قرار دارد؛ اظهار کرد: اگر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور به پایداری برسد و در روند عرضه و تقاضا و قیمت کالا ها نیز دخالت های دستوری وجود نداشته باشد، آن زمان است که کارایی بورس بیش از گذشته خودنمایی می کند.
وی افزود: در زنجیره تولید فولاد نیز برخی از بخش های زنجیره در بورس حضور داشتند و ما در حال مذاکره با سایر بخش ها هستیم تا تولیدکنندگان کم کم به این سمت وارد شوند. از سوی دیگر، مصرف کنندگان اصلی از بورس خرید خود را انجام دهند.
تقویت ابزار های مالی بورس کالا
رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن عنوان کرد: برخی از مقامات دولتی عقیده دارند که مصرف کننده اصلی باید به تولیدکننده اصلی متصل شود و غیر از این را واسطه گری می‎دانند. اما سال‎های گذشته که بسیاری از واحد های تولیدی از حمایتی برخوردار نبودند، این سرمایه گذاران داخلی بودند که توانستند از تولید حمایت کرده و بازار را تنظیم کنند. اما این امر اشاره به کسانی نیست که محصولی را خرید می‎کنند و همان روز آن را با قیمت بالاتر می ‎فروشند. منظور سرمایه گذاران و واسطه های ضروری است که باعث گردش مالی و کاری در چند واحد تولیدی می شوند که حضور آن ها هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده بوده و خود نیز سود می کردند.
اکبریان در انتها خاطر نشان کرد: بورس کالا باید از لحاظ ابزاری تقویت شود؛ یعنی روش‎های دیگر معاملاتی را نیز در سیستم خود وارد کند. به عنوان مثال، از تهاتر کالایی در معاملات کالایی مختلف استفاده کند تا معاملات تنها برمبنای پول نباشد و تامین زنجیره فولاد با مبادله کالا بین بخش های مختلف امکان پذیر شود. چراکه بازار داخلی در حال تضعیف است و در شرایط تحریم، بازار خارجی نیز تاحدودی از دست می رود؛ بنابراین، به کمک این روش ها، باید انجام معاملات تسهیل شود. در شرایط بحرانی اقتصاد کشور، باید به دنبال روش های عقلانی باشیم و چه جایی را بهتر از بورس می‎توان یافت که این عقلانیت و منطق در آن پیدا شود؟

دیدگاهتان را بنویسید