136570

استحصال پیچیده سنگ‌آهن هماتیت

دنیای معدن -بسیاری از پروژه‌های ما در ایران بر سنگ‌آهن مگنتیت متمرکز بوده و ظرفیت تولید این نوع سنگ‌آهن قابل توجه است.

این در حالی است که نتوانستیم از ذخایر سنگ‌آهن هماتیتی به‌خوبی بهره بگیریم. ذخایر بزرگ سنگ‌آهن مگنتیت، توانسته سرمایه‌گذاری را جذب کند و هنوز جاذبه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری حفظ کرده است. از این‌رو سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد به سمت این ماده معدنی برود زیرا روش استخراج آن شناخته شده است و با هزینه کمتری می‌توان به تولید رسید.


اما در محدوده‌های سنگ‌آهن هماتیت، هنوز زیرساخت‌ها مانند انرژی آب و برق فراهم نیست و دانش فنی به‌روز استحصال آن نیز در اختیار ما قرار ندارد. از طرف دیگر تمام تلاش ما به این معطوف است که برای استخراج مواد معدنی از دستگاه‌هایی استفاده کنیم که میزان مصرف آب و برق آنها کمتر باشد. فناوری جدایش مغناطیسی ذخایر سنگ‌آهن مگنتیت، شدت پایین است و تولیدکنندگان این دستگاه‌ها در ایران فعال هستند اما در بحث سنگ‌آهن هماتیتی نیازمند ماشین‌آلات معناطیسی شدت بالا هستیم و واقعیت این است که هنوز در این زمینه موفقیتی کسب نکرده‌ایم.


استحصال سنگ‌آهن هماتیت، از لحاظ طراحی پیچیده است و این پیچیدگی‌ها باعث شده در عمل چندان به آن توجه نشود. علاوه بر این نباید فراموش کنیم که استقبال بازار داخلی هم بیشتر بر سنگ‌آهن مگنتیت با عیار آهن بالا، متمرکز شده است. سنگ‌آهن هماتیت با سنگ‌آهن مگنتیت متفاوت است. هماتیت به راحتی در دسترس نیست و اگر یک اشتباه از نظر انتخاب سایت معدنی و روش استخراج شود ضررهای هنگفتی متوجه تولیدکننده خواهد شد.


اما آنچه باید بیش از هر چیزی به آن توجه کنیم این است که در اجرای پروژه‌ها شتاب‌زده عمل می‌کنیم و یکسری منابع بدون مطالعه به این سمت هدایت می‌شود.


از این‌رو لازم است برای سرمایه‌گذاری در زمینه سنگ‌آهن هماتیتی با مطالعه ورود کنیم. ۴سال پیش، زمزمه‌های عملیاتی شدن طرح فرآوری سنگ‌آهن هماتیتی مطرح شد. این طرح را ایمیدرو با حمایت بخش خصوصی بهره‌برداری کرد اما آنچه باید به آن توجه شود این است که بخشی از ظرفیت سنگ‌آهن مربوط به سنگ‌آهن هماتیت است. اگر چارچوب درست و مشخصی برای سرمایه‌گذاری، فناوری و دانش فنی ترسیم کنیم به موفقیت‌های قابل توجه دست می‌یابیم.


غلامحسین قربان کریمی/ رئیس کانه‌آرایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی

دیدگاهتان را بنویسید