136560

گفتگوی خبرنگار روابط عمومی با ناظر واحد تربیت بدنی و تفریحات سالم در شرکت فولاد خوزستان

دنیای معدن - آسایش و آرامش با ورزش، اخلاق خوش با ورزش، عقل سالم در بدن سالم و صدها جملاتی که روزانه با آنها برخورد می‌کنیم. ورزش کردن منظم فواید بسیاری به همراه دارد و علاوه بر حفظ نشاط و شادابی، سلامت فردی را تضمین می‌کند. ورزش را در دو بعد همگانی و حرفه‌ای تقسیم‌بندی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت فولاد خوزستان در کنار تولید پایدار ،حفظ و ارتقاء سلامت جسمی و روحی کارکنان است. اگر می‌خواهید از برنامه‌های متنوع واحد تربیت‌بدنی و تفریحات سالم مطلع شوید،تا پایان گفتگو با ایمان دباغی‌زاده رئیس تربیت‌بدنی همراه ما باشید.

برای شروع در مورد اهداف تربیت‌بدنی شرکت فولاد خوزستان بگویید؟

واحد تربیت‌بدنی و تفریحات سالم به منظور گسترش ورزش همگانی، ایجاد روحیه نشاط، حفظ سلامتی و خلق لحظات شاد و به دور از هرگونه تنش‌های شغلی، در سالیان متوالی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است. سعی کردیم علاوه بر کارکنان برای خانواده‌ها هم برنامه‌ریزی کنیم. از مهم‌ترین آنها می‌توان به آموزش‌های مستمر در رشته‌های نظیر: ژیمناستیک، بدمینتون، شنا، والیبال، بستکبال و دوچرخه‌سواری، تکوتندو، شطرنج و ... در دو بخش آقایان و بانوان اشاره کرد. برگزرای مسابقات در رشته‌های مختلف در مناسبت‌های ملی و مذهبی در بین کارکنان و خانواده‌های فولادی از دیگر برنامه‌های است که در طول سال برگزار می‌شود. اعتقاد داریم در بیشتر مواقع ورزش مستمر ضامن سلامتی است .

مهندس دباغی‌زاده چه رشته‌های ورزشی در شرکت فولاد فعال هستند؟

رشته‌های ورزشی ژیمناستیک، شنا، فوتبال، فوتسال، شطرنج، والیبال و والیبال ساحلی، یوگا، تکواندو، کاراته، بدنسازی، بسکتبال، تنیس روی میز، آمادگی جسمانی، دارت، دوچرخه‌سواری وکوهنوردی به صورت مستمر فعال است. البته در چند ماه اخیر صعودهای کوهنوردی را افزایش دادیم، بطوریکه از ابتدای سال 97 هر ماه یک صعود به صورت نیمه حرفه‌ای در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود. امید داریم این روند تا پایان سال حفظ شود.توسعه آب‌درمانی در دو بخش آقایان و بانوان با حضور مربیان مجرب از دیگر برنامه‌هایست که برای خانواده بزرگ فولاد در حال اجراست.. سعی کردیم رشته‌هایی را در تقویم ورزش قرار دهیم که با استقبال عمومی همراه باشند .

شرکت فولاد خوزستان همواره در مسابقات ورزشی افتخارآفرین بوده است، نحوه حضور تیم‌های ورزشی مسابقات چگونه است؟

واحد تربیت‌بدنی و تفریحات سالم در طول سال به مناسبت‌های مختلف مسابقات ورزشی را برای همکاران و خانواده‌‌هایشان برگزار می‌کند. همچنین در رقابت‌هایی که از سوی هئیت‌های ورزشی استان، شرکت‌ها و ادارات برگزار می‌شود با توجه به ظرفیت‌های هر رشته شرکت می‌نماییم. همه ساله مسابقاتی از سوی سازمان ایمیدرو در رشته‌های مختلف ورزشی بین شرکت‌های فولادی برگزار می‌شود. با توجه به وجود ورزشکاران علاقه‌مند در میان کارکنان ، در رشته‌های مانند: فوتسال، والیبال، تنیس روی میز، شطرنج و ... حضور موفق داشته‌ایم. در سالهای اخیر ارتباط نزدیکی با امور ورزش اداره کار و امور اجتماعی استان خوزستان برقرار کرده ایم. و به فراخور موقعیت در مسابقات وزارت کار شرکت نموده‌ایم و در برخی موارد میزبانی را برعهده گرفتیم. از آخرین موفقیت‌های ورزشی می‌توان به کسب مقام نائب قهرمانی تیم فوتسال شرکت فولاد خوزستان در مسابقات قهرمانی کارگری جهان فرانسه، مقام دوم تنیس‌روی‌میز استان خوزستان، نائب قهرمانی والیبال ساحلی کارگران استان خوزستان و قرار گرفتن در جایگاه سوم مسابقات پیشکسوتان والیبال اهواز اشاره کرد .

در سالهای اخیر شاهد انعقاد قرارداد با باشگاههای سطح شهر هستیم، هدف از این اقدام چیست؟

سکونت کارکنان شرکت فولاد خوزستان در مناطق مختلف شهر اهواز از یک سو و گنجایش محدود امکانات تربیت‌بدنی در منطقه دویست دستگاه از سویی دیگر و صد البته اهمیت امر ورزش برای کارکنان و خانواده باعث شد، شرایطی فراهم کنیم که خانواده‌ها در کوتاه‌ترین زمان به امکانات ورزشی دسترسی پیدا کنند. از طرفی یکی از دغدغه‌های خانواده در فصل تابستان پر کردن اوقات فراغت فرزندان است. در سال 96 با سی باشگاه و هشت استخر و سالن فوتسال در مناطق مختلف شهر اهواز قرارداد داشتیم. البته از همکاران اسکله بندر هم غافل نبودیم و یک استخر و سالن فوتسال را برای این عزیزان در نظر گرفتیم. با توجه به استقبال بی‌نظیرخانواده‌ها، در سال 97 این تعداد را به پنجاه باشگاه افزایش دادیم. علاوه بر همکاران شاغل و بازنشسته، پیمانکاران مستمر هم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند .

در سالهای اخیر صحبت از راه‌اندازی کلینیک سلامت اختصاصی فولاد خوزستان است، در این مورد بیشتر توضیح دهید؟

از زمان مدیریت گذشته، تلاش‌های بسیاری برای راه‌اندازی و توسعه این مرکز صورت گرفته است. هدف از این کار توان‌بخشی با کمک ورزش به کارکنان شرکت فولاد خوزستان است که بر اثر فعالیت‌های ورزش غیر اصولی، تغذیه نامناسب و مشکلات ناشی از کار دچار عارضه می‌شوند. با راه‌اندازی و توسعه این مرکز روند بهبود کارکنان تغییر می‌کند، بطوریکه با تشخیص پزشکان طب صنعتی و هدایت افراد به مرکز و انجام حرکات صحیح ورزشی و آب‌درمانی ، از تحمیل هزینه‌های سنگین ناشی از درمان‌ بر خانواده کاسته می‌شود و سلامتی فرد در زمان کمتری بدست می‌آید. در مسیر راه‌اندازی مرکز علاوه بر مدیریت امور اجتماعی و خدمت، همکاران واحد طب صنعتی و امور تغذیه حضور دارند. اطمینان داریم با حمایت مدیرعامل و معاون منابع انسانی ، کلینیک سلامت با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته در سال 97 راه‌اندازی شود.

این مرکز زیر نظر متخصصان طب ورزشی و دانش‌آموختگان دکترای تربیت‌بدنی اداره خواهد شد . و کلام آخر؟

ضمن تشکر صمیمانه از مدیر‌عامل ، معاون منابع انسانی و مدیر امور اجتماعی و خدمات که با حمایت‌های بی‌دریغشان ما را در امر ورزش یاری نمودند، قدردان همکاران تلاشگر در واحد تربیت‌بدنی و تفریحات سالم هستم. افزایش کارایی عمومی، جلوگیری از انحرافات اجتماعی،ارتقاع سطح سلامت عمومی و کاهش هزینه های درمانی تنها بخشی از نتایجی ورزش به شمار می‌آید. هدف نهایی واحد تربیت‌بدنی و تفریحات سالم، مشارکت هر چه بیشتر خانواده بزرگ فولاد در فعالیتهای ورزشی و ایجاد نشاط و کاهش بیماریها و ناهنجاریهای اجتماعی است. ارمغان ورزش سلامت کارکنان است. یکی از سیاست ‎ ‌ های منابع انسانی کاهش هزینه‌های درمان از طریق سرمایه‌گذاری در ورزش است. تلاش کارکنان واحد تربیت‌بدنی ارائه خدمات بهینه و فراهم نمودن موقعیت یکسان برای خانواده‌ی بزرگ فولاد خوزستان به منظور استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی است. جا دارد از زحمات و اقدامات سید امیر موسویان و حبیب‌اله رضائی روسای قبلی تربیت بدنی و تفریحات سالم که نقش سازنده‌ای در شکل‌گیری و توسعه ورزش شرکت فولاد خوزستان داشته‌اند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم. واحد تربیت‌بدنی با حضور 40 تن از همکاران تمام وقت در بخش اداری، استخرها و سالن‌های ورزشی در زیرمجموعه خود و بهره‌گیری از 35 مربی کارآزموده به صورت پاره‌وقت، افتخار دارد با بکارگیری حداکثر توان، گام موثری در مسیر بهبود سبک زندگی خانواده بزرگ فولاد بردارد.ایمان دباغی‌زاده در سال 1381 با مدرک مهندس مکانیک وارد شرکت شد و تا قبل از سال 1395 در سمتهای رئیس خدمات فنی طرحها و مرکز اسناد فنی و رئیس طراحی مکانیک مشغول به خدمت بود. در حال حاضر با مدرک فوق لیسانس مدیریت اجرائی در واحد تربیت‌بدنی و تفریحات سالم مشغول به فعالیت هستند.مهندس دباغی‌زاده در مقطع دکترای مدیریت کسب و کار مشغول تحصیل است .

دیدگاهتان را بنویسید