136541

بدهی مالیاتی آلومینیوم المهدی بهانه بیرون راندن مالک "ونیکی" از هیات مدیره

دنیای معدن - این شائبه هم اکنون وجود دارد که شرکت سپرده گذاری مرکزی بر چه اساسی قیمت 172 تومان را برای هر سهم "ونیکی" تعیین و در گام بعدی با وجود اعلام فروش سهام در 7 خرداد ماه اما در ششم مرداد مجدد اقدام به استعلام اینکه آیا اداره دارایی رقمی از بدهی ها را دریافت کرده نکرده است.

به گزارش دنیای معدن، شائبه خطای محاسباتی در عرضه 11.9 درصد از کل سهام «ونیکی» به عنوان قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس تهران که معادل بخشی از بلوک 49.8 درصدی سهام واگذار شده این ناشر به شرکت توسعه معادن جنوب است همچنان به عنوان یک گاف بزرگ در بازار سهام زمزمه می شود.

در این ارتباط حسین رجاء معاون حقوقی شرکت توسعه معادن جنوب به عنوان سهامدار عمده سرمایه گذاری ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس پیرامون حواشی بوجود آمده پس از عرضه سهام 11.9 درصدی "ونیکی" گفت: با واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال به بخش خصوصی که با تأیید سازمان خصوصی سازی بود، برای سال های 91 ، 92 و 93 شامل بدهی مالیات ارزش افروده معادل با 27 میلیارد تومان بود.

حسین رجاء با بیان اینکه شرکت آلومینیوم المهدی به دلیل جای گیری در منطقه ویژه اقتصادی همواره خود را معاف از مالیات می دانسته هیچ گاه این بدهی را در دفاتر مالی خود ثبت و شناسایی نکرده است.

وی ادامه داد: وقتی در سال 94 شرکت آلومینیوم المهدی در راستای اجرای قانون اصل 44 از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد بطور منطقی می بایست هیات مدیره ای را تعیین می کرد. بنابراین از میزان سهامی که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی خریداری شد ، تعداد یک سهم از کل یک میلیارد و 670 میلیون سهم آلومینیوم المهدی به شرکت توسعه معادن جنوب واگذار می شود تا به این ترتیب شرکت توسعه معادن جنوب به هیات مدیره شرکت آلومینیوم المهدی وارد شود.

رجاء در ادامه به مشکلات مالیاتی موجود پس از واگذاری آلومینیوم المهدی اشاره کرد و گفت:با توجه به رقم مالیات ارزش افزوده ای که عنوان شد این ادعا وجود دارد که آلومینیوم المهدی از مطالبات مالیاتی بدهی نداشته و مالیات قطعی نیست بطوریکه امروز پرونده این موضوع در هیات ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم مطرح است.

معاون حقوقی شرکت توسعه معادن جنوب افزود: اصل بدهی مالیاتی و جرائم دیر کرد شرکت آلومینیوم المهدی معادل با 27 میلیارد تومان بوده اما مجری وصول مطالبات معوقه سازمان مالیاتی به نام ک. م. که نماینده دادگستری نیز هست با دست گذاشتن بر روی اجرای آیین نامه ماده 218 قانون مالیات های مستقیم اقدام به ضبط سهام تحت تملک شرکت توسعه معادن جنوب یعنی سهام سرمایه گذاری ملی ایران می کند.

وی افزود: به عبارتی بهتر شرکت توسعه معادن جنوب که تنها یک سهم در آلومینیوم المهدی را در اختیار دارد با این ادعا روبرو است که چون در هیات مدیره این مجتمع حضور دارد و دسترسی به سهم های نقد شونده راحت تر است بنابراین سهام تحت تملک آن به عنوان دارایی های در اختیار شرکت توسعه معادن جنوب بازداشت شده است.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با معاون مالیات ارزش افزوده و رییس سازمان مالیاتی در ماه های اخیر یادآور شد: طی این مذاکرات توافق شد از کل بدهی مالیاتی 27 میلیارد تومانی ابتدا مبلغ 7 میلیارد تومان بطور نقدی و مابقی در 5 قسط پرداخت شود.

رجاء ادامه داد: سهامدار عمده مجتمع آلومینیوم المهدی اما با وجود پرداخت مبلغ 8 میلیارد تومانی و تلاش برای تسویه 19 میلیارد تومان بدهی باقی مانده در 5 قسط، با دستور مجری وصول مطالبات معوقه سازمان مالیاتی و عدم اجرای توافق های صورت گرفته با مدیران ارشد این سازمان ، خواستار تسویه کامل بدهی ها می شود. بنابراین دوباره تا سقف 20 میلیارد تومان حساب سازمان مالیاتی و تا ساعت 12 ظهر روز ششم مرداد ماه یعنی درست در روز عرضه بلوک 11.9 درصدی سهام "ونیکی" شارژ می شود.

وی اضافه کرد: مجری وصول مطالبات معوقه سازمان مالیاتی در تاریخ 7 خرداد ماه 95 با مراجعه به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه خواستار فروش سهام "ونیکی" از بابت تسویه 115 میلیارد تومان اصل و جریمه مالیات ارزش افزوده متعلق به مجتمع آلومینیوم المهدی می شود.

وی ادامه داد: در عین حالی که از 7 خرداد ماه تا 6 مرداد ماه امسال مبلغ 20 میلیارد از 27 میلیارد تومان بدهی مالیاتی پرداخت شده اما چون این تعداد سهام از "ونیکی" در بازداشت سازمان مالیاتی قرار گرفته بود بطور طبیعی نمی توانست به عنوان عرضه عمومی محسوب شود از سویی دیگر این ادعا نیز وجود داشت که اگر تا ساعت 12 روز ششم مرداد ماه جاری فیش بانکی پرداختی وجه بدهی مالیاتی دریافت شود دستور توقف عرضه داده می شود.

وی با بیان اینکه با وجود فیش های واریزی در روز فوق اما نماینده دادگستری اقدام به ابطال معامله "ونیکی" نکرده است از پیگیری و نامه نگاری با دادستان کل کشور پیرامون این عرضه پر شائبه سخن گفت و افزود: این شائبه هم اکنون وجود دارد که شرکت سپرده گذاری مرکزی بر چه اساسی قیمت 172 تومان را برای هر سهم "ونیکی" تعیین و در گام بعدی با وجود اعلام فروش سهام در 7 خرداد ماه اما در ششم مرداد مجدد اقدام به استعلام اینکه آیا اداره دارایی رقمی از بدهی ها را دریافت کرده نکرده است.

وی افزود: از سویی دیگر تعداد 835 میلیون سهم "ونیکی" را به قیمت 148 میلیارد تومان فروخته اند در حالی که حتی با فرض بر عدم پرداخت بدهی و یا محکومیت باید به مبلغ 115 میلیارد تومان فروخته می شد

وی ادامه داد: این رقم بطور دقیق معادل 7 درصد از کل سهام سرمایه گذاری ملی ایران است که اگر این تعداد را فروخته می شد شرکت توسعه معادن جنوب هیچ گاه از مالکیت سهام کنترلی سقوط نمی کرد.

رجاء افزود: هم اکنون خریدار سهام بلوک 11.9 درصدی "ونیکی" تقاضای اعمال ماده 95 قانون تجارت مبنی بر برگزاری مجمع فوق العاده به منظور تعیین اعضای جدید هیات مدیره از سوی خریدار را دارد . بر همین اساس اتفاقی که برای ترکیب سهامداری توسعه معادن جنوب در "ونیکی" رخ می دهد باعث می شود یک کرسی مدیریتی از سوی خریدار جدید دریافت و با تجمیع کرسی متعلق به بانک مرکزی، شرکت توسعه معادن جنوب از هیات مدیره "ونیکی" ساقط شود.

وی از درخواست برای تعقیب قضایی مجریان این واگذاری خبر داد و گفت:از دادستان تقاضای توقف عملیات شده تا از برگزاری مجمع جلوگیری شود. هم اکنون با توجه به اقناع تحقق جرم به دلیل وصول وجوه مورد مطالبه بیش از آنچه که وجود داشته به سرعت در حال رسیدگی است.

وی اضافه کرد: با مدیرسمات نیز که سبقه حقوقی دارد رایزنی شد و اما ادعا شده که به دریافت پول حاصل از این واگذاری قناعت شود در حالی که چنین ادعایی از اساس با منطق سنخیتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید