136539

نیمی از معادن بزرگ مس در شیلی و پرو هستند

دنیای معدن - کشورهای شیلی و پرو نیمی از 20معدن بزرگ مس جهان را در اختیار دارند.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از وب سایت the balance ،بیست معدن بزرگ جهان حدود 40درصد از مس جهان را تولید می کنند که نیمی از این معادن در شیلی و پرو قرار دارند.

معدن اسکوندیدا Escondida در شیلی که یک میلیون و 27هزارتن ظرفیت سالیانه تولید مس دارد، بزرگترین معدن مس جهان است که 57.5 درصد مالکیت این معدن مربوط به شرکتBHP Billiton و 30درصد ریوتینتوRio Tintoو 12.5درصد متعلق به شرکت اسکوندیدا ژاپن است. این معدن 5 درصد تولید مس جهان را برعهده دارد و طلا و نقره از تولیدات جانبی آن به شمار می روند.

دومین معدن بزرگ مس در جهان، معدن گِرَسبرگ Grasberg است که در ارتفاعات استان پاپوا درکشور اندونزی قرار دارد و ظرفیت تولید 750هزار تن مس در سال را دارد. این معدن همچنین بزرگترین معدن طلای جهان است که بهره برداری از آن برعهده شرکت PT Freeport Indonesia است. Freeport McMoRan (90.64درصد) و دولت اندونزی (9.36درصد) در این معدن سرمایه گذاری کرده اند.

معدن مورنسی Morenci در آمریکا با 520هزار تن ظرفیت تولید مس، سومین معدن بزرگ مس جهان است. این معدن که در آریزونا واقع شده است و بزرگترین معدن آمریکای شمالی است. Freeport McMoRan بهره برداری از این معدن را برعهده دارد و 85درصد نیز متعلق به این شرکت و 15 درصد دیگر نیز متعلق به شرکت Sumitomo است. معدن مورنسی در سال 1827 مورد بهره برداری قرار گرفت.

چهارمین معدن بزرگ مس جهان Buenavista del Cobre در مکزیک است که معروف به معدن مس Cananea است. این معدن با دارا بودن 27 میلیون تن ذخیره مس دومین معدن بزرگ مس جهان از لحاظ ذخایر مس است و ظرفیت تولید 510هزار تن مس دارد. معدن Buenavista del Cobre یکی از قدیمی ترین معادن مس آمریکای شمالی است که در سال 1889آغاز به کار کرد و اخیرا شرکت (SCC)Southern Copper Corporation که یکی از شرکت های تابعه Grupo Mexico است مالکیت و بهره برداری از این معدن را در اختیار دارد.

معدن Cerro Verde IIدر پرو با 500هزار تن ظرفیت تولید مس و معدن Collahuasi در شیلی با ظرفیت تولید 454هزار تن مس در رتبه های پنجم و ششم جهان قرار دارند.

همچنین معادن Antamina و Las Bambas در پرو با ظرفیت تولید 450هزار تن مس در رتبه های هفتم و هشتم جهان قرار دارند.

معادن PolarDivision (ظرفیت تولید 450هزار تن مس) در روسیه و Teniente El (ظرفیت تولید432هزار تن مس) در شیلی رتبه های نهم و دهم را به خود اختصاص دادند.

معادن Los Bronces با 410هزار تن ظرفیت تولید مس ، Los Pelambresبا 400هزار تن، Chuquicamata با 350هزار تن و Radomiro Tomic با 330هزار تن ظرفیت تولید مس در شیلی، به ترتیب در رتبه های یازدهم تا چهاردهم بزرگترین معادن مس جهان جای دارند.

همچنین معادن Sentinel(300هزار تن ظرفیت تولید مس) در زامبیا، Bingham Canyon(280هزار تن) در آمریکا، Kansanshi (270هزار تن) در زامبیا،Toromocho (250هزار تن) در پرو، Olympic Dam(225هزار تن) در استرالیا و Mutanda(220هزار تن) در جمهوری دموکراتیک کنگو به ترتیب رتبه های پانزدهم تا بیستم جهان را در اختیار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید