136528

واگذاری عجیب سهام ایرالکو و شکل گیری انحصار در بازار آلومینیوم کشور

دنیای معدن - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اشکالات واگذاری سهام شرکت ایرالکو از اختلاف ۵۰ درصدی قیمت آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، در شرایط فعلی کشورمان که در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم متاسفانه هر روز با خبرهای تلخ اقتصادی مثل نوسانات بازار ارز و سکه ، کمبود بودجه و ... روبرو هستیم. در این میان تعطیلی برخی کارخانجات کشور به دلیل کمبود منابع و مشکلات در صادرات و واردات که در نهایت منجر به بیکاری تعداد زیادی از سرپرستان خانواده ها می شود بیشتر برتلخی این روزهایمان افزوده است. امروزه فساد اقتصادی و خاک خوردن تشکیلات صنعتی در پی تعطیلی کارخانجات صنعتی کشور بیش از پیش به چشم می آید. صنعت آلومینیوم در کشور از جمله صنایع ممتاز و مهم به شمار می رود. گفتنی است، ایران سالانه به 500 هزار تن آلومینیوم نیاز دارد که 350 هزار تن آن در داخل تولید شده و مابقی از طریق واردات تأمین می شود. اما این صنعت مهم کشور مدتی است که از شرایط خوبی برخوردار نیست.

یکی از شرکتهای مهم در این حوزه شرکت ایرالکو با 5 دهه فعالیت است که به عنوان یکی از قدیمی ترین واحد صنعت آلومینیوم کشور مطرح است که با چالشهای مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که معیشت کارگران این کارخانه را دچار چالش کرده است. یکی از این مشکلات در سال های اخیر تغییر سهامداران شرکت مذکور بوده است.

دربرهه های مختلف و با روی کار امدن مدیران متعدد توان مالی و اقتصادی شرکتهای نظیر ایرالکو تضعیف شده و این موضوع روند پرشتاب تولید در واحدهای این چنینی را با چالش رو به رو کرده است.

به عقیده کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در حال حاضر جمعیت کارگری بسیاری از واحدهای تولیدی در استانهای مرکزی کشور به نصف کاهش پیدا کرده و نباید اجازه دهیم با ندانم کاریهای مدیریتی اشتغال در کشور با چالش رو به رو شود.

کریمی با اشاره به اینکه شرکت آلومینیوم المهدی با زحمت پرسنل شرکت ایرالکو ساخته شده و شرکت جاجرم نیز با سرمایه ایرالکو متولد شده، گفته است: بسیاری از واحدهای تولید آلومینیوم کشور با بهره گیری از ظرفیت ایرالکو حیات گرفته اند، اما امروز شاهد هستیم بعد از گذشت 50 سال ظرفیت این شرکت از 120 هزار تن به 180 هزار تن افزایش پیدا کرده، در حالی که باید سرمایه گذاری های کشور در حوزه صنعت آلومینیوم در این شرکت صورت می گرفت.

فساد اقتصادی یکی دیگر از مشکلات متعدد در این صنعت است و با حضور افرادی که تنها به دنبال کسب ثروت های نامشروع از طریق رانت هستند نمایان می شود و به تعابیر مختلف کارشناسان اقتصادی آنها دقیقا آفت تولید و اقتصاد کشور هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره شکل گیری فساد در خصوصی سازی صنایع تولیدی کشور گفت: امروز شاهدیم آلومینیوم المهدی را به کسی واگذار کرده اند که با رانت خواری بعد از دو سال به گردن کشی رسیده است، شرکت ایرالکو محصولات تولیدی خود را با قیمت 11 هزار تومان به بازار بورس عرضه می کند که از قیمت تمام شده هم پایین تر است و نمی توان قیمت تمام شده را پوشش دهد، اما شرکتهای رقیب، هیچ محصولی در بورس کالا عرضه نمی کنند و محصولات خود را با نرخ 16 هزار تومان در بازار آزاد به فروش می رسانند که این رانت و مصداق بارز فساد اقتصادی است.

گفتنی است، بحث تحقیق و تحفص از واگذاری سهام ایرالکو در دستور کار مجلس قرار گرفته است بر اساس اطلاعات موجود سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حسابرس ویژه در این خصوص انتخاب شده است. مراجع قضایی باید به دقت تمام مسائل را رصد و بررسی کنند، اگر احتمال تخلف وجود دارد با متخلفین برخورد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید