136514

وزارت صنعت افزایش 12 درصدی نرخ سیمان را تایید کرد

دنیای معدن - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت این وزارتخانه با افزایش 12 درصدی قیمت سیمان خبر داد و گفت: این افزایش بها برای 2 سال اخیر(96 و 97) سالیانه 6 درصد محاسبه و اجرایی شده است.

«جعفر سرقینی» روز دوشنبه افزود: این افزایش 12 درصدی مشمول همه اقلام سیمان تولیدی می شود و مبنای عملکرد کارخانه های مربوطه است.
ششم مردادماه امسال «شهرام میرآخورلو» معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد، هرگونه تغییر قیمت سیمان و محصولات «سیمان بر»، بدون هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان غیرقانونی است و با آن برخورد می شود.
هفتم مردادماه نیز سیدمحمد اتابک رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد، تغییر قیمت سیمان براساس اختیار تفویض شده وزارت صنعت، معدن و تجارت به این انجمن و با هماهنگی کامل صورت گرفت و موضوع به اطلاع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز رسید.
سرقینی در این رابطه یادآور شد: در سال های گذشته قیمت سیمان در بازار 20 تا 30 درصد ارزانتر از نرخ مصوب بود و این امر ناشی از فزونی عرضه نسبت به تقاضاست؛ بنابراین بازار سیمان چندان مشکلی نخواهد داشت.
پیش از این یک متخصص صنعت سیمان گفته بود، میانگین مصرف سیمان به ازای هر مترمربع واحد مسکونی 2.5 تا چهار کیسه است و برای 100 مترمربع حدود 400 کیسه سیمان نیاز داریم؛ برآورد می شود برای این کیسه های سیمان حدود چهار میلیون تومان هزینه شود؛ بنابراین کمترین میزان هزینه در ساختمان سازی، مربوط به سیمان است.
سیدمحمد اتابک افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت چهارم مردادماه در نامه ای به سازمان حمایت، موضوع افزایش قیمت سیمان را قانونی اعلام و آن را تایید کرد، همچنین پیشنهاد تغییر قیمت سیمان با توجه به افزایش چشمگیر قیمت تمام شده این ماده و وضعیت صنعت سیمان و به درخواست های مکرر مدیران عامل و دبیران کارگروه های منطقه ای کارخانه های سیمان کشور ارایه شد.
میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت نیز گفته بود، براساس ابلاغیه ریاست جمهوری، دستگاه متولی بررسی و کارشناسی قیمت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و در نهایت دبیرخانه کارگروه کنترل بازار پس از بررسی نظرات کارشناسی، نسبت به تایید تغییرات قیمت اعمال خواهد کرد.
پارسال میزان تولید سیمان کشور به 54 میلیون و 500 هزار تن رسید و 57 میلیون و 900 هزار تن کلینکر نیز تولید شد؛ علاوه براین 49 میلیون تن سیمان نیز به بازار داخلی عرضه و صادرات 6 میلیون تن سیمان و پنج میلیون و 800 هزار تن کلینکر به ثبت رسید.
میرآخورلو همچنین موضوع تغییر قیمت حدود 12 درصدی سیمان که از سوی انجمن صنایع سیمان ابلاغ شده را مورد نقد قرار داده و گفته بود، برای این افزایش قیمت، با سازمان حمایت هیچ هماهنگی نشده است؛ صنایع پایین دست صنعت سیمان نیز بر همان مبنا نسبت به افزایش قیمت های خود اقدام کرده اند که مکاتبات لازم از طریق سازمان با این انجمن برای بازگشت قیمت ها انجام شده است. با این حال نظر مسئولان وزارت صنعت بیانگر آن است که ای افزایش، متناسب با دو سال اخیر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید