136492

توضیحات کرباسیان درباره نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیحاتی درباره نحوه و چگونگی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی ارائه کرد.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت وگویی با اشاره به مشکلات تخصیص ارز دولتی، گفت: آقای رئیس جمهور شفاف سازی اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی را ابلاغ کردند و این موضوع تا اعلام اسامی کامل از سوی بانک مرکزی پیگیری می شود.

بیشتر بخوانید:

سیف: ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی شود

وی با بیان اینکه یکی از گروه هایی که ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت کرده ، گروه یک است که شامل کالاهای اساسی می شود، افزود: ارز این گروه به خوبی و به میزان مناسب تأمین شده چرا که باید آرامش به جامعه بازگردانده شود و خیال مصرف کننده از تأمین کالاهای اساسی راحت شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی که با خبرگزاری خانه ملت گفت وگو کرده است، با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی مشخص محدودیتی برای ارائه ارز دولتی وجود نداشت، ادامه داد: در این مرحله از مکانیزم تخصیص ارز دولتی، عنوان شد به هرآنچه ثبت سفارش می شود، ارز 4 هزار و 200 تومانی تخصیص داده شود، البته در آن زمان محدودیتی برای ثبت سفارش وجود نداشت.

کرباسیان با بیان اینکه پس از این بازه زمانی تقسیم بندی چهارگانه کالا صورت گرفت، یادآور شد: براساس این تقسیم بندی، برخی کالاها گروه یک هستند که به آنها ارز نفتی 4 هزار و 200 تومانی تعلق می گیرد و بالغ بر 18 میلیارد دلار به آنها ارز تعلق یافته است که شامل کالاهای اساسی، دارو و بخش های صنعتی که کالای نهایی آنها هم ردیف با کالای اساسی است، می شود.

وی افزود: گروه دوم ارز حاصل از صادرات پترووشیمی و فولاد است که باید ارز را به بانک مرکزی و یا کسی که بانک مرکزی معرفی کرده در سامانه واگذار کند تا ارز 4 هزار و 200 تومانی تأمین شود که شامل کالاهای ضروری و مواد اولیه کارخانه هاست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه گروه سوم آنهایی هستند که در ازای صادرات می توانند واردات انجام دهند که حدود دو هفته این موضوع مطرح و اجرا شده است، ادامه داد: گروه چهارم کالاهایی هستند که فعلا ضرورتی برای واردات آنها وجود ندارد و لیست آنها مشخص شده است.

کرباسیان با بیان اینکه موارد مذکور سیاست های اصلی دولت درباره ارز دولتی بوده و با دو قوه دیگر هماهنگ شده و اجرا می شود، تصریح کرد: از زمان تقسیم بندی صورت گرفته برای کالاها، دستگاه ها موظف هستند که بر واردات کالاها با ارز دولتی نظارت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید