136479

مهمترین بخش نصب دیگ های پروژه آلومینیوم جاجرم شروع شد

آغاز عملیات لاینینگ طرح آلومینیوم جاجرم/ پروژه در پاییز راه اندازی می شود

دنیای معدن - مدیر عامل آلومینای ایران از آغاز لاینینگ طرح "آلومینیوم جاجرم" خبر داد. به گفته تورج زارع این عملیات مهمترین بخش از نصب دیگ های احیا است که از اواخر هفته گذشته آغاز شد.

به گزارش دنیای معدن، مدیر عامل شرکت آلومینای ایران اظهار داشت: هم اینک پیشرفت پروژه آلومینیوم به مرز ۹۰ درصد رسیده است و آخرین مرحله فعالیت های پروژه یعنی لاینینگ دیگ ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در مرحله لاینینگ، عملیات نسوز کاری انجام می شود اظهار امیدواری کرد: طی سه ماه آتی این فعالیت نیز به اتمام برسد و پروژه آماده راه اندازی شود.

زارع با بیان اینکه تاکنون ۷۴ میلیون یورو ارزی و بیش از ۱۳۰۰ میلیارد ریال در پروژه هزینه شده است، تصریح کرد: این پروژه در سه فاز برنامه ریزی شده و در نهایت ظرفیت آن به ۱۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در فاز اول، بخش عمده ای از سرمایه گذاری زیرساخت های ۱۲۰ هزارتن انجام شده است و با راه اندازی فاز اول ، سایر فاز های باقیمانده با سرعت بیشتری به بهره برداری برسد.

چالش هایی که پشت سر گذاشته شد

زارع درباره چالش های این طرح در سال های گذشته اظهار داشت: پروژه شمش آلومینیوم جاجرم با سرمایه گذاری ۹۴میلیون یورو ارزی و ۱۶۰۰میلیارد ریالی از سال ۱۳۸۶ آغاز شد اما به دلایلی همچون مشخص نبودن چگونگی تامین منابع مالی اجرای طرح ، واگذاری بابت رد دیون و سو مدیریت و محرز شدن تخلفات برخی از مدیران شرکت از ابتدای عملیات اجرایی تا پایان سال ۱۳۹۳ (طی ۷ سال) فقط ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی تصریح کرد: پس از برگشت شرکت از واگذاری و تمرکز بیشتر ایمیدرو، تحول قابل ملاحظه ای در بخش های مختلف شرکت ایجاد شد. با برنامه ریزی های انجام شده، تامین مالی از محل منابع داخلی شرکت و مساعدت های مالی ایمیدرو و از طریق تهاتر شمش آلومینیوم و آلومینا با پیمانکار شرکت چینی (nfc) سرعت پیشرفت پروژه به نحو مطلوبی افزایش یافت.

حفاری 10 برابری

زارع یادآور شد:‌ از دیگر چالش های شرکت، نبود خوراک بوکسیت بود خوشبختانه با هماهنگی مدیران شرکت و نظارت بخش اکتشاف ایمیدرو، اکتشافات شرکت طی دو سه سال اخیر سرعت قابل توجهی داشته و میزان حفاری اکتشافی سالانه شرکت به ۱۰ برابر سال های قبل از آن رسیده است.

وی تاکید کرد: حاصل آن عملیات، افزایش دو برابری ذخایر قطعی بوکسیت کشور و شرکت آلومینا است.

دیدگاهتان را بنویسید