136406

حمایت ایمیدرو از ساخت مستندهای برتر بخش معدن و صنایع معدنی

دنیای معدن - با اعزام نخستین گروه از مستندسازان شناخته شده کشور به مس سونگون، به طور رسمی ساخت مستندهای اثرگذار در بخش معدن و صنایع معدنی با حمایت ایمیدرو کلید خورد.

به گزارش دنیای معدن، در این سفر ناصر بزرگمهر مشاور رسانه رئیس هیات عامل ایمیدرو، ضمن قدردانی از حضور مستندسازان در این سفر انگیزشی، اعلام کرد: به پیشنهاد رئیس هیات عامل ایمیدرو که همواره علاقه خود به عرصه هنر را نشان داده است، ساخت مستند در بخش معدن و صنایع معدنی کلید خورده است.

وی افزود: با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند قرار شد ایمیدرو امسال در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور یابد و در بخش مسابقه شاهد رقابت فیلم های معدنی نیز باشیم.

بزرگمهر با بیان اینکه ایمیدرو در ساخت مستندهای حوزه معدن و صنایع معدنی مشارکت خواهد کرد گفت: در این زمینه کارگروهی تشکیل شده است و علاوه بر اینجانب، معصومی، طباطبایی نژاد، حق گو، رزاق کریمی و منصوری عضو آن خواهند بود. وی افزود: خوشبختانه باید بگویم در نخستین قدم بودجه مورد نظر برای حضور در جشنواره سینما حقیقت و تولید فیلم های صنعتی تامین شده است.

مشاور رسانه ای رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: اولین پیشنهاد ما این بود که تعدادی از فیلمسازان با بخش های مختلف معادن و صنایع معدنی کشور آشنا شوند. اولین قرعه به نام معدن مس سونگون خورد و جا دارد از مهندس شریفی مدیرعامل مجتمع مس سونگون تشکر کنم.

بزرگمهر عنوان کرد: سفرهای بازدید از معادن و صنایع تا زمان جشنواره سینما حقیقت و پس از آن ادامه خواهد داشت و گروه های دیگری از مستندسازان برای بازدید از معادن دیگر دعوت می شوند.

بزرگمهر با بیان این که کشور ما در حوزه نفت و گاز وضعیت قابل قبولی دارد اما متاسفانه افکار عمومی از ظرفیت های کشور در بخش معادن و صنایع معدنی اطلاعات کافی ندارد، تصریح کرد: ما در حوزه معادن بسیار قوی هستیم و شاید اگر روزی نفت ما تمام شود معادن می تواند جایگزین آن در ایجاد ارزش افزوده شود.

وی افزود: به نظر می رسد با نگاه حمایتی رئیس هیات عامل ایمیدرو فرصت مناسبی در حوزه معادن و صنایع معدنی ایجاد شده است و خانواده هنر و رسانه هم باید به طور مستمر در این حوزه فعال شوند. امیدوارم بازدید از مس سونگون مقدمه ای برای توجه بیشتر اهالی هنر به حوزه معادن و صنایع معدنی ایران باشد.

در ادامه سید محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با اشاره به پیگیری های رئیس هیات عامل ایمیدرو با هدف پیوند هنر و صنعت گفت: حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو با نگاه تخصصی که طی سال های مدیریتی خود به عرصه هنر داشته است، مسیر را برای تعامل بین اهالی سینمای مستند و فعالان بخش معدن وصنایع معدنی ایجاد کرده است. به گفته وی، مهدی کرباسیان به عنوان یکی از علاقمندان به سینما همواره مشوق اهالی سینما بوده اند.

وی با اشاره به گسترش فیلم های مستند اجتماعی عنوان کرد: اتفاقی که در سال های اخیر در حوزه سینمای مستند رخ داده که تاحدودی تحت تاثیر جشنواره ها و حوزه عرضه بین المللی بوده، رشد فیلم های مستند اجتماعی است.

وی ادامه داد: متاسفانه فیلم های مستند حوزه صنعت و معدن که می توانستند به عنوان یک رسانه هنر در راستای توسعه کشور قرار گیرند، رشد کیفی مناسبی نداشته اند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مولفه های توسعه یافتگی، رسانه است. مهم ترین رسانه، سینما است و سینمای مستند به طور خاص یکی از نشانه های توسعه یافتگی یک جامعه است.

طباطبایی نژاد گفت: برخی مواقع ممکن است به دلیل برخی جذابیت ها در یک حوزه از پرداختن به حوزه های دیگر غافل شویم و یا غفلت هایی که در یک حوزه وجود دارد باعث کم توجهی به آن حوزه شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با ابراز امیدواری از ادامه همکاری بین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ایمیدرو، افزود: به طور حتم شروع همکاری منشا اثرات خیر در بخش معدن و صنایع معدنی خواهد شد و بیش از پیش ظرفیت های کشورمان در بخش معدن و صنایع معدنی برای افکار عمومی به نمایش در خواهد آمد.

سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرتضی رزاق‌کریمی، قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش، محمدرضا بهشتی منفرد، مدیر امور مجامع و جشنواره‌های مرکز، فتح الله امیری، هومن مرادی کرمانی، رهبر قنبری، سعید رشتیان، محمدحسن دامن‌ زن، مهدی باقری، مرتضی پایه‌ شناس، رضا خوشدل‌ راد، محسن خان ‌جهانی، الله‌ کرم رضایی ‌زاده، سید محمد صادق جعفری، کوروش عطایی، پگاه آهنگرانی، مریم سپهری، مژگان صیادی، معصومه نورمحمدی و هانیه یوسفیان، از مستندسازان حاضر در این سفر بودند.

کارگروهی مشترک به منظور انتخاب موضوعات مرتبط برای ساخت آثار مستند در معادن و صنایع معدنی که می تواند با هدف ارایه و نمایش در جشنواره های معتبر داخلی و خارجی و رسانه های جمعی تشکیل خواهد شد.

از سوی دیگر پیش بینی یک بخش ویژه در جشنواره بین المللی "سینما حقیقت" برای نمایش آثار مستند داخلی و خارجی مرتبط با موضوعات معادن و صنایع معدنی ایجاد شود به طوری که به آثار منتخب جوایزی از سوی ایمیدرو اهدا شود.

همچنین به منظور آشنایی بیشتر و عمیق مستند سازان و نویسندگان و پژوهشگران سینمایی بر اساس برنامه های پیشنهادی ایمیدرو و همکاری صنوف مستند خانه سینما، فرصت های مناسبی برای حضور در مراکز مورد نظر فراهم آمده است و در ادامه مستندسازان از دیگر مجتمع های معدن و صنایع معدنی دیدن خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید