136354

ایجاد موسسه یومیدرو با همکاری دانشگاه تهران و سازمان ایمیدرو

دنیای معدن - رئیس سازمان ایمیدور از اختصاص 25 درصدی سود این سازمان به امر آموزش و پژوهش خبر داد و گفت: به منظور ارتباط دانشگاه با صنعت، به ایجاد موسسه یومیدرو در دانشگاه تهران اقدام کردیم.

به گزارش دنیای معدن، دکتر مهدی کرباسیان در اختتامیه جشنواره ایده های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی برگزاری این جشنواره را در راستای همکاری دانشگاه و صنعت عنوان کرد و افزود: یکی از چالش های ما در کشور، عدم توجه کافی به حوزه پژوهش و تحقیقات است که دلیل آن یک عامل تاریخی دارد که از آن جمله می توان به اقتصاد نفتی کشور و ارائه یارانه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه از زمانی که نفت در اقتصاد ملی کشور جایگاه اصلی یافت، مشکلات ما آغاز شد، اظهار کرد: در حال حاضر قدرت محرکه اقتصاد کشور بر پایه نفت است و تا زمانی که کشور به این حوزه تکیه دارد، به بخش های فناوری، نوآوری و ابداع کمتر توجه می شود.

کرباسیان با اشاره به اقدامات برخی از دانشگاه ها برای ارتباط با بخش های صنعتی، خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران یکی از دانشگاه های پیشرو برای ایجاد ارتباط با بخش های صنعتی است و در تلاش است تا از بودجه های دولتی در جهت انجام فعالیت های پژوهشی و نوآوری صرف کند و از سوی دیگر نیازهای بخش صنعت کشور را تأمین کند.

رئیس سازمان ایمیدور با اشاره به تمرکز سازمان ایمیدور به امر پژوهش یادآور شد: در کشورهای دنیا بودجه دانشگاه ها دولتی نیستند، در صورتی که در کشور ما بودجه های دانشگاه، دولتی است؛ از این رو دانشگاه ها کمتر به امر پژوهش توجه می کنند.

وی از ایجاد موسسه ای با همکاری دانشگاه تهران خبر داد و گفت: با همکاری دانشگاه تهران، اقدام به تأسیس موسسه یومیدرو کردیم که این کار زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت را فراهم خواهد کرد.

کرباسیان در عین حال با تاکید بر اینکه ما در حوزه فناوری و نوآوری دچار عقب ماندگی های تاریخی هستیم، افزود: کشور چین زمانی که تصمیم گرفت درهای کشور خود را به اقتصاد جهانی باز کند، دو اقدام مهم «جذب سرمایه خارجی با حفظ استقلال ملی» و «پذیرش فناوری های دنیا» را عملیاتی کرده است، به گونه ای که در حال حاضر این کشور بیشترین میزان جذب سرمایه خارجی را دارد.

رئیس سازمان ایمیدور اتصال دانشگاه های کشور چین به دانشگاه های دنیا را از جمله اقدامات این کشور برای جذب فناوری های روز دنیا دانست و گفت: برای این امر دولت چین با اعطای بورس اقدام به اعزام دانشجویان این کشور به دانشگاه های معتبر دنیا و بازگرداندن آن ها کرد و ما باید از این تجربیات دنیا استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید از ایده های نوین ارائه شده در بخش های صنعتی حمایت کنیم، چرا که در غیر این صورت شاهد سرخوردگی فناوران خواهیم بود، افزود: عدم حمایت از ایده های نو به این دلیل است که اقتصاد کشور به دست بخش خصوصی نیست، ضمن آنکه بخش خصوصی نیز کمتر به امر پژوهش توجه کرده و بیشتر به دنبال حل مشکلات جاری خود است.

کرباسیان به اقدامات انجام شده در سازمان ایمیدرو برای حرکت به سمت فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: بر این اساس ما مکلف هستیم که 25 درصد سود این سازمان به امر پژوهش و آموزش اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه برای حرکت به سمت نوآوری باید یک اقدام جسورانه انجام شود، اظهار کرد: بر این اساس ما باید بپذیریم که در فناوری و نوآوری دچار عقب ماندگی هستیم و باید بپذیریم که برای رفع این عقب ماندگی باید اقدامات وسیعی انجام دهیم که در این راستا به جای ارائه سوبسید باید از محققان حمایت کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید