136288

لزوم ورود سازمان بازرسی و تعزیرات به تخلفات صنعت آلومینیوم کشور

دنیای معدن - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، رانتهای بسیار گسترده ای در صنعت آلومینیوم کشور وجود دارد،گفت: در کنار بحث طرح تحقیق و تفحص از صنعت صنعت آلومینیوم لازم است سازمان بازرسی و تعزیرات نیز برای مقابله با تخلفات به این حوزه ورود کنند.

علی اکبر کریمی، با اشاره به اینکه وضعیت صنعت آلومینیوم در کشور نامطلوب ارزیابی می شود، گفت: از مجموع بیش از 500 هزار تن نیاز کشور به آلومینوم 350 هزار تن در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی افزود، عمده تامین نیاز داخل فلز آلومینیوم که از طریق دو واحد انجام می شود به وسیله شرکتهای ایرالکو اراک و المهدی هرمزگان تولید می شود که هر کدام نصف سهم بازار را در اختیار دارند.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به دلیل عدم نظارت جدی بر شرکتهای فعال در صنعت آلومینیوم شاهد هستیم که رانتهای گسترده ای در این صنعت ایجاد شده و برخی فعالان خاص این حوزه در عرض چند سال سودهای بسیار کلان و نجومی را به دست می آورند.

کریمی با بیان اینکه، متاسفانه یکی از شرکتهای تولید کننده محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمی کنند، گفت: سازمان تعزیرات، بازرسی کل کشور باید این موضوع را دنبال کرده و از تداوم تخلفات و عدم توزیع به موقع آلومینیوم در کشور جلوگیری کنند. چراکه در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولید داخل کشور با کمبود این فلز به عنوان ماده اولیه رو به رو شده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایط فعلی این فلز به صورت قطره چکانی به واحدهای تولید عرضه می شود و متاسفانه قیمت هر کیلوگرم از این فلز در بازار با افزایش چند هزار تومانی رو به روشده است.

وی با با بیان اینکه، مشخص نیست چرا قیمت عرضه آلومینیوم در بورس کالا در اختلافی فاحش با بازار، حدود 10 هزار تومان است و این موضوع منجر به ایجاد رانت شده است، گفت: امروز تامین مواد اولیه برای صدها واحد تولید کننده آلومیوم به یک ضرورت تبدیل شده و ممکن است وضعیت اشتغال صدهزار نفر با چالش رو به رو شود.

کریمی با اشاره به اینکه، در سنوات اخیر تغییرات پیاپی مدیریتی وضعف راهبری به توان مالی و تولیدی شرکت ایرالکو آسیب شده زده است، تاکید کرد، مسئولان امر نحوه خصوصی سازی شرکتهای دولتی را به گونه ای مدیریت کنند که بخشی از سهام در اختیار پرسنل قرار گیرد تا با ایجاد انگیزه مشارکت در کارگران روند رو به جلوی شرکت در حوزه تولید حفظ شود.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، برای پیگیری تخلفاتی که در این صنعت در حال وقوع است هشدارهای لازم داده شده، در همین راستا بحث طرح تحقیق و تفحص از صنعت صنعت الومینوم ارائه شده و این طرح در کمیسیون تخصصی در حال رسیدگی می باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با نهایی شدن طرح تحقیق و تفحص از صنعت آلومینیوم کشور، مانع از رانتخواری و سودجویی ها در این صنعت شویم. بایستی در فضای متلاطم فعلی اقتصاد کشور که نشات گرفته از نوسانات بازار ارز است شاهد پیگیری دستگاهای نظارتی برای برخورد با تخلفات این حوزه باشیم. رانت خواریهای که در این صنعت صورت گرفته باید شفاف شده تا شرایط مطلوب تری برای صنایع مختلف از جمله صنعت آلومینیوم رقم بخورد.

دیدگاهتان را بنویسید