136273

بحران در صنایع نورد آلومینیوم

دنیای معدن - با اختلاف شدید قیمت بین نرخ دلار اعلامی توسط دولت و نرخ‌های بازار آزاد، صنعت آلومینیم کشور با بحران مواجه شده است. حسنعلی رضایی‌مقدم، ‌مدیرعامل گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم با اعلام این مطلب گفت:

به دلیل اختلاف قیمت ایجاد شده در بازار غیررسمی دلار و نرخ اعلامی از سوی دولت، تقاضا برای دریافت شمش و صادر کردن آن افزایش یافته است. در چنین وضعیتی تولیدکنندگان محصولات نوردی نمی‌توانند ادامه فعالیت دهند.

رضایی گفت: راه حل بر طرف کردن این نابسامانی‌ها، تک نرخی کردن نرخ ارز به‌صورت واقعی و شناوراست. تاکید دارم که هر روشی به غیر از تک نرخی شدن ارز، انحراف است. وی افزود: عده‌ای به اسم صنعت با تجارت ناسالم به دنبال رانتخواری هستند؛ این افراد کالا را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و بدون توجه به نیاز داخل آن را صادر می‌کنند و هیچ تعهدی به برگرداندن ارز ندارند و از اختلاف با ارز آزاد در بازار غیر‌رسمی، صد درصد سود به‌دست می‌آورند.

مدیرعامل گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم گفت: از هنگامی که ارز با قیمت پایه ۴۲۰۰ تومانی تک‌نرخی اعلام شد، اقدامی علمی و عملی در زمان مناسب به عمل نیامد که روند عادی تولید و تجارت ادامه پیدا کند و به مدت دو ماه همه فعالیت‌های تجاری با خارج کشور متوقف شده بود. معتقدم باید اجازه می‌دادیم بازار قیمت ارز را تعیین کند و با مدیریت بانک مرکزی، دلار به یک قیمت واقعی می‌رسید.

دیدگاهتان را بنویسید