136257

فرصت سوزی ارزی در صنعت سیمان

دنیای معدن -در ماه های اخیر اقتصاد کشور با نوسان قابل توجه ارز مواجه بوده است. صنایع بسیاری در اقتصاد کشور طی سالیان اخیر با رکود قابل توجهی مواجه بوده اند.

جهش نرخ ارز برای این صنایع می تواند فرصتی برای احیای دوباره باشد. کاهش ارزش ریال در برابر دیگر ارزها توان رقابت شرکت های داخلی را در مقایسه با سایر کشورها افزایش می دهد. بر این اساس هم زمان با افزایش نرخ دلار انتظارات برای افزاش مقدار تولید، فروش و بعضا نرخ فروش در این شرکت ها بالا رفته است.

آمار انجمن صنفی صنعت سیمان حاکی از این موضوع است که در سال ۹۶ حدود ۵۸ میلیون تن کلینکر و ۵۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده است که حدود ۴۹ میلیون تن به مصرف در بازار داخل اختصاص یافته و تنها ۶ میلیون تن سیمان در بازار صادراتی فروش رفته است. همچنین، حدود ۶ میلیون تن کلینکر صادر شده است. این در حالی است که به گفته مدیران این صنعت ظرفیت تولید سیمان کشور حدود ۸۳ میلیون تن است. اما رکود چند ساله بخش عمرانی و همچنین مسکن باعث شده که صنایع پایین دست مانند سیمان و همچنین کاشی و سرامیک در وضعیت نامطلوبی قرار گیرند.در این میان سدهای صادراتی نیز باعث شد که بازارهای صادراتی مانند عراق کنار روند. ممنوعیت از سوی دولت عراق بر واردات سیمان ایرانی فشار زیادی بر این صنعت وارد کرده است.آمار کاملی از وضعیت صنعت سیمان در جداول مشخص تهیه شده است که برای مشاهده آن می توانید به سایت تحلیلی «دنیای بورس» مراجعه کنید. این گزارش به صورت کامل به رویه فروش شرکت ها در سال جاری در مقایسه با سال گذشته و همچنین دوران اوج فروش شرکت های سیمانی و کل صنعت پرداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید