136228

افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم، فولاد و مس

دنیای معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن از افزایش ظرفیت های تولید طی 4 دهه گذشته سخن گفت و اظهار داشت: ظرفیت تولید آلومینیوم طی 4 دهه گذشته 10 برابر شده است و تولید کنسانتره مس و کاتد مس هم 1.6 میلیون تن شده است.

به گزارش دنیای معدن، محمد شریعتمداری افزود: ظرفیت زنجیره فولاد در ابتدای انقلاب ۲.۴میلیون تن بود اما هم اکنون ظرفیت این بخش به ۲۰۰میلیون تن رسیده است. وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: ۸۰میلیون از این ظرفیت سازی در دولت فعلی ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ظرفیت تولید سیمان نسبت به اوایل انقلاب 14 برابر شده و در آینده نیز ظرفیت به 142 میلیون تن خواهد رسید. این رشد در بخش کاشی و سرامیک 50 برابر شده است.

به گفته وی، طی یک سال گذشته رشد 13درصدی در صدور پروانه بهره برداری معادن ایجاد شد و ظرفیت تولید معادن نیز به بیش از ۴۴۰میلیون رسیده است. شریعتمداری همچنین درباره صادرات گفت: صادرات غیر نفتی ۲۱.۹درصد در دوماه اول امسال رشد داشت و به حدود ۷میلیارد دلار رسید که بخش اعظم آن مربوط به حوزه معدن و‌صنعت است.

شریعتمداری افزود: در دو ماه امسال در بخش حمل و نقل رشد ۱۰ درصدی و در تولید فولاد رشد ۱۲درصدی را شاهد بودیم.

وی یادآور شد: در شروع انقلاب اسلامی تنها 854 واحد کوچک و بزرگ در سطح کشور مشغول فعالیت بودند، اما امروز این تعداد واحدها که دارای پروانه بهرداری هستند، بیش از 100 برابر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: ارزش افزوده بخش صنعت در طی سال های57 تا 94 حدود 7 برابر شده است.

شریعتمداری ادامه داد: در حوزه زیر ساخت ها تنها در سال 57 دو شهرک صنعتی داشتیم، اما تا پایان سال 96 این تعداد به 592 شهرک صنعتی فعال رسیده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است و شرایط خطرناکی ایجاد کرده است.

شریعتمداری به چالش های این بخش اشاره کرد و گفت: رشد منفی صنعت و معدن در سال های قبل سبب شده تا در خلق ارزش افزوده دچار مشکل اساسی شویم

به گفته شریعتمداری، هزینه حمل و نقل در ایران دو برابر استاندارد جهانی است ‌و این سبب شده تمام ارزش افزوده صنعت و معدن از بین برود.

شریعتمداری اظهار داشت: واردات ۱۳۹قلم کالا ممنوع شد تا رقابت در داخل ایجاد شود و باید از این فرصت استفاده کرد.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: 30درصد ظرفیت صنایع کشور خالی است و این یک فرصت است تا از ظرفیت های خالی در راستای افزایش تولید استفاده کنیم.

وی معتقد است: اگر نرخ ارز افزایش یابد صنایع داخل ضربه می بیند بنابراین باید یک فرمول جدید و ارتباط سازنده بین وارد کننده و صادرکننده کالا با هدف تامین نرخ ارز ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید