136182

340 میلیون دلار پروژه اسید در صنعت مس امسال افتتاح می شود/ ظرفیت تولید کنسانتره مس 500هزار تن افزایش می یابد

دنیای معدن - رییس هیات عامل ایمیدرو از افتتاح2 پروژه اسید واقع در سرچشمه و خاتون آباد تا پایان سال جاری خبر داد. به گفته کرباسیان مجموع ارزش این دو پروژه 340 میلیون دلار است.

به گزارش دنیای معدن، مهدی کرباسیان که در آستانه روز ملی صنعت و معدن برای بازدید از طرح های توسعه صنعت مس به استان کرمان سفر کرده، امروز با حضور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ضمن اعلام خبر افتتاح پروژه اسید سرچشمه با سرمایه گذاری 190میلیون دلار، در نیمه دوم امسال افزود: کارخانه اسید خاتون آباد نیز با سرمایه گذاری 150میلیون دلاری شرکت ملی مس ایران امسال راه اندازی می شود. همچنین با راه اندازی دیگر پروژه های بخش مس، ظرفیت تولید کنسانتره مس کشور 500هزار تن افزایش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: در غرب استان کرمان نیز پروژه تیتانیوم کهنوج با هدف تولید 130 هزار تن کنسانتره تیتانیوم و 70 هزار تن سرباره تیتانیوم راه اندازی خواهد شد. این پروژه هم اینک موجب رشد اشتغالزایی در منطقه شده است.

در این برنامه که مدیران و فعالان منطقه اقتصادی رفسنجان نیز حضور داشتند، رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: نکات مطرح شده از سوی مدیران و کارآفرینان را به وزیر صنعت معدن و تجارت، منتقل خواهد کرد.

گشایش اعتبار پروژه الکترود گرافیتی

وی در ادامه به پروژه الکترود گرافیتی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به برگزاری جلسه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکل گشایش اعتبار الکترود گرافیتی ، به عنوان نیاز اصلی فولاد سازی، رفع شد و گشایش اعتبار صورت گرفت.

کرباسیان درباره مسائل زیست محیطی و مسوولیت اجتماعی تاکید کرد: موضوع پساب ها باید به طور جدی دنبال شود. این استان دارای معادن وسیعی است و بخش صنعت نیز باید در کنار بخش کشاورزی مقوله صرفه جویی در مصرف آب را مد نظر قرار دهد.

وی افزود: واحدهای تولیدی باید به مسئولیت اجتماعی توجه کنند. شرکت ملی مس در این زمینه عملکرد خوبی داشته اما در شهرستان رفسنجان عملکرد رضایتبخش نیست که باید در اولویت ها قرار گیرد.

کرباسیان ضمن اشاره به تامین ماشین آلات بخش معدن و سرمایه گذاری برای خرید دامپتراک، از مذاکره با شرکت بلاز BeLAZ بلاروس در آینده نزدیک خبر داد و گفت:کارخانه رینگ سازی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در حال تولید است که کیفیت محصولات آن زمینه صادرات این تولیدات را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: با همت سرمایه گذاران پروژه های کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد افتتاح شده و در مسیر صحیح اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: سال گذشته شاهد افتتاح حدود 2 میلیارد دلار پروژه های معدنی و صنایع معدنی بودیم.

وی درباره شرایط کلان کشور اظهار کرد: باید بپذیریم در بحران اخیر (خروج از برجام) نمی توان روی وعده های اروپا، روسیه و چین حساب باز کرد. بنابراین پیشنهاد می شود با همدلی ، وحدت و حمایت ایرانیان خارج از کشور( برای ورود سرمایه به ایران) موانع را از بین ببریم. شرایط کنونی با تولید و توسعه همراه است و قطعا علاوه بر تولید، شاهد اشتغالزایی فراگیر در این منطقه خواهیم بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی با توجه به مشکلاتی که در کشور به وجود آمده است نیاز به همدلی برای حل مشکلات و حرکت به سمت تولید و اشتغال داریم. کرباسیان تصریح کرد: در بین کشورهای در حال توسعه، کشوری را سراغ ندارم که مانند ایران استقلال سیاسی داشته باشد. با توجه به راه اندازی طرح ها در بخش های مختلف، کشور به سمت صنعتی شدن پیش می رود.

بیشترین سهم مس کشور در استان کرمان

رضا بنی اسدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران نیز اظهار کرد: بیشترین سهم مس کشور در استان کرمان است.توسعه مس در شمار اولویت های این شرکت قرار دارد. همچنین تولید و راهبرد این موضوع، زمینه توسعه و تولید پایدار را فراهم می کند.

وی گفت: طی یک دوره پنج ساله از سال93 تا 98 مطالعات اکتشافی برا ی شناسایی ظرفیت های این بخش در حال انجام است و با توجه به ظرفیت های شناخته شده امید می رود که در فهرست 10کشور برتر تولیدکننده مس جهان قرار بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید