136172

راه آهن اردبیل؛ زمینه ای بر شکوفایی پهنه های معدنی

دنیای معدن - نشریه ' فروغ فردا' چاپ اردبیل در تازه ترین شماره خود مطلبی با عنوان 'راه آهن اردبیل؛ زمینه ای بر شکوفایی پهنه های معدنی' به قلم بهنام رزمجو درج کرده است.

در عصر کنونی صنایع معدنی تاثیر زیادی در اقتصاد دارند و کشورهایی که دارای منابع معادنی هستند از اهمیت فراوانی در عرصه اقتصادی و حتی سیاسی جهان برخوردارند.
بررسی ها در سطح کشوری نیز نشان می دهد که در هر منطقه و استانی که معادن بیشتری وجود دارند میزان درآمد عمومی و ایجاد اشتغال در آنها به صورت چشم گیری افزایش داشته است.
براساس مطالعات انجام یافته و طبق اعلام نظر قطعی وزارت صنعت، معدن، تجارت از 20 پهنه معدنی موجود در سطح کشور 3 پهنه در محدوده جغرافیایی استان اردبیل قرار دارد.
پهنه معدنی قزل اوزن با سرمایه گذاری شرکت ایمیدرو در مساحت 1350 کیلومتر مربع که 210 کیلومتر مربع آن مطالعه شده و در 6 بلوک به عملیات اکتشاف عمومی رسیده است یکی از این محدوده معادن است که کارشناسان پیش بینی وجود ذخایر مس در آن را محتمل تر می دانند.
پهنه معدنی باغرو داغ با سرمایه گذاری گروه سرمایه گذاری کوثر در 782 کیلومتر مربع که 118 کیلومتر مربع تحت مطالعه قرار گرفته و در 2 بلوک آن مطالعات اکتشافی در دست انجام است و وجود معادن طلا و مس در آن بیشتر متصور است.
پهنه معدنی سبلان (قره سو) یکی دیگر از پهنه هاست که با مساحت 1666 با سرمایه گذاری شرکت میتکو در 134 کیلومتر مربع از آن و در 7 بلوک مطالعات اکتشافی در آن در دست انجام است و بیشترین کانی فلزی که احتمال میرود از آن به دست آید مولیبدن و مس خواهد بود.
ایجاد خطوط ریلی یکی از الزامات توجیه اقتصادی برای اکتشاف و استخراج معادن است. با تکمیل راه آهن میانه - اردبیل علاوه بر افزایش انگیزه سرمایه گذاران بر اکتشاف و فرآوری محصولات معدنی به ویژه کانی های فلزی موجود در منطقه، بر رونق صنایع مرتبط در استان افزوده خواهد شد.
دو پهنه بزرگ قزل اوزن و باغرو داغی در مجاورت با خط ریلی میانه - اردبیل قرار دارند و تولیدکنندگان صنایع معدنی و معدن داران این دو پهنه به راحتی با ارزان ترین، سریع ترین و مطمئن ترین وسیله حمل بار قادر خواهند بود محصولات خود را به اقصی نقاط کشور و حتی خارج از مرزها ارسال نمایند.
همچنین با تکمیل مطالعات و اجرای راه آهن شمال استان، پهنه معدنی سبلان هم در مسیر راه آهن قرار خواهد گرفت و صنایع وابسته به معادن در آن منطقه نیز رونق خواهند گرفت.
استاندار اردبیل با اعلام خبر قطعی تامین منابع مالی پروژه راه آهن و تاکید بر تحقق تکمیل این پروژه بزرگ طبق وعده داده شده و در دهه فجر سال 99، در روزهای اخیر موجب ایجاد امید در بین آحاد مردم تیم استان به خصوص کارآفرینان و صاحبان صنایع شده و در این بین سرمایه گذاران بخش معدن نیز اکنون امیدوارتر و با انگیزه تر از گذشته جهت تسریع در تکمیل فازهای مطالعاتی و ورود به مراحل اکتشاف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی تلاش می کنند.
امیدواریم در کنار تکمیل راه آهن میانه - اردبیل، مسئولان کشوری و استانی، به ویژه استاندار ساعی و تلاشگر اردبیل توجه مضاعفی هم به آغاز راه آهن شمال استان و اتصال به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان داشته و این خدمت ارزشمند و کم نظیر خود در تاریخ استان را تکمیل نمایند'.

دیدگاهتان را بنویسید