136149

حرکت نقدینگی به سوی خرید آهن ‌آلات

دنیای معدن - در آشفته‌بازار این روزها که مردم ترس از دست دادن ارزش پول نقدشان را دارند، بازارهایی چون سکه و ارز داغ‌تر از هر زمان دیگری شده‌اند اما در این میان، آهن‌آلات نیز وارد گود شده و مورد توجه خریداران قرار گرفته‌اند؛ موضوعی که سبب افزایش تقاضا، کاهش عرضه و روند صعودی قیمت‌ها شده‌ است.

بورس کالا جواب نمی‌دهد
در شرایط کنونی بازار، واسطه‌ها و دلالان پیشتاز شده‌اند و شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که مردم از دلار و سکه به بازار فولاد گرایش پیدا کرده‌اند چراکه نرخ آهن‌آلات و فولاد روز به روز در حال افزایش است. این مطلب را فرهاد منفرد، کارشناس فولاد در گفت‌وگو با عنوان و اظهار کرد: در چنین شرایطی، مطرح شده که محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شود تا بر خرید و فروش آن، نظارت بیشتری شود و حتی ۵۰ درصد واحدهای ذوبی، محصول‌شان را در بورس کالا عرضه کنند اما این راهکارها مسکن‌های لحظه‌ای هستند زیرا با توجه به شرایط کنونی، این موضوع روشن است که ثباتی در بازار وجود ندارد. منفرد ادامه داد: صنعت خودرو را ببینید که چه اتفاق‌هایی برای آن می‌افتد. برای مثال عنوان می‌کنند مزدا۳ در کارخانه بالای ۱۰۰ میلیون تومان و در بازار آزاد بالای ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این یعنی واسطه‌گری و دلالی.
وی در ادامه افزود: ما معتقد به افزایش نرخ جهانی فولاد در ادامه افزایش نرخ جهانی آن هستیم و معتقدیم با وجود افزایش نرخ داخلی، حتی به متوسط نرخ جهانی نیز نرسیده‌ایم اما موضوع این است که آیا بستر لازم برای افزایش قیمت‌ها را در داخل فراهم کرده‌ایم تا این افزایش نرخ سبب افزایش رونق در بازار شود؟ آیا افزایش نرخ باعث رونق می‌شود؟
این کارشناس فولاد تاکید کرد: دولت باید بتواند افزایش قیمتی که به‌وجود آمده و بخشی از آن مربوط به نرخ جهانی است را به سمت رونق ببرد تا این افزایش نرخ در نهایت سبب رکود سنگین در بازار نشود. این موضوع می‌تواند تکاپویی را در صنعت ساخت‌وساز ایجاد کند تا بازار به سمت رونق برود. نرخ هم تا سقف مشخصی ظرفیت افزایش دارد و بالاتر از آن دیگر کشش نخواهد داشت.
به نظر من باید قبول کرد که جلوی این مسیر را نمی‌توان گرفت. البته برخی معتقدند که قیمت‌ها بار روانی پیدا کرده و ممکن است به قبل بازگردد. سامانه نیما هم که در راستای تنظیم بازار راه‌اندازی شده، اگر ثبات پیدا کند ممکن است سبب تعادل در بازار شود اما تمام اینها اما و اگر است.
منفرد در ادامه تاکید کرد: به نظر من، یک عزم جدی برای تنظیم بازار باید به‌وجود بیاید و آن هم نیازمند سامانه‌ای منظم و روشن است. چرا باید این بار روانی در بازار را دلال‌ها در مملکت ایجاد کنند؟
وی ادامه داد: آیا دولت قادر نیست بازار باثباتی را ایجاد کند تا دلال‌ها این اندازه تکاپو نداشته باشند؟ اگر سامانه نیما راه‌اندازی شده است، وضعیت آن باید مشخص و روشن باشد. از همه مهم‌تر اینکه باید در زمینه ارز ثبات به‌وجود بیاید.
نرخ سکه و ارز در لحظه رصد می‌شود. این تاثیرپذیری توسط عوامل بیرونی چون خروج از برجام، مشخص نبودن موضع اتحادیه اروپا و... ایجاد شده و نگرانی داخلی را به وجود آورده اما با این شعار که «مردم خرید نکنید، این قیمت‌ها حباب است» راهکاری معلوم و مشخص نمی‌شود.


وضعیت ناگوار بازار
همچنین در زمینه افزایش میزان تقاضا در انواع محصولات فولادی، مصطفی عبداللهی تولیدکننده ناودانی و نبشی در گفت‌وگو با اظهار کرد: تقاضا برای انواع محصولات فولادی در سال جدید به شدت افزایش یافته است. تورم سبب شده که مردم به شدت نگران شوند و به سمت بازارهایی پیش بروند که ارزش دارایی آنها در برابر ریال از دست نرود.
البته علاوه بر طلا و دلار، بازاری که این روزها مردم به آن ورود پیدا کرده و علاقه نشان داده‌اند، مربوط به آهن‌آلات است. این افزایش تقاضا به‌دلیل مصرف نیست و مردم ترجیح می‌دهند آهن‌آلات خرید کنند؛ تنها به این دلیل که در برابر از دست رفتن ارزش پول نقد خود راهکاری بیابند.
عبداللهی در ادامه خاطرنشان کرد: اقوام کسانی که آهن‌فروش هستند ممکن است بپرسند «با پولم چه کنم؟» و صنف آهن‌فروش هم پیشنهاد می‌کند «آهن‌آلات خرید کنید.» از این به بعد ممکن است با آهن‌آلاتی که در انبار دپو می‌شوند، روبه‌رو شویم. درحال‌حاضر آهن‌فروش‌ها مدام در حال خرید آهن‌آلات هستند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش تقاضا سبب افزایش نرخ شده است، بیان کرد: افزایش تقاضا صد در صد سبب افزایش نرخ شده و از این به بعد نیز خواهد شد. تولیدکننده هم باید شمش را به نرخ گران‌تر تهیه کند. البته کارخانه‌های فولادی، مواد اولیه خود را در داخل تهیه می‌کنند اما برخی مواد مانند الکترود گرافیتی و... از خارج تهیه می‌شود یعنی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد آنها به وسیله دلار تامین می‌شود.
این فعال حوزه فولاد در ادامه، با اشاره به وضعیت کنونی بازار خاطرنشان کرد: در هر صورت وضعیت کنونی بازار بسیار ناگوار است و اگر این وضعیت ادامه یابد، به هیچ وجه مشخص نیست بازار به کدام سمت خواهد رفت. در این صورت آهن‌آلات که جزو کالاهای اساسی است با افزایش نرخ روبه‌رو شده و همه چیز از خودرو داخلی تا ساختمان گران می‌شود. نمی‌توان عنوان کرد این افزایش نرخ جنبه روانی دارد. موضوع قابل توجه این است که ارزش پول ما در حال کاهش است.
عبداللهی در ادامه عنوان کرد: برای حل مشکل بازار باید بتوان مسائل سیاسی بین‌المللی را حل و فصل کرد زیرا تا زمانی که اوضاع سیاسی کشور به راهکاری نرسد و توافقی انجام نشود، شاهد افزایش نرخ در بازار خواهیم بود. وی همچنین یادآور شد: از سوی دیگر موضوع قیمت‌های جهانی مطرح است. زمانی که قیمت‌های جهانی افزایش پیدا می‌کند، نرخ دلار نیز در کشور ما افزایش می‌یابد.
این افزایش، نرخ ۲برابری را برای محصولات آهن‌آلاتی رقم خواهد زد. از سوی دیگر موضوع این است که کارخانه‌های بزرگ ترجیح می‌دهند شمش خود را صادر کنند.
این کارشناس فولاد در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه محصولات فولادی در بورس کالا نمی‌تواند سبب پیشگیری از بی‌نظمی در بازار شود، گفت: این اتفاق روی داده است اما رقابت و تقاضا در بازار بالا رفته و سبب شده که خرید و فروش از بورس کالا خارج شود. برای مثال در بورس کالا شمش هر کیلو ۲۴۰۰ تومان و در بیرون از آن ۲۷۰۰ تومان است.
کارخانه‌داران بیشتر خارج از بورس شمش را خریداری می‌کنند اما مسئله، نگاه کارخانه‌داران خصوصی به بورس کالاست که وقتی قیمت‌ها در بورس رقابتی می‌شود کارخانه‌های خصولتی هم قیمت‌شان را افزایش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید