136124

چرا مردم تکاب از مزایای معدن طلای زره‌شوران بهره نمی‌برند

دنیای معدن - حدود سی سال از آغاز اکتشافات طلا در معده زره شوران تکاب می گذرد و اکنون ثابت شده که در این معدن ۱۱۰ تن طلا وجود دارد اما آیا مردم تکاب از مزایای این معدن طلا بهره ای برده اند.

به گزارش دنیای معدن، وقتی 30 سال پیش خبر آغاز اکتشاف معادن طلای این شهرستان بر سر زبانها افتاد خیلی از اهالی تکاب به عنوان دورافتاده ترین شهر آذربایجان غربی از مرکز استان به این فکرمی کردند که دوران رنج و درد به اتمام رسیده و قرار نیست مشکل فقر و محرومیت را با مشکل بیکاری توأمان تحمل کنند.

معدن طلای زره شوران فقط 35 کیلومتر با تکاب فاصله دارد بنابراین حداقل بهره ای که مردم انتظارش را داشتند این بود که جوانانشان در این معدن مشغول به کار شوند و لا اقل در استخراج طلا نقش داشته باشند و البته خیلی ها انتظار نداشتند ارزنی طلا از این معدن به کسی داده شود هم چنانکه تا کنون کسی از طلای با برند تکاب برخوردار نشده و اساساً طلای تکاب برندی ندارد که کسی بشناسد.

مالک معدن طلای زره شوران تکاب کیست؟

به هر حال مجوزهای مالکیت و تصاحب این معدن بنام سازمانی نه چندان شناخته شده بنام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی صادر شد.

آن زمان قرار بود هر سال یک تن طلا از این معدن استحصال شود و در کنار آن استحصال صدها کیلو جیوه و نقره هم در دستور کار بود.

برآوردهای اولیه از این معدن نشان می داد 55 تن طلا در آن وجود دارد اما بعدها بررسی های کامل تری انجام شد و مشخص شد ذخیره قطعی آن دوبرابر این رقم و افزون بر 110 تن است.

اگرچه بررسی های دیگر نشان می دهد در گستره حدود 40 کیلومتری این معدن می توان 200 تن طلای خالص استحصال کرد.

در واقع همه این اطلاعات نشان می دهد چه ثروت هنگفتی در شهرستان تکاب نهفته است.

آغاز استحصال طلا با کمک های فنی بین المللی

کار برداشت طلا از معدن طلای زره شوران سی سال پیش با کمک مهندسان اکتشاف از آفریقای جنوبی، انگلیس و کانادا آغاز شد و بعد خود ایرانی ها دست به کار شده و به استحصال سالانه سه تا 9 تن طلا مبادرت کردند.

این روزها یک کارخانه کاملاً بومی در معدن طلای زره شوران راه اندازی شده که ظرفیت استحصال سالانه 9 تن طلا را دارد.

در حالیکه در بهره برداری از فاز نخست کارخانه طلای زره شوران فقط برای 176 نفر اشتغال زایی می شود اما مخاطرات زیست محیطی این کارخانه محل انتقاد برخی از فعالان زیست محیطی و اهالی منطقه است چون وجود ماده آرسنیک در آبهای محدوده فرآوری به اثبات رسیده است.

اشتغال 1700 نفر در معدن طلای زره شوران

فرماندار تکاب در ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت معدن طلای زره شوران تکاب اظهار داشت: حدود هزار و 700 نفر در این معدن مشغول به کار هستند و فاز دوم این معدن تا دو ماه دیگر در صورت تأمین اعتبار 350 میلیارد تومانی کلنگ زنی می شود و در حدود 250 نفر می توانند مشغول به کار شوند.

ایرج ثقفی افزود: بیکاری معضل اساسی کشور است که شهرستان تکاب نیز از این امر مستثنی نیست و در حدود 7 هزار نفر تحصیل کرده بیکار در این شهر وجود دارد که متأسفانه با توجه به اهمیتی که این منطقه دارد بیکاری افزایش یافته است.

ثقفی بیان کرد: در جهت کاهش آمار بیکاری در زمینه های صنایع دستی، معدن طلا و دیگر موارد جذب سرمایه گزار را آغاز کرده ایم که اولین خواسته ما ایجاد اشتغال زایی در بین جوانان به خصوص تحصیل کرده ها است.

توسعه تکاب نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار

ثقفی گفت: شهرستان تکاب جز شهرهای کمتر توسعه یافته است که جهت بهبودی این وضعیت حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به وضعیت شهرک صنعتی این شهرستان خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی در این شهرستان نیز وضعیت خوبی نداشته و می توان گفت که وضعیت فعالی ندارد که با جذب سرمایه گزار و راه اندازی دوباره در حدود 100 نفر می توانند مشغول به کار شوند.

فرماندار تکاب خاطر بیان کرد: وضعیت جاده ها در شهرستان تکاب و روستاها که نزدیک به 370 کیلومتر است بسیار نا به سامان بوده که در سفر استاندار به شهر تکاب این مسئله مطرح شد و در حال پیگیری است.

غفلت از معادن طلای تکاب در طرح های اقتصاد مقاومتی

از سوی دیگر شهر تکاب به عنوان پایلون برای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده اما در این میان هیچ فکری برای استفاده از ظرفیت معادن طلای این شهر نشده و اساساً چندان صحبتی از آن به میان نیامده است، در این باره نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در تکاب امتیاز بسیار بزرگی برای توسعه این شهرستان است و مردم و مسئولان از این فرصت باید برای محرومیت زدایی از تکاب استفاده کنند.

همایون هاشمی گفت: اهالی شهرستان تکاب باید با حمایت از مسئولان و وحدت و همبستگی میان خود زمینه رقابت برای سازندگی در روستاها را فراهم کنند چرا که حمایت اقشار مردم موجب دلگرمی مسئولان می شود.

به گفته وی حمایت، پشتیبانی و وحدت کلمه بخش مهمی از وظایف مردم نسبت به مسئولان برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی، عقب ماندگی های تاریخی تکاب را جبران می کند.

دیدگاهتان را بنویسید