136108

درخشش سنگ‌های قیمتی در کانادا

دنیای معدن -بخش معدن در غرب کانادا به تولید جواهر و سنگ‌های قیمتی روی آورده و حاکی است که آینده این صنعت در غرب کانادا به طلا، یشم، الماس و البته زیبایی منحصر به فرد آمولیت مزین است.

این کشور امریکای شمالی همچنین به مناطق آسیا و اقیانوسیه به عنوان شریکان تجاری در این زمینه توجه دارد.
به گزارش دنیای معدن به نقل از ماینینگ، با نگاهی به پیشینه بخش معدن کانادای غربی می‌توان دریافت که تاکنون این سرزمین در زمینه استخراج، با مواد معدنی انرژی‌زا ارتباط داشته است. اکنون بیشتر اورانیوم جهان از استان ساسکاچوآن می‌آید و استان آلبرتا نیز در زمینه استخراج قیر معدنی و دیگر اشکال گوناگون زغال‌سنگ سرآمد است اما آنچه به تازگی گزارش می‌شود، حکایت از شهرت این منطقه به عنوان سرچشمه‌ای از جواهر و فلزات گرانبها دارد، به ویژه فلزهای گرانبهایی که در بازارهای آسیا و اقیانوسیه از اقلام پرتقاضا به شمار می‌آیند.


یشم
در بازار جهانی سالانه ۳۰۰ تن یشم معامله می‌شود و حدود ۷۵ درصد از آن که در استان بریتیش‌کلمبیای کانادا تولید می‌شود، در همین بازار مبادله می‌شود. همچنین برآورد می‌شود که ۹۰ درصد ذخایر یشم موجود در بازار جهانی، از این استان غربی و از ۳ منطقه معدنی فعال در شمال آن به نام‌های دیزلِیک، مونت‌اوگدِن و کاسیار به‌دست آید. درحال‌حاضر صنعت یشم بریتیش‌کلمبیا در مدت یک سال ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار درآمد ایجاد می‌کند اما آنچه احتمال افزایش این درآمد را قوت می‌دهد، موج بزرگ تقاضایی است که از سوی طبقه متوسط چین در آینده انتظار می‌رود؛ مردم چین یشم را نماد خوشبختی و قدرت می‌دانند. فراتر از یشمی که بریتیش‌کلمبیا برای ساخت جواهر صادر می‌کند، این استان طرح‌هایی برای تولید یشم در نوع صنعتی دارد. این نوع یشم در ساخت کاشی‌های مصنوعی به کار می‌آید و در آینده، تقاضای زیادی برای آن پیش‌بینی می‌شود.


آمولیت
آمولیت سنگ جواهر ارگانیکی است که از صدف‌های فسیلی درست شده و در استان آلبرتای جنوبی در سنگ‌های جواهری یافت می‌شود. تولیدکننده اصلی آن، شرکت تجاری کوریت است که در حال توسعه عملیات معدنی خود در نزدیکی شهر لثبریج است و در همین حال، سنگ‌های آمولیت قیمتی و صیقل داده شده به شکل جواهر در گالری‌ها عرضه می‌شود. اکنون صادرات آمولیت از کانادا، مورد به مورد است. شرکت «موریت» سال گذشته قراردادی را در همین زمینه با شرکت چینی خرده‌فروش جواهر «ماهاسیدا» امضا کرد که امکان صادرات منظم آمولیت را فراهم می‌کند و در نتیجه، استخراج این فسیل‌های رنگین‌کمانی به شکل یک کسب‌وکار پول‌ساز درمی‌آید.


الماس
شرکت «دی‌بِرز» نیز در ساسکاچوآن واقع در شمال غرب این کشور به دنبال ظرفیت‌های معدنی است و از وجود یک معدن الماس در منطقه خبر می‌دهد. در سال‌های اخیر، گروه کارخانه‌های دی‌بِرز، تمایل زیادی به الماس‌های کانادایی نشان داد که عملیات بهره‌برداری از آنها از سال ۲۰۱۶میلادی(۱۳۹۵ خورشیدی) در کاچوکی به عنوان یکی از بزرگترین معادن الماس در جهان آغاز شده است. کاچوکی در ۲۸۰کیلومتری شمال غربی شهر یلونایف و در مجموعه سرزمین‌های شمال غربی کانادا قرار دارد. همچنین شرکت «شورگُلد» که در زمینه تجارت الماس فعال است در نظر دارد کار بر یک معدن الماس را در نزدیکی پرینس‌آلبرت آغاز کند اما در این مسیر در کشمکش با جوامع محلی است. مردمان محلی منطقه بر سر تاثیر معدنکاری بر شرایط اجتماعی و محیط‌زیست با شورگلد در تنش هستند.


منیتوبا در تنگنای اقتصادی و قانونی
در همین حال گفتنی است در استان منیتوبای کانادا، صنعت معدن در زمینه سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها فعالیت چندانی ندارد. هر چند بررسی‌ زمین‌شناسی مناطق شمالی منیتوبا از وجود ذخایر الماس پرده برداشته اما در شرایط کنونی، محدودیت‌های قانونی به طور ویژه بر حفاظت از گوزن طبیعی و خرس قطبی تمرکز دارد که زیستگاه آنها در این منطقه است و مانع توسعه فعالیت‌های اکتشافی می‌شود. علاوه بر محدودیت‌های زیست‌محیطی، آنچه منیتوبا را از توسعه معدنکاری باز می‌دارد تنگنای اقتصادی است که این منطقه را دربرگرفته و تا زمانی که تقاضای چین برای مواد معدنی برخاسته از این منطقه از جمله نیکل به حالت پیشین برگردد، ادامه دارد.
کانادا به طور کلی از کشورهای غنی از نظر مواد معدنی به شمار می‌آید و از اصلی‌ترین تولیدکنندگان پتاس جهان است. این کشور در تولید سولفید و اورانیوم، مقام دوم را در جهان دارد و از ۵ کشور نخست تولیدکننده مواد معدنی همانند آلومینیوم، کبالت، الماس با کیفیت جواهری، ایندیم(فرآوری شده)، نیکل، خانواده گروه پلاتین، سولفات سدیم و روی است. اونتاریو، کبک، بریتیش‌کلمبیا و ساسکاچوآن بیشترین حجم تولید مواد معدنی این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید