136050

از «نزدیکی سکه به سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی» تا «جهش عجیب قیمت پژو ۲۰۰۸ و ساندرو با فرمان دلال ها»

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر ها و رویداد های جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

افت شاخص کل بورس با بازگشت به کانال 95 هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه بیستم خرداد ماه 97، با کاهش 161 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 95 هزار و 915 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری، بر خلاف روز شنبه، شاهد روند نزولی تعدادی از شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 50 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 29 هزار و 761 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 45 معادل 0.26 درصد، عدد 17 هزار و 435 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 33 واحدی معادل 0.26 درصد به رقم 12 هزار و 731 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 184 واحد کاهش معادل 0.17 درصد را رقم زد و به سطح 105 هزار و 366 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 216 واحد کاهش معادل 0.31 درصد به رقم 69 هزار و 15 واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف روز قبل، با 202 واحد افزایش معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 517 واحد را به نمایش گذاشت.

نزدیکی سکه به سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی

دومین روز کاری بازار سکه در هفته جاری با ادامه روند افزایشی و رکورد زنی بهای سکه تمام همراه شد. به طوریکه، قیمت سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۴۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز شنبه، به قیمت ۲,۳۳۰,۰۰۰ فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید ۲,۴۴۸,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، ۱۲۱ هزار تومان رشد داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش ۸۰ هزار تومانی به رقم یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات دیروز، ۷۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۶۰ هزار تومان گران تر شد. هر سکه یک گرمی نیز با افزایش ۱۵ هزار تومانی به رقم ۳۹۵ هزار تومان رسید. این در حالی است که عضو هیات رییسه­ اتحادیه طلا و جواهر، افزایش بیش از اندازه تقاضا برای خرید سکه را سبب افزایش قیمت و ایجاد حباب ۴۰۰ هزار تومانی سکه دانست.

گامی جدید به سوی حذف دلار با سفر پوتین به پکن

بر اساس گزارش های منتشر شده، روسای جمهور روسیه و چین در توافقنامه ی مشترکی که روز جمعه امضا کردند تصمیم گرفتند که سهم مبادلات تجاری بین دو کشور با ارز ملی روبل-یوآن را افزایش دهند. این توافقنامه مواردی را مانند ''تقویت بیشتر روابط روسیه و چین در بخش مالی، افزایش سهم ارز ملی در پرداخت های مربوط به مبادلات تجاری، سرمایه گذاری و تامین مالی، و گسترش همکاری در زمینه هایی مانند ساختار پرداخت و بیمه'' در بر می گیرد. همچنین، پوتین و شی جین پینگ روسای جمهور روسیه و چین توافق کردند که دو کشور حجم مبادلات تجاری را افزایش داده، ساختار این مبادلات را تقویت کرده، و حوزه هایی جدید که به طور باالقوه با رشد اقتصادی منجر می شود را بیش از پیش شناسایی کنند. در این رابطه، رییس جمهور روسیه اذعان کرده است که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور می تواند تا پایان سال جاری میلادی حتی به معادل ۱۰۰ میلیارد دلار هم برسد.

بازار اوراق مسکن؛ روند کم نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 521 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم نوسان «تسه»ها نزدیک میانگین سطح 64 هزار و 500 تومانی هستیم. نرخ سود واقعی وام در سطح 1/ 21 درصدی قرار گرفته است. از ابتدای آذر با کاهش رشد شبه پول و سیگنال های ورود نقدینگی به بازار مسکن، جهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در سه ماه زمستان در تهران رقم خورد. با وجود افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین، در اردیبهشت جهش ۲/ ۸ درصدی (بیشترین رشد ماهانه در ۶ سال اخیر) را شاهد بودیم. آمارهای تورم تولیدکننده مسکن و رشد ۹/ ۲۷ درصدی شاخص کل در ۳ فصل ابتدایی سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال ۹۵ (شامل جهش ۵/ ۷۲ درصدی قیمت آهن آلات، ۳۹ درصدی شیرآلات بهداشتی و ۳۰ درصدی گروه سیمان و چوب) از جمله عوامل رشد قیمت مسکن است.

بولتون: آمریکا بانک گروه هفت نمی ماند

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تنش های داخلی هفت کشور صنعتی (جی 7) گفت که ایالات متحده دیگر بانک اعضای این بلوک نخواهد بود. بولتون در توئیتی نوشت: 'یک گروه هفت دیگر؛ جایی که سایر کشورها انتظار دارند آمریکا همواره بانک آنها باشد. رئیس جمهوری امروز به روشنی اعلام کرد که دیگر چنین نخواهد بود'. به گزارش ایرنا، تقابل آمریکا و سایر اعضای گروه هفت نشست امسال را به یکی از تیره ترین جلسه سران این بلوک تبدیل کرد. ترامپ چندی پیش بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر تعرفه وضع کرد. تعرفه فولاد 25 درصد و تعرفه آلومینیوم 10 درصد تعیین شده است. این کشورها در مقابل تصمیم آمریکا دست به اقدام تلافی جویانه زده یا خواهند زد. اروپایی ها امیدوار بودند که در گروه هفت آمریکا را تحت فشار قرار دهند که از تصمیمات خود منصرف شود. این کشورها به همراه کانادا ضمن انتقاد از شعار ترامپ «آمریکا اول» اعتقاد دارند که رئیس جمهوری آمریکا حتی با متحدان سر ناسازگاری گذاشه و جامعه جهانی را به سمت یک جنگ جهانی تجاری سوق می دهد.

تولید نفت روسیه در ژوئن هم فراتر از توافق با اوپک بود

رسانه های روسیه اعلام کردند این کشور در نخستین هفته از ماه ژوئن امسال، روزانه ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده که بسیار بیشتر از سقف تولید آن در قالب توافق جهانی کاهش تولید نفت است. طبق اعلام خبرگزاری اینترفکس روسیه، تولید این کشور در هفته نخست ژوئن به طور میانگین یک میلیون و ۵۱۳ هزار تن بود و هیچگاه از مرز یک میلیون و ۵۱۱ هزار تن پایین تر نیامد. روسیه و عربستان از تمایل خود برای رفع تدریجی محدودیت تولید نفت، نشانه هایی ابراز کرده اند و بیشتر شرکت های بزرگ نفتی روسیه خواهان افزایش تولید خود هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به تازگی اعلام کرد قیمت نفت ۶۰ دلار برای این کشور مطلوب است. در ماه مه امسال، میانگین تولید نفت روسیه برای سومین ماه پیاپی حدود ۱۰ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز بود. /شانا

واردات بیش از ۵۰ تن رومیزی و دستمال سفره به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ نشان می دهد که در این مدت ۵۰ تن و ۹۳۲ کیلوگرم رومیزی و دستمال سفره از کاغذ از سایر کشور ها وارد ایران شده است. بر اساس این میزان واردات رومیزی و دستمال سفره از کاغذ به کشور، ۱۱۶ هزار و ۴۴۶ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۸۸ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۶۴۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است رومیزی و دستمال سفره از کاغذ از امارات متحده عربی، ترکیه و چین وارد کشور شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده رومیزی و دستمال سفره از کاغذ به ایران، چین بوده است که با صادرات ۵۰ تن و ۳۱۹ کیلوگرم درآمد ۱۱۴ هزار و ۹۱۹ دلاری را نصیب خود کرده است.

جهش عجیب قیمت پژو ۲۰۰۸ و ساندرو با فرمان دلال ها

کمتر از یک هفته از اعلام تعلیق همکاری پژو با خودروسازان ایرانی می گذرد و همین امر عاملی شده تا قیمت محصولات فرانسوی در بازار شاهد افزایش قابل توجهی نسبت به هفته گذشته باشد. البته این افزایش قیمت ها در سکوت واحدهای نظارتی فضای مناسبی را برای جولان دلال ها فراهم کرده و هر کس سلیقه ای قیمتی را برای خودروها تعیین می کند. به عنوان نمونه دیروز بازار شاهد افزایش 8میلیون تومانی ساندرو استپ وی بود که با قیمت 89 میلیون تومان به فروش می رسد، این در حالی است این خودرو در کارخانه 61 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. علاوه بر این نکته مهم بازار امروز افزایش 25 میلیون تومانی قیمت اولین خودروی پسابرجامی پژو2008 است به نحوی که این خودرو تا این لحظه با قیمت 196 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد. افزایش 25 میلیون تومانی قیمت پژو 2008 آن هم در عرض یک روز در حالی اتفاق افتاده که این محصول در کارخانه 114 میلیون و 994 هزار تومان قیمت گذاری شده است. /تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید