135993

قرارداد فاز توسعه طلای زرشوران امضا شد/ زرشوران پایگاه توسعه طلا می شود

دنیای معدن - قرارداد احداث کارخانه جدید فرآوری و استحصال طلای زرشوران با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو، بین شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران و مشارکت کاهنربا و فولادتکنیک امضا شد.

به گزارش دنیای معدن، مهدی کرباسیان در این مراسم اظهار کرد: برای راه اندازی فاز دوم کارخانه طلای زرشوران، مناقصه بین المللی دو مرحله ای و در قالب "ایی پی سی"( EPC ) برگزار شد که برنده مناقصه قرار است احداث فاز دوم کارخانه فرآوری و استحصال طلای زرشوران را در مدت 3 سال و با ظرفیت 3 تن انجام دهد.

وی افزود: فاز نخست کارخانه طلای زرشوران با اشتغالزایی 700 نفر راه اندازی شد و پیش بینی می شود با راه اندازی فاز دوم ، میزان اشتغالزایی 2 برابر شود.

کرباسیان افزود: با بهره برداری از این پروژه، میزان ظرفیت تولید طلای زرشوران تا 3 سال به 3.5 تن و بعد از آن تا 5 تن افزایش می یابد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو میزان تولید سال گذشته کارخانه طلای زرشوران را 850 کیلوگرم عنوان و تصریح کرد: در سال 93 فاز نخست کارخانه به بهره برداری رسید اما به دلیل وجود تحریم ها علیه ایران، در طراحی و تامین ماشین آلات با مشکل مواجه شد. طی قرارداد فاز دوم علاوه بر احداث کارخانه، میزان کمیت تولید و اصلاحات فاز نخست نیز انجام می شود به طوری که تولید در کارخانه فعلی تا سال آینده به بیش از 1200کیلوگرم افزایش می یابد.

نتایج اکتشاف و فاز توسعه

کرباسیان درباره نتایج اکتشاف در معدن زرشوران اظهار داشت: طی چهار سال اخیر و با عملیات اکتشافی ایمیدرو، ذخایر قطعی طلا در معدن زرشوران 30 تن افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین 20 تن ذخیره قطعی طلا در استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان و خراسان جنوبی کشف شد.

کرباسیان گفت: اکتشافات انجام شده در زرشوران موجب شد تا برنامه احداث فاز دوم کارخانه طلای زرشوران،‌ مطرح شود.

مسوولیت اجتماعی

کرباسیان در ادامه گفت: انتظار داریم مسولان استان و مردم منطقه از سرمایه گذاران حمایت کنند زیرا در حوزه مسولیت اجتماعی مواردی همچون تعریض جاده تکاب-دندی و مسائل درمانی و اجتماعی منطقه نیز در بودجه کارخانه درنظر گرفته شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: راه اندازی این کارخانه ظرفیت تولید طلای کشور را افزایش خواهد داد و زرشوران را نیز به منطقه ای برای توسعه صنایع طلا تبدیل می کند که امکان ایجاد صنایع پایین دستی نیز فراهم می شود.

سرمایه گذاری طرح

مدیر مجتمع طلای زرشوران در این مراسم گفت: سرمایه گذاری این طرح 300 میلیارد تومان بوده و با احتساب زیرساخت های مورد نیاز که توسط ایمیدرو انجام خواهد شد، کل سرمایه گذاری تا 3 سال آینده 500 میلیارد تومان برآورد می شود.

روانبخش امیری افزود: تکنولوژی مورد استفاده در کارخانه، اکسیداسیون تحت فشار است که به وسیله شرکت معتبر بین المللی تامین می شود. وی تاکید کرد: عمده تامین کنندگان تجهیزات این طرح نیز شرکت های اروپایی هستند.

وی تصریح کرد: ظرفیت ورودی کانسنگ به فاز دوم کارخانه فرآوری و استحصال طلای زرشوران 600 هزار تن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید