135931

ورود کامودیتی‌ها به فاز استراحت

دنیای معدن - نگاهی به آمارهای هفتگی قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که طی هفته منتهی به ۲۵ مه قیمت این کالاها در چند ردیف قابل بررسی است؛ نخست در حوزه انرژی بررسی‌ها حکایت از آن دارد که بهای نفت خام برنت و نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت در بازه هفته گذشته به ترتیب با افت ۱۹/ ۳ و ۳۵/ ۵ درصدی روبه‌رو‌ شده‌اند که یکی از بیشترین افت‌های هفتگی در دو ماه گذشته محسوب می‌شود.

دو نگاه برای بازار نفت

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در شرایطی صورت می‌گیرد که شنیده‌های متناقضی از اثرات ناشی از تحریم ایران در بازار نفت منتشر می‌شود. در میان نظرات متفاوتی که این روزها مطرح می‌شود برخی معتقدند خروج ایران از بازار- اگر چنین چیزی واقعا عملی باشد- تاثیر بسزایی بر بازار جهانی نفت نخواهد گذاشت چراکه کشورهای دیگر عضو اوپک حاضرند جای خالی ایران را پر کنند. منظور این گروه جایگزینی نفت عربستان به‌جای نفت ایران است که به عقیده کارشناسان معتقدند این جایگزینی در عمل امکان‌پذیر است و پیش از این نیز عربستان جای نفت ایران را در شرایط تحریم گرفته است. نگاه دوم آن است که حتی تحریم ایران نمی‌تواند تاثیر خارق‌العاده‌ای بر حضور ایران در بازار نفت داشته باشد و جنس تحریم‌های این دوره هیچ شباهتی به تحریم سال‌های ۹۰ و ۹۱ ندارد و این‌بار کشورهای اروپایی و آسیایی مانع از تحریم صنعت نفت خواهند شد.

بر این اساس روند هیجانی که بازار نفت به‌خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام در پیش گرفته بود، کم‌کم آرام گرفت و قیمت‌ها بار دیگر عقب‌نشینی کردند. کارشناسان داخلی در این‌باره می‌گویند اینکه دولت‌های اروپایی با سماجت به دنبال حمایت از ایران هستند سیگنال‌های قوی به بازار نفت داده و حمایت جدی چین و حتی هند این رویه را تقویت کرده است. به هر حال در شرایط کنونی بازار نفت این تغییر قیمتی سریع می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال برای معامله‌گران تلقی شود. در این رابطه خبرها حکایت از آن دارند که اوپک در تلاش است تا ماه آینده میزان تولید نفت را افزایش دهد که این خبر نیز به‌عنوان یک سیگنال در جهت کاهش بهای طلای سیاه اثرگذار بوده است.

در این بین آن طور که کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت نفت یک محرک برای سایر بازارهای کالایی است که البته با یک تاخیر زمانی به بازارهای دیگر منتقل می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند افزایش بهای نفت در ماه‌های اخیر باعث رشد قیمت انواع سوخت در بازارهای جهانی شده که این امر به رشد هزینه‌های حمل‌ونقل‌ منتهی شده است. نگاهی به آمارها اما نشان می‌دهد که قیمت فلزات آلومینیوم، قلع، روی و سنگ‌آهن با افت روبه‌رو‌ شده است. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد در هفته گذشته ۱۵/ ۱ درصد با کاهش قیمت روبه‌رو‌ شده و به ۶۶ دلار و ۲۵ سنت رسیده است.

کارشناسان می‌گویند فعلا عامل اصلی تغییرات در بازار سنگ‌آهن دنیا اثرگذاری فاکتور «چین» است به‌طوری که مذاکرات بین دو کشور چین و آمریکا که می‌تواند به معنای پایان جنگ تجاری بین دو کشور باشد، شرایط را برای تعدیل بازار فولاد و سنگ‌آهن تا حدی فراهم کرده است به‌طوری‌که بهای فولاد نیز در هفته گذشته در حدود یک و نیم درصد افت را در بازارهای جهانی تجربه کرده است. در همین گروه طی هفته قبل بهای سرب بدون تغییر در رقم ۲ هزار و ۴۸۸ دلار باقی ماند و روی ۳ هزار و ۵۱ دلار در هر تن معامله شد. قیمت هر تن آلومینیوم نیز ۲ هزار و ۲۶۳ دلار روی تابلوی بورس لندن ثبت شده است. فلز سرخ نیز در این مدت ۶هزار و ۸۸۶ دلار در هر تن معامله شد که اندکی افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

طی هفته گذشته در بازار محصولات کشاورزی نیز شرایط متفاوتی را شاهد بودیم. قیمت ذرت در این هفته حدود یک درصد افزایش را نشان می‌دهد و این میزان افزایش در بازار شکر حدود ۷ درصد بوده است. این در حالی است که برنج با افت ۶ درصدی همراه شده است. آمارها حکایت از رشد ۶ درصدی قیمت قهوه و افت ۵ درصدی بهای کاکائو در بازارهای جهانی دارند. در بازار محصولات پتروشیمی نیز شاهد توقف نسبی رشد قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی بودیم که به دلیل ارتباط خطی این محصولات با قیمت نفت طبیعی است. بهای نفتا که خوراک مهمی برای صنایع پتروشیمی محسوب می‌شود روز جمعه به ۶۶۷ دلار در هر تن رسید که هرچند رشد ۵۳ درصدی سالانه را برای این محصول نشان می‌دهد اما در هفته گذشته با کاهش نیم درصدی روبه‌رو‌ شد. در این بین نگاهی به نظرات تکنیکال در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت نفت شاید به‌صورت موقت کاهش یافته باشد و این یک دوره استراحت محسوب می‌شود، با این حال بازار در انتظار نشانه‌های محکم از سمت ایران و اروپا و همچنین تصمیمات ماه آینده اوپک است.

شاخص دلار در صدر

در این بین اما بررسی روند حرکت دلار نیز جالب است. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای جهانی اکنون به بالاتر از ۹۴ رسیده است. این رقم از ۲۴ جولای ۲۰۱۷ به بعد سابقه نداشته و جالب آنکه شاخص مذکور تمایل به توقف یا بازگشت ندارد و روند صعودی خود را همچنان ادامه می‌دهد به‌طوری‌که این شاخص در یک ماه گذشته حدود ۳ درصد رشد را تجربه کرده است. در این رابطه سیکینگ‌آلفا در گزارش هفتگی خود از بازارهای جهانی با اشاره به اینکه ارز معیار بسیار مهمی برای اکثر کالاها محسوب می‌شود، تغییرات ارز روی بازارهای کالایی را مورد تاکید قرار داده و می‌نویسد رشد شاخص دلار باعث افت قیمت در بازارهای کالایی می‌شود و این در حالی است که طی یک سال گذشته تغییرات شاخص دلار نتوانسته اثرات همیشگی را بر جای بگذارد.

دلیل این امر آن است که بازار شیفت جدی به سمت عرضه و تقاضا کرده و اکنون این دو عامل هستند که مسیر قیمتی را تعیین می‌کنند. تقاضای چین یکی از اثرگذارترین شاخصه‌ها در این مدت بوده که بر بازارهای کالایی اثرات جدی بر جای گذاشته است. به‌عنوان مثال، کاهش موجودی فولاد در چین در ماه گذشته افزایش تقاضا برای مواد اولیه تولید این محصول را رقم زده که این مسأله به افزایش قیمت مواد اولیه در این دوره منجر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی انبارها از ماه مارس تاکنون ۳۰ درصد کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند افزایش حاشیه سود بنگاه‌های تولیدکننده فولاد در ماه‌های اخیر شرایطی را فراهم کرده که می‌تواند میزان تولید را تقویت کند و این مسأله باعث افزایش تقاضا در بازار مواد اولیه خواهد شد. در عین حال آمارها نشان می‌دهند میزان تقاضا برای مس و آلومینیوم و روی نیز در این کشور در حال افزایش است.

به عقیده کارشناسان جهانی چین در تلاش است تا رشد اقتصادی خود را افزایش دهد و از آنجا که در مسیر جلوگیری از افت رشد اقتصادی موفق عمل کرده این موضوع می‌تواند باعث رشد تقاضا برای انواع فلزات پایه و مواد اولیه شود همان‌طور که جرقه‌های این رشد تقاضا را مشاهده می‌کنیم. یا در بازار روی می‌بینیم که کاهش عرضه نقش اساسی در تعیین جهت قیمتی برای فلز محسوب می‌شود. در یک سال گذشته قیمت فلز روی ۱۶درصد افزایش یافته است، اما در بازه ماهانه به دلیل تزریق مناسب فلز مذکور به بازار شرایط برای کاهش قیمتی مهیا شده است.این مثال‌ها نشان می‌دهند که عامل اصلی و پیشران بازارهای کالایی به خصوص بازارهای فلزی امروزه سطوح عرضه و تقاضا است و سایر محرک‌ها در ردیف بعدی قرار می‌گیرند. در این میان اما نگاهی به پیش‌بینی‌های قیمتی برای هفته‌های پیش رو نشان می‌دهد تحلیل این بازارها با توجه به شرایط نبود اطمینان موجود بر سر برخی موضوعات مثلا آینده روابط تجاری آمریکا و چین، تصمیمات ایالات متحده برای تعرفه‌های تجاری، تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، تصمیمات اوپک در حوزه نفت و موارد متعدد دیگر از ابعاد اقتصادی و اقتصاد سیاسی مشکل باشد و باید منتظر شد تا فضای مه آلود فعلی برطرف شود.

پیش‌بینی‌های مثبت برای مس

در حال حاضر قیمت مس پیش‌بینی می‌شود در سه‌ماهه دوم سال جاری، ۷,۰۵۸ دلار بر تن، در سه‌ماهه سوم سال، ۷,۰۹۰ دلار بر تن و در سه‌ماهه پایانی سال جاری، ۷,۰۶۰ دلار بر تن باشد. به گزارش اخبار فلزات، با تکیه بر نظرات ۲۰ موسسه تحقیقاتی معتبر این پیش‌بینی برای قیمت فلز سرخ انجام شده است. در این رابطه همچنین اسکار لاندرتچ، رئیس هیأت‌مدیره شرکت شیلیایی کودلکو در مصاحبه با مجله متال مارکت اعلام کرد که چشم‌انداز مس بسیار مثبت است و اگر کمپانی‌های معدنی چشم‌انداز بلندمدت خود را با دیدگاه‌های بلندمدت منطقی ارزیابی کنند، نتیجه بسیار خوبی را شاهد خواهند بود. به گفته وی درس‌ها و تجربه‌های سختی از سقوط قیمت‌های مس در گذشته گرفته ‌شده است که این تجربه باعث اعمال برنامه‌های کاهش هزینه‌ها، کاهش بدهی‌ها و افزایش بهره‌وری تیم‌های مدیریت کمپانی شده است. به گفته وی بهبود اقتصاد در کشورهای غربی پس از آشفتگی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ عامل مهمی برای رشد تقاضای مس بوده است. علاوه بر این، این واقعیت که چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان، موفق خواهد شد رشد اقتصادی خود را بدون هیچ‌گونه چالش عمده‌ای حفظ کند نیز موجب تقویت تقاضای مس خواهد شد. وی در پایان با تاکید بر اینکه این سه روند موجب تقویت بازار مس می‌شود گفت: هم‌اکنون، چشم‌انداز مس بسیار مثبت است و اگر کمپانی‌های معدنی چشم‌انداز بلندمدت کمپانی خود را با دیدگاه‌های بلندمدت منطقی ارزیابی کنند، نتیجه بسیار خوبی را شاهد خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید