135914

نیاز 13 میلیارد دلاری بخش زیرساخت برای دستیابی به اهداف طرح جامع فولاد

دنیای معدن - معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در پانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن اظهار کرد: اگر می خواهیم جایگاه خود را ارتقا دهیم باید نگاه به این بخش تغییر کند. از طرفی برای رسیدن به ظرفیت 55میلیون تن فولاد نیازمند 13 میلیون یورو سرمایه گذاری در حوزه توسعه زیر ساخت ها هستیم.

به گزارش دنیای معدن، اردشیر سعد محمدی در این همایش افزود: سالانه ۱۷ میلیارد تن استخراج موادمعدنی در جهان انجام می شود و 27درصد گردش مالی اقتصادی در بخش منابع طبیعی دنیا متعلق به معدن است.

وی اعلام کرد: در دنیا حدود یک میلیارد و 660میلیون تن فولاد در سال تولید می شود در این میان میزان تولید فولاد ایران در سال گذشته حدود 22 میلیون تن بوده است.
سعدمحمدی افزود: برای افق 1404 و دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد نیازمند 162میلیون تن سنگ آهن هستیم. در این راستا سنگان باید از تولید فعلی خود به تولید سالانه 40میلیون تن سنگ آهن برسد.
معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه سخنانش اظهار کرد: هرساله در جهان، 23 میلیون تن مس تولید می شود که سهم ما کمتر از 200هزار تن است. همچنین درخصوص زغال سنگ نیز می توان گفت استخراج زغال سنگ خام ایران به 2 میلیون تن نمی رسد و تنها محصولی که در همه بخش ها قیمت آن 2/1 قیمت جهانی است، زغال سنگ است.
وی با اشاره به اینکه 337 هزار تن آلومینیوم در سال گذشته در ایران تولید شده است ادامه داد: ما در حوزه های مختلف معدنی با در اختیار داشتن ذخایر قابل توجه همچون 5 درصد سهم جهانی، در بخش تولید تنها سهمی یک درصدی در حوزه های مختلف را دارا هستیم و باید به فکر تغییر در تکنیک های خود باشیم.
سعدمحمدی ادامه داد: اتحادیه اروپا 20 عنصر را به عنوان عنصر خاص برای 5 سال آینده مشخص کرده است که ایران نیز می تواند بر روی تولید آن عناصر برنامه ریزی کند.
به گفته وی، معدن بر خلاف ذهنیت های موجود دارای ظرفیت بالایی در اشتغال زایی است.

دیدگاهتان را بنویسید