135912

تنها خودرو سنگان یک پیکان بود

دنیای معدن - در نشست مدیران ایمیدرو که هفته گذشته در مشهد برگزار شد، در آیینی از علی‌اصغر عرفانیان، نخستین مجری معدن سنگان تجلیل به عمل آمد. عرفانیان از سال ۱۳۶۲ به مدت ۱۵ سال مجری معدن سنگان بود. عرفانیان در مدت مدیریت خود بر سنگان، اقدام به کارهای زیربنایی در این مجتمع معدنی و صنعتی کرده است.

با اعتبار ۳۰ میلیون تومانی شروع کردیم
عرفانیان، این پیشکسوت حوزه معدن، در گردهمایی مدیران ایمیدرو به بیان خاطره‌هایی از سال‌های مدیریتی خود بر معدن سنگان می‌پردازد و می‌گوید: من از سال ۱۳۴۲ به ذوب آهن رفتم و تا سال ۱۳۵۷ جزو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان بودم و البته همزمان در آن سال‌ها مدیرعامل فولاد شهر شدم و تا سال ۶۰ این مسئولیت را برعهده داشتم. اما سال ۶۰ بود که از این سمت‌ها استعفا داده و رئیس دانشکده صنعتی اصفهان شدم. البته همزمان در اصفهان و مشهد مشغول تدریس شده و در سال ۶۲ به عنوان مجری طرح سنگان انتخاب شدم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از آنکه این مسئولیت را به عهده گرفتم و زمانی که وارد منطقه شدیم نمی‌دانستیم سنگان کجاست. آن شرکتی که پیش از ما آنجا کار می‌کرد، یک شرکت خصوصی بود که یک‌سری فعالیت‌های راه‌سازی انجام داده بود. عرفانیان یادآوری می‌کند کارها منسجم و وسیع آغاز شد. آن زمان اعتبار سالانه‌ای که برای شروع عملیات به معدن سنگان اختصاص یافت، ۳۰ میلیون تومان بود. پیمانکار پیشین، یک صورت‌وضعیت ارائه داده بود و وقتی کار ما نیز به پایان رسید باید آن را به دولت تحویل می‌دادیم. این پیمانکار در صورت‌وضعیت خود عنوان کرده بود که بابت کارهای انجام‌شده مانند بررسی و نمونه‌برداری حدود ۳۳ میلیون تومان هزینه کرده است اما ما بررسی کردیم که ارزش تمام کارهای انجام شده حدود ۳ میلیون تومان است نه ۳۳ میلیون تومان. این موضوع را اعلام کردم و در نهایت با شرکت تسویه حساب کردیم.


نخستین کار ما، عکسبرداری هوایی
این پیر حوزه معدن در ادامه، با اشاره به کارهای زیربنایی که در آن زمان انجام داده بود، گفت: آن زمان در قدم نخست، اقدام به کارهای اولیه و زیربنایی کردیم. یکی از این اقدام‌ها، عکسبرداری‌ هوایی از معدن سنگان بود. این عکس‌ها را با کمک سازمان نقشه‌برداری کشور انجام دادیم که در نوع خود، کار ارزنده‌ای به‌شمار می‌رود چراکه هنوز از عکسبرداری‌هایی که در معدن تبدیل به نقشه می‌شود، استفاده می‌شود. در مدت یک هفته، عکسبرداری هوایی انجام شد که در نهایت منجر به تهیه نقشه‌های ۵هزارم در این زمینه شد و بعدها در محدوده‌هایی که کار اکتشافی انجام ‌شد، این مقیاس را به یک‌هزارم رساندیم.


بیش از ۶۰ هزارمتر گمانه‌زنی و حفاری
نخستین مجری معدن سنگان ادامه می‌دهد: تمام کارکنان ما یک مهندس و ۱۰ نفر نیروی محلی بودند که با آنها کار را آغاز کردیم. آن زمان حتی محل اسکان نداشتیم و قصد داشتیم در محل معدن چادر برپا کنیم اما در آن نزدیکی‌ها مهمانسرایی قدیمی بود که آنجا را اجاره و کار را شروع کردیم. عرفانیان در ادامه یادآور می‌شود: تنها خودرویی که در معدن داشتیم، یک پیکان بود. این در حالی است که درحال‌حاضر به مدد و لطف خدا، معدن سنگان پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده است. به هر حال با این امکانات کار را آغاز کرده و به‌تدریج از واحدهای دیگر مانند سنگ‌آهن بافق یک گروه را برای عملیات حفاری به سنگان آوردیم. عرفانیان تاکید می‌کند: در ۱۵ سالی که مجری طرح سنگان بودم، بیش از ۶۰ هزار متر گمانه‌زنی و حفاری انجام دادیم. از یک شرکت استرالیایی که آن زمان در جهان معروف بود، برای استخراج سنگ‌آهن کمک گرفتیم. در آن روزها ۸۰ نمونه را برای تغلیظ با کشتی به استرالیا فرستادیم. البته یک کارشناس استرالیایی همیشه در معدن داشتیم که بر عملیات اکتشاف و استخراج نظارت می‌کرد. وی خاطرنشان می‌کند: در سال ۶۴ به موازات کارهای اکتشافی، کار استخراج را آغاز و سنگ‌شکن را در مجموعه نصب کردیم، هر چند تمامی این کارها را با دست خالی انجام ‌دادیم اما همین کارهای کوچک باعث شد پس از مدتی سنگ‌آهن سنگان به واحدهای فولادسازی ایران شناسانده شود. ما نخستین محموله خود را به ذوب آهن فرستادیم و این شرکت از اینکه سنگ‌آهنی با عیار ۶۰ درصد به‌دست آنها می‌رسد، استقبال کرد. این پیشکسوت حوزه معدن در ادامه سخنانش عنوان می‌کند: در آن زمان به سازمان برنامه رفتیم و برای تجهیز این معدن درخواست دادیم. گزارش‌های اکتشاف خود را ارسال کردیم و پس از رفت و آمدهای بسیار قادر شدیم سازمان برنامه را برای تجهیز این معدن متقاعد کنیم. در سال ۷۰ تجهیز معدن سنگان به تصویب رسید. عرفانیان یادآوری می‌کند: گزارش اولیه‌ای که در آن سال‌ها با همکاری شرکت استرالیایی انجام شد، موید این نکته بود که یک میلیارد تن سنگ‌آهن در این معدن وجود دارد. امروز که خبر ذخیره ۱/۵ میلیارد تنی معادن سنگان را شنیدم، بسیار خوشحال شدم. وی گفت: پس از ۲۰ سال به سنگان رفتم (من سال ۷۷ بازنشسته شدم) اما توسعه سنگان با این همه تجهیزات و کارخانه‌های تغلیظ، کنسانتره و گندله‌سازی را باور نمی‌کردم و بغض گلوی مرا گرفته بود. این موضوع نشان‌ می‌دهد که شرکت ملی فولاد و ایمیدرو در چند سال گذشته برای توسعه سنگان کارهای مهم و اساسی انجام داده‌اند.


آرزوی من، شنیدن صدای سوت قطار در معدن سنگان است
این پیشکسوت حوزه معدن تاکید می‌کند: امیدوارم تمام واحدهای مجتمع سنگان به بهره‌برداری برسند. زمانی که پروژه سنگان را آغاز کردیم هیچ واحد گندله‌سازی در ایران نبود. در سال ۶۴ برای تبدیل سنگ‌آهن به کنسانتره و گندله با چین قرارداد بستیم و آن زمان سنگ‌آهن را با کشتی به چین می‌فرستادیم. حالا در خود ایران، این سنگ‌آهن تبدیل به گندله می‌شود. عرفانیان می‌گوید: بارها به دوستانی که در معدن کار می‌کردند، گفتم که یکی از آرزوهای من این است که روزی صدای سوت قطار را در معدن بشنوم چراکه حمل‌ونقل زمینی در معدن کار بسیار مشکلی است. از این رو زمانی که شنیدم سنگان نیز به راه‌آهن و ریل مجهز می‌شود، بسیار خوشحال شدم.
بسیار خوشحالم از اینکه شاهدم معدن سنگان روز به روز در حال رشد و توسعه است. وی در پایان تاکید می‌کند: باید بر این موضوع تاکید کرد که در برداشت از معدن سنگان به حفظ محیط‌زیست بیش از پیش توجه کنیم تا به آن آسیبی وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید