135892

۱۰۰ میلیارد بودجه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، کجا هزینه شد؟

دنیای معدن -اعتباری حدود100 میلیارد تومان به صندوق بیمه فعالیت های معدنی واگذار شده اما هنوز تسهیلاتی به فعالان معدنی کشور داده نشده است.

چندی پیش یکی از اعضای خانه صنعت معدن و تجارت مدعی شد که صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی مبالغ کلانی را در سال های گذشته به عنوان بودجه در جهت تسهیلات دهی خرید ماشین آلات معدنی دریافت کرده اما این مبالغ صرفا به بانک منتقل شده و هیچ استفاده مشخصی در این حوزه از آن نشده است؛

بیژن پناهی زاده معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سه سال گذشته باید اعتباری حدود 50 تا 100 میلیارد تومان توسط صندوق بیمه فعالیت های معدنی و وزارت صنعت به فعالان حوزه معدن واگذار می شد، اما با وجودی که در این چند سال این مبلغ در بانک ملت و بانک صنعت و معدن به ودیعه گذاشته شده، هنوز تسهیلاتی به فعالان معدنی کشور داده نشده است.

وی افزود: متأسفانه ارزش این پول به دلیل افزایش نرخ ارز به یک سوم کاهش یافته و معدنکاران حتی اگر این تسهیلات را اکنون دریافت کنند، برای خرید ماشین آلات خارجی بهره کمتری از این پول می برند.

پناهی زاده مسر بود که این موضوع از نهادهای مربوط پیگیری شده تا مشخص شود این منابع اکنون در چه وضعیتی به سر می برند.در نتیجه ما نیز به دنبال یافتن جواب ابهامات مطرح شده در این ارتباط با چند تن از صاحبنظران و همچنین مدیر صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی به گفتگو پرداختیم که در ادامه متن کامل آن خواهد آمد؛

بودجه معدنی در بانک ذخیره شد

شهریار شعبانی عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کارایی صندوق حمایت های معدنی در سال های گذشته اظهار کرد: بودجه ای که به صندوق برای کمک به بخش خصوصی داده شده و در بانک ذخیره شده اکنون وضعیت مشخصی ندارد اما نکته قابل اهمیت آنجاست که بخش معدن کشور امروز نیاز شدیدی به نو شدن دارد و تحقق این هدف نیازمند خانه تکانی دولت در این حوزه و اختصاص بودجه مناسب برای نوسازی ماشین آلات و منابع معدنی است.

صندوق باید اعتبارات خود را در اختیار معدن کاران بگذارد

قدیر قیافه، عضو انجمن سنگ آهن ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با منابع اختصاص داده شده به صندوق بیمه حمایت از معدن کاران اظهار کرد: این موضوع توسط ایمیدرو در حال پیگیری است و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در صورتی که منابع مالی داشته باشد می تواند به عنوان خطوط اعتباری در اختیار معدن کاران بگذارد تا بتوانیم از برندهای مطرح دنیا در حوزه ماشین آلات معدنی کمک گرفته و به بروزرسانی صنایع معدنی کشور یاری برسانیم.

صندوق بیمه معدن کاران ناقص و محدود عمل کرد

در ادامه گزارش مهرداد اکبریان مدیر انجمن سنگ آهن ایران ، اظهار کرد: معدن داری در ایران یک فعالیت پر ریسک به حساب آمده بویژه مراحل اکتشاف و قبل از استخراج هیچ منافع مالی برای معدن دار به همراه ندارد و باید توجه داشت که این مراحل بسیار هزینه بر و پر ریسک است.

وی افزود: دلیل هزینه بر بودن مراحل اکتشاف، خطای بالای آن است که البته این ریسک در سرمایه گذاری استخراج و استفاده از فن آوری های روز دنیا به حداقل می رسد.

اکبریان تصریح کرد: اگر در این میان یک منبع مالی مطمئن در دسترس بهره برداران معدن باشد آنها می توانند از پول های صندوق ها و بانک ها بهره برده و ریسک فعالیت اکتشاف را کاهش دهند.

مدیر انجمن سنگ آهن ایران اضافه کرد: عمده ترین عاملی که مانع دادوستد مالی و پولی بین بهره برداران معدنی و مؤسسات مالی می شود، نداشتن ضمانت نامه های صحیح و قابل قبول برای بانک ها و نیز نبود امکان کارشناسی دقیق نسبت به ارزش پروانه معادن است.

وی تأکید کرد: صندوق بیمه معادن علاوه بر اینکه می تواند به صورت مستقیم تأمین کننده نیازهای مالی درخواست کنندگان تسهیلات باشد، می تواند به عنوان خدمت دوم بین بانک هایی که می خواهند وام بدهند و معدن دارانی که مشکل ضمانت نامه دارند، بصورت واسط عمل کنند.

اکبریان تصریح کرد: این مسیر یکی از راحت ترین مسیرهایی است که به علت وجود تضامینی معتبر در آن می تواند موجب فراهم آوردن منابع مالی لازم برای حوزه معدن کشور شود.

مدیر انجمن سنگ آهن ایران، تأکید کرد: متأسفانه صندوق بیمه معدن کاران در هر 2 حوزه فعالیت خود، ناقص و محدود عمل کرده بصورتی که بیشتر معادن به علت نبود نقدینگی کار خود را تعطیل کرده و یا با ظرفیت پایین تر به فعالیت خود ادامه می دهند و این معادن نتوانستند کمک های مورد نظر خود را از صندوق بیمه معدن کاران دریافت کنند.

وی، ابراز کرد: بدیهی است صندوق بیمه معدن کاران نیازمند تغییر ساختاری در ارائه خدمات پولی به معادن است و نباید به عنوان یک پولی عمل کرده و خود به عنوان ضمانت نامه هایی از معدن داران باشد تا احتمال ضرر را برای خود به صفر برساند.

اکبریان افزود: زیرا ماهیت کار بیمه معدنی از نظر قانون گذاران قطعاً به این شکل نبوده و حداقل اگر فعلاً فرصت تغییر ساختارها ها برای صندوق وجود ندارد نمایندگان تشکل های خصوصی باید در این صندوق حضور داشته و به صورت تخصصی در ارزش گذاری و میزان اقساط و امور دیگر دخالت کنند.

مدیر انجمن سنگ آهن ایران ابراز کرد: بهبود فعالیت صندوق موجب می شود که بهره بردار و وام گیرنده بتواند در دوره اخذ وام به توسعه معدن خود اقدام کرده و درگیر مسائل و مشکلات مالی و پولی نشوند و در نهایت عطای معدن را به لقای آن ببخشند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در دوره های گذشته مسئولان صندوق ،پول ها را در بانک ها گذاشتند تا بتوانند سود 24 درصد بگیرند و اکنون چون سرمایه آنها راکد بوده است، با شکست مواجه شده اند و متأسفانه به دلیل افزایش نرخ ارز پول های انباشته شده در حساب های بانکی ارزش خود را برای خرید ماشین آلات معدنی و تجهیز معادن قدیمی کشور، از دست داده اند.

فعالان معدنی با عملکرد و وظایف صندوق آشنا نیستند

فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: صندوق بیمه نهادی حاکمیتی برای تسهیل گری نقش معدن در جهت دسترسی به منابع مالی است اما اینکه چرا تاکنون این صندوق نتوانسته به نقش خود درست عمل کند، باید گفت: هنوز در کشور به اهمیت نقش معدن پی نبرده ایم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم جایگاه واقعی صندوق در توسعه بخش معدن محقق شود، ابتدای امر باید سرمایه صندوق را متناسب با نیازهای بخش معدن در حلقه های زنجیره معدن افزایش دهیم.

دهقانی اذعان کرد: از سال 93 به بعد، عملکرد صندوق را کاملاً قابل دفاع می دانم، زیرا طی 4 سال گذشته با توجه به بضاعت کم صندوق توانستیم 100 میلیارد تومان بیمه نامه برای بخش معدن صادر کنیم.

مدیر صندوق بیمه معدن کاران مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی تأکید کرد: اکنون توانایی چندانی برای افزایش بودجه صندوق نداریم و در صورتی که 10 درصد حق پرداختی معادن روستایی به صندوق تزریق شود، منابع جدید با مکانیزم هدفمندی تری به معادن تزریق شده و بدون شک این موضوع یک تحول و حرکت مثبتی برای بخش روستایی ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: صندوق با سازمان ایمیدرو توافق نامه مشترکی برای احیای معادن کوچک در نظر گرفته است و فکر می کنم سال دیگر اتفاقات خوبی در حوزه معادن کشور رخ دهد.

دهقانی اظهار کرد: در چند سال گذشته سرمایه صندوق از 10 میلیارد به 120 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی افزود: باید این موضوع در بین فعالان معدنی و رسانه ها تبیین شود که وظیفه صندوق دادن وام و تسهیلات به صورت مستقیم نیست، بلکه رسالت ما ارائه بیمه های اکتشاف، استخراج و فرآوری از طریق بانک ها و مؤسسات مالی است و یکی از این بانک ها، بانک صنعت و معدن و دیگری بانک ملت است که می توانند معدن کاران از اعتبارات بیمه نامه برخوردار کند.

وی تصریح کرد: امروز صندوق هزار میلیارد تومان اعتبارنامه صادر کرده که خوشبختانه 700 میلیارد آن در حوزه صادرات بوده است.

دهقانی اضافه کرد: بسیاری از فعالان حوزه معدن از دایره فعالیت صندوق اطلاعات کافی ندارند و همین موضوع باعث شده تا ابهامات بی شماری در انجام وظایف صندوق پیش بیاید و بسیاری از افراد صحبت هایی می کنند که با واقعیت مطابقت ندارد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در پایان یادآور شد: من به عنوان مدیر صندوق اعلام آمادگی می کنم که تا آینده اطلاع رسانی بیشتری در مورد فعالیت های صندوق بیمه فعالیت های معدنی انجام داده تا معدن کاران بتوانند از حمایت های صندوق بهره بیشتری ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید