135875

ضرورت تعامل و ارتباطات اجتماعی برای توسعه وتعالی صنعت

مدال زرین مدیر برتر حامی روابط عمومی در حوزه صنعت به دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان رسید.


همزمان با هفته جهانی ارتباطات و روابط عمومی، هفتمین همایش روابط عمومی و صنعت با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه ارتباطات و روابط عمومی، مدیران و کارشناسان روابط عمومی سراسر کشور، سعیدی نماینده مردم مبارکه و رئیس فراکسیون روابط عمومی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران روابط عمومی صنایع بزرگ کشور برگزار شد.
به گزارش صمت، در ابتدای این همایش، امیرعباس تقی‌پور، عضو شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌ عمومی، ضمن ابراز خرسندی از حضور گسترده فعالان روابط‌ عمومی در طول برگزاری سیزدهمین همایش روابط‌ عمومی الکترونیک و هفتمین کنفرانس روابط ‌عمومی و صنعت، به تشریح اهداف و سیاست‌های این ستاد در زمینه برگزاری هر چه باشکوه‌تر هفته روابط‌ عمومی پرداخت.


تقی‌پور: مسئولیت اجتماعی، محور فعالیت روابط عمومی در بخش صنعت است
وی با تقدیر از رویکرد صنایع کشور در اهمیت دادن به مقوله ارتباطات و روابط عمومی، علاوه بر مسائل بازاریابی و تجارت گفت: مسئولیت اجتماعی بر دوش صنایع کشور، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های عملکردی روابط عمومی‌هاست که با حفظ کرامت انسان‌ها و شهروندان باید به آن پرداخت.
امیر عباس تقی‌پور با اشاره به رعایت صداقت و لزوم اخلاق حرفه‌ای در حوزه ارتباطات و روابط عمومی افزود: اعتماد مردم براساس دریافت اخبار درست و رویدادها به دور از حواشی و گرایش‌ها جلب می‌شود و روابط عمومی‌ها در بیان عملکرد خود، باید صداقت و رضایت جامعه را در نظر بگیرند.


رئیس فراکسیون روابط عمومی: روابط عمومی‌ها اعتماد اجتماعی را به جامعه بازگردانند
زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه و رئیس فراکسیون روابط عمومی در مجلس شورای اسلامی در این آیین در سخنانی به جایگاه و پایگاه واقعی ارتباطات و روابط عمومی در هر نهاد و دستگاهی اشاره کرد و گفت: برگزاری این همایش به ارزش و جایگاه روابط عمومی، اعتبار و جایگاه ویژه بخشید.
وی گفت: با نگاهی به گزارش‌هایی که از سوی فعالان صنعت روابط عمومی به‌دست آمده و همچنین مروری بر شنیده‌ها می‌توان گفت کارشناسان روابط عمومی سازمان‌ها کار بسیار سختی انجام می‌دهند، آنها هم در جایگاه وکیل و هم در جایگاه موکل قرار می‌گیرند و همین موضوع باعث شده جایگاه ویژه خود را از دست بدهند.
رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: امیدوارم با استفاده از گزارش‌هایی که از سوی فعالان حوزه روابط عمومی در اختیار ما قرار می‌گیرد بتوانیم قانونی جامع و کامل برای حمایت از روابط عمومی تدوین کنیم چراکه اعتماد جامعه به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی، تنها به کمک فعالان و کارشناسان حوزه روابط عمومی حفظ خواهد شد. نباید فراموش کرد که اعتماد اجتماعی به راحتی در حال از دست رفتن است و در صورت بروز این اتفاق باید منتظر اتفاق‌های زیادی باشیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود افزود: روابط عمومی سنتی باید کنار گذاشته شود و به جای آن از روابط عمومی هوشمند استفاده کرد.
البته مدیران ارشد نیز باید با فعالان صنعت روابط عمومی همراه شوند تا شاهد تقویت و رشد صنعت روابط عمومی باشیم.
وی در پایان اظهار کرد: تاکنون توانسته‌ام ۲ طرح را در مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسانم. نخست بحث اصلاح قانون کار و دیگری ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که در انتظار تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.
بر همین اساس می‌توانم به جرات به شما قول بدهم در صورتی که در محتوا به ما کمک کنید، می‌توانیم قانون یا طرحی در حوزه روابط عمومی تدوین کنیم و تصویب و اجرای آن را از طریق دولت یا مجلس به جریان بیندازیم. به این ترتیب می‌توان روابط عمومی را به صورت قانونی به جایگاه اصلی خود بازگرداند.


اهدای مدال زرین مدیر حامی روابط عمومی به دکتر بهرام سبحانی
در ادامه این همایش، ششمین مدال زرین مدیر برتر حامی روابط ‌عمومی و لوح تقدیر به دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اهدا شد.
این مدال از سوی دکتر یونس مظلومی که پیش از این در کمیته علمی ستاد برگزاری همایش در شورای سیاست‌گذاری هفته روابط عمومی ایران به عنوان مدیر حامی روابط ‌عمومی در حوزه صنعت انتخاب شده بودند، به دکتر بهرام سبحانی، اهدا و این انتخاب با استقبال و تشویق شرکت‌کنندگان در همایش رو‌به‌رو شد.
مجری این همایش به هنگام دریافت مدال زرین مدیر حامی روابط عمومی در حوزه صنعت به عناوین و افتخارات کسب شده دکتر سبحانی در چند سال‌ گذشته اشاره کرد و گفت: کمیته علمی ستاد برگزاری هفته روابط عمومی ایران به استناد ارزشیابی‌های انجام شده از سوابق مدیریتی و ارتباطات گسترده داخلی و خارجی، دکتر بهرام سبحانی را شایسته دریافت ششمین مدال زرین مدیر حامی روابط عمومی در حوزه صنعت دانست.
وی با اشاره به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و ارتباط مستمر با کارکنان و دریافت عناوینی مانند جایزه تعالی سازمانی با بالاترین امتیاز، راهیابی به جایزه جهانی سازمان دانشی برتر، جایزه مدیریت کیفیت، توسعه ظرفیت تولید، تولید کالای با کیفیت و عرضه به بازارهای جهانی همگام با تامین نیاز داخل، مدیریت و صرفه‌‌جویی در منابع انرژی به‌ویژه آب، کمک به طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب استان، همراهی و پشتیبانی نیروی کار و سلامت کارکنان، رعایت مسائل زیست‌محیطی با پالایش آنلاین محیط کارخانه و تلاش گسترده برای تحقق صنعت سبز را از دلایل معرفی ایشان به‌عنوان ششمین مدیر حامی روابط عمومی در حوزه صنعت دانست.


دکتر سبحانی: اهمیت ارتباطات و روابط عمومی در توسعه و پیشبرد کشور
دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان پس از دریافت مدال زرین مدیر حامی روابط عمومی در سخنان کوتاهی با تقدیر از برگزارکنندگان این کنفرانس و همایش گفت: در دنیای کنونی و با توسعه فناوری، لزوم توسعه ارتباطات، اقناع افکار عمومی و جلب رضایت مخاطبان به وسیله روش‌های مدرن از سوی روابط عمومی‌ها برکسی پوشیده نیست. دکتر سبحانی از ارتباطات رسانه‌ای به‌عنوان بخش کوچکی از ارتباطات سازمانی یاد کرد و گفت: با وجود شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی‌ها باید از ظرفیت سازنده آن برای پاسخگویی و اطلاع‌رسانی بهره گیرند.
وی با تقدیر از کارکنان گروه فولاد مبارکه در سراسر کشور گفت: فولاد مبارکه با اشتغالزایی بیش از ۲۰ هزار نفر همواره در صدد افزایش سطح معیشت کارکنان به وسیله تعامل و تفاهم بوده است.
سبحانی در ادامه، با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی ادامه داد: روابط عمومی‌ها به وسیله توسعه ارتباطات می‌توانند محور و ابزار معرفی کالای ایرانی به مردم و پل ارتباطی مشتریان و تولیدکنندگان باشند.


ارائه مقاله عوامل موثر بر مدیریت شهرت
در ادامه این کنفرانس، دکتر حمید شکری خانقاه به ارائه مقاله «عوامل موثر بر مدیریت شهرت» پرداخت.
وی در این مقاله، با اشاره به اینکه مردم کلمات شهرت، تصویر ذهنی و نام تجاری را به اشتباه به جای یکدیگر در نظر می‌گیرند، ادامه داد: شهرت سازمانی، جذابیت‌های کلی یک شرکت را به تمام مولفه‌هایش شامل کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، گزارشگران و عموم مردم نشان می‌دهد. بنابراین شهرت شرکت، تصاویر ذهنی‌ای که مردم از شرکت دارند را یکپارچه می‌کند و وجهه و وضعیت شرکت را در برابر رقیبان نشان می‌دهد.
شکری خانقاه در ادامه، با اشاره به اینکه شهرت عبارت است از آنچه بتواند باعث سرعت، سهولت و سادگی ارتباطات، انتخاب‌ها و شناسایی و شناساندن شود، ادامه داد: شهرت سازمانی یا شخصی، عصاره‌ای از وعده‌ها، تعهدات، تجربه‌ها و عوامل وابسته ابزاری و رفتاری است که نتیجه آن وجهه، جایگاه، ارزش ویژه و دارایی پنهان برای ایجاد شهرت فردی یا سازمانی است.
بررسی مواردی همچون مدیریت شهرت سازمانی، آبشخورهای شهرت، مسئله‌شناسی مدیریت شهرت، استراتژی‌های مدیریت شهرت، برنامه ارتباطی مدیریت شهرت و مواردی از این نوع، عوامل موثر بر مدیریت شهرت برخی دیگر از موارد مطرح شده در این مقاله بود.


ارائه مقاله الگوی کاربردی مدیریت شایعات سازمان
دکتر احمد یحیایی‌ایله‌ای به عنوان دومین سخنران این کنفرانس به ارائه مقاله‌ای با عنوان «الگوی کاربردی مدیریت شایعات سازمانی» پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در این کارگاه، تمرکز بر تبیین راهبردهای مدیریت شایعات درون‌سازمانی و راهبردهای مدیریت شایعات برون‌سازمانی است، گفت: الگوی کاربردی مدیریت شایعات سازمانی‌، یک مدل اجرایی است که روابط‌ عمومی‌ها باید کمک کنند تا به بهترین شکل ممکن به اداره شهرت و خوشنامی سازمان خود در درون و بیرون سازمان بپردازند. دکتر یحیایی ایله‌ای در ادامه این مقاله گفت: این مدل با توجه به مطالعات علمی و تجربی در سازمان‌های ایرانی تهیه شده است و قابلیت الگوبرداری برای سایر سازمان‌های کشور را دارد. همچنین در این مقاله‌ها به پرسش‌هایی همچون چرا شایعه‌های سازمانی به‌وجود می‌آیند؟ چگونه بحران‌ها شایعه‌ها را تشدید و مدیریت می‌کنند؟ چگونه شایعه‌ّهای سازمانی بحران‌زا هستند؟ عوامل و موانع شکل‌گیری و قدرت‌گیری شایعه‌ها چیست؟ و چگونه می‌توان شایعه‌ها را مدیریت کرد؟ پاسخ داده شد.


برگزاری پنل تخصصی ارتقای شهرت سازمان، فرصت‌ها و محدودیت‌ها
برگزاری پنل تخصصی ارتقای شهرت سازمان؛ فرصت‌ها و محدودیت‌های روابط‌ عمومی، بخش بعدی هفتمین کنفرانس روابط‌ عمومی و صنعت بود.
دکتر داود زارعیان عضو شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌ عمومی، اسماعیل رمضانی مدیرکل روابط‌ عمومی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، رامین رادنیا مدیرکل روابط‌ عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و صمیم مرادی روزبهانی سرپرست معاونت آمادگی و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، حاضران در این پنل بودند که به ارائه تجربه‌ها و دستاوردهای خود درباره موضوع اصلی پنل پرداختند.


ارائه مقاله مدیریت شهرت در شرایط بحرانی
ارائه مقاله «مدیریت شهرت در شرایط بحرانی» از سوی اسماعیل رمضانی، مدیرکل روابط ‌عمومی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، بخش بعدی این کنفرانس بود.
رمضانی در این مقاله ضمن مطالعه زلزله کرمانشاه، به تاثیر این پدیده بر جمعیت هلال احمر پرداخت.
رمضانی در این مقاله گفت: زلزله ۳/ ۷ ریشتری کرمانشاه یک بحران رسانه‌ای-اجتماعی جدید را در ایران ایجاد کرد که به دلیل تغییر بافت رسانه‌ها ماهیتی متفاوت یافت. جمعیت هلال احمر، یکی از سازمان‌های اصلی درگیر در این بحران بود که شهرت و اعتبار یکصد سال‌هاش دچار چالش مقطعی شد و بررسی آن می‌تواند نتایج قابل تاملی برای شیوه مدیریت شهرت سازمان در شرایط بحرانی و تاثیر تغییرات جدید رسانه‌ای در این حوزه داشته باشد.


ارائه مقاله مدیریت شهرت در فضای مجازی
مینا عینی‌فر با ارائه مقاله «مدیریت شهرت در فضای مجازی» به عنوان آخرین سخنران در این کنفرانس حضور داشت. وی در این مقاله گفت: شهرت در فضای مجازی، شکل تازه‌ای از روابط‌ عمومی در دنیای مدرن ایجاد کرده است که قواعد منحصر به خودش را دارد. بسیاری شرکت‌ها و سازمان‌های جدید، به‌ویژه آنهایی که بر پایه فضای مجازی و فعالیت‌های دیجیتال ایجاد می‌شوند، اکنون فاقد واحدی به نام «روابط‌عمومی» هستند و بخش بزرگی از این فعالیت‌ها به شکلی متفاوت نسبت به گذشته و سازمان‌های سنتی پیش می‌رود.


پیام دبیرکل انجمن بین‌المللی روابط عمومی به همایش ارتباطات و روابط عمومی
در ادامه این همایش، پیام فیلیپ شپارد، دبیرکل انجمن بین‌المللی روابط عمومی (ایپرا) از سوی سیدجعفر سبحانی، عضو شورای سیاست‌گذاری همایش قرائت شد.
در متن این پیام آمده است: به عنوان دبیرکل انجمن بین‌المللی روابط عمومی، به ایران برای برگزاری سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک و هفتمین همایش روابط عمومی و صنعت که محورهای جذابی از شبکه و رسانه‌های اجتماعی دارد، تبریک می‌گویم.
در این پیام آمده است: روابط عمومی، ایفاگر نقشی کلیدی در تمام جنبه‌های ارتباطات فردی، میان فردی، اجتماعی و سازمانی است. روابط عمومی امروز، حرفه‌ای ارزشمند و قابل احترام است.
این پیام همچنین افزود: هر همایش روابط عمومی که در امسال برگزار می‌شود، لازم است متوجه چالش مهمی که همه ما در روابط عمومی با آن رویارو هستیم، باشد. چالش «اخبار جعلی» و مفهوم بسیار ناخوشایند «حقایق جایگزین». در ادامه پیام فیلیپ شپارد، دبیرکل انجمن بین‌المللی روابط عمومی (ایپرا) تاکید شده است: حقیقت و روابط عمومی، در هم تنیده‌اند. منشور انجمن بین‌المللی روابط عمومی هنگامی که به «جریان آزاد اطلاعات» و «نیاز به درستی» می‌پردازد، درباره این موضوع هیچ ابهامی را برجا نگذاشته است.
فیلیپ شپارد در ادامه این پیام آورده است: ما در ایپرا، به این موضوع که «درستی و حقیقت، در دی‌ان‌ای ما قرار دارند»، باور داشته و برای آن اهمیت فراوان قائلیم. ما نمی‌توانیم در حمایت از علم و آگاهی، حقیقت و مطبوعات مستقل، صدایی رسا نداشته باشیم. شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی هر چه باشند، هرگز خانه حقایق جایگزین نیستند.
در پایان این پیام آمده است: آرزوی ما این است که همه شرکت‌کنندگان در این رویداد مهم، از مجموعه مباحث عالی، فاخر و دشوار آن بهره‌مند شوند.


پیام پروفسور یحیی کمالی‌پور، پایه‌گذار انجمن ارتباطات جهانی
در ادامه این همایش، پیام پروفسور یحیی کمالی‌پور، استاد ارتباطات و پایه‌گذار و رئیس انجمن ارتباطات جهانی قرائت شد.
متن این پیام که از سوی دکتر مجتبی نظری برای حاضران در سالن قرائت شد به این شرح است:
با سلامی گرم و درودی بیکران، برگزاری سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک را تبریک می‌گویم و امیدوارم این همایش نیز مانند همایش‌های قبلی، پربار، مفید و تاثیرگذار باشد.
در دهه‌های گذشته، همایش‌های گوناگونی در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شده که منتهی شد به:
(۱) ارائه مقاله‌های متعدد از دیدگاه‌های مختلف،
(۲) گفت‌وگو و همفکری متخصصان،
(۳) چاپ و نشر کتاب و مجله،
(۴) استفاده روزافزون از شبکه‌های اجتماعی برای بالا بردن سطح آگاهی
(۵) برگزاری نشست‌های تخصصی شده
که همه این فعالیت‌ها بسیار سودمند و شایسته تقدیر هستند. بدون شک سطح دانایی و آگاهی اصحاب دانشگاهی، رسانه‌ای، ارتباطاتی و دست‌اندرکاران روابط عمومی در ایران و جهان بالا رفته و جنبه نظری این امر، رشد چشمگیری داشته است اما می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از دیدگاه کاربردی و تاثیرگذاری فعالیت‌های دست‌کم ۲ دهه پیش، پرسش‌های زیر را مطرح کنم:
• آیا رابطه شرکت‌ها و دستگاه‌های خصوصی با مردم بهتر شده؟
• آیا رابطه نهادهای آموزشی، به‌ویژه دانشگاه‌ها، با روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها بهتر شده؟
• آیا رابطه نهادهای دولتی با مردم بهتر شده؟
• آیا نقش نهادهای روابط عمومی در ارتباط با وضعیت بحرانی محیط‌زیست افزایش یافته؟
• آیا آموزش ارتباطات بین فردی، خانوادگی و اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌ها افزایش یافته؟
• آیا نقش روابط عمومی‌ها و نهادهادهای مرتبط در آموزش تعامل میان مسئولان دولتی، نظامی و پلیس با مردم افزایش یافته و آیا برخوردهای مسئولان و پلیس با مردم بهتر شده؟
• آیا سطح اعتماد مردم به روابط عمومی‌ها و دیگر نهادها، اعم از خصوصی و دولتی بالا رفته؟
• آیا نقش روابط عمومی‌ها در ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع طبیعی افزایش یافته؟
• آیا فرهنگ تعامل و احترام به افکار و عقاید دیگراندیشان ارتقا یافته؟
• آیا سطح نقدپذیری و گفت‌وگوهای سازنده تقویت شده؟
• آیا احترام به فرقه‌ها، ادیان، زبان‌ها و حقوق انسانی پناهندگان بهتر شده؟
• آیا برخورد با حیوانات و حفاظت از محیط‌زیست آنها بهتر شده؟
• آیا وضعیت ترافیک، فرهنگ رانندگی و آلودگی هوا بهتر شده؟
• و سرانجام اینکه، چند تحقیق علمی درباره موارد بالا انجام شده که نشان‌دهنده تاثیرگذاری سال‌ها تلاش مداوم روابط عمومی‌ها باشد؟
در نهایت آنچه مهم است دستاوردها و نتایج عملی همایش‌هاست که بر اساس نیازهای مردم منجر به بهبود ضعف‌های ارتباطی و فرهنگی کشور شود. روابط عمومی‌ها باید شاهرگ‌های ارتباطاتی درون سازمانی و برون‌سازمانی را تقویت کرده و در راه فرهنگ‌سازی و ارتقای اعتماد، احترام، همکاری، همفکری و همیاری نهادها کوشا باشند.
به همه شما عزیزان تبریک گفته و برای‌تان آرزوی توفیق، خدمت‌گزاری و پیروزی دارم.

شعار هفته روابط عمومی سال ۱۳۹۷
از سوی رئیس ستاد برگزاری هفته روابط ‌عمومی، عناوین روزهای این هفته در سال ۱۳۹۷ اعلام شد.
سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، رئیس ستاد برگزاری هفته روابط‌ عمومی با بیان اینکه هفته روابط عمومی ۱۳۹۷ همچون سال‌های گذشته از ۲۷ اردیبشهت تا۲ خرداد برگزار خواهد شد، گفت: پس از برگزاری موفق ۷ دوره گرامیداشت هفته روابط‌ عمومی و استقبال کم‌نظیر فعالان این حوزه در سراسر کشور از این رویداد، مقرر شد در ششمین دوره این هفته با در نظر گرفتن نقش روابط‌ عمومی‌ها در ارائه راهکارهای نظری و عملی در حل برخی مشکلات و معضلات روز کشور، نسبت به نام‌گذاری روزهای این هفته اقدام شود.
کاظمی‌دینان ادامه داد: به همین منظور و پس از بررسی‌های فراوان و تبادل نظر با اعضای شورای سیاست‌گذاری، «روابط عمومی؛ تفاهم-تعامل-مسئولیت اجتماعی» به عنوان شعار اصلی هفته روابط‌ عمومی ۱۳۹۷ تعیین شد.
وی در ادامه، عناوین روزهای هفته روابط ‌عمومی در سال ۱۳۹۷ را به این شرح اعلام کرد:
روز اول، ۲۷ اردیبهشت‌: روابط عمومی؛ بهینه‌سازی الگوی رفتاری - کالای ایرانی
روز دوم، ۲۸ اردیبهشت‌: روابط عمومی؛ بهینه‌سازی الگوی رفتاری - آب
روز سوم، ۲۹ اردیبهشت‌: روابط عمومی؛ بهینه‌سازی الگوی رفتاری - محیط‌زیست
روز چهارم، ۳۰ اردیبهشت‌: روابط عمومی؛ بهینه‌سازی الگوی رفتاری - شبکه‌های اجتماعی
روز پنجم، ۳۱ اردیبهشت‌: روابط عمومی؛ بهینه‌سازی الگوی رفتاری - سلامت
روز ششم، ۱ خرداد: روابط عمومی؛ بهینه‌سازی الگوی رفتاری - کتاب و کتابخوانی
روز هفتم، ۲ خرداد: روابط عمومی؛ بهینه‌سازی الگوی رفتاری - ارتباطات
رئیس ستاد برگزاری هفته روابط ‌عمومی در پایان، از تمامی فعالان روابط عمومی در کشور درخواست کرد همچون سال‌های گذشته نسبت به برنامه‌ریزی، مشارکت و حضور فعال در برنامه این هفته در استان‌های سراسر کشور اقدام کنند و نسبت به اعتلای روزافزون روابط عمومی کشور اهتمام ورزند.
همچنین گفتنی است سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با موضوع اصلی «روابط عمومی شبکه‌ای» و هفتمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت با موضوع «روابط عمومی و شهرت»، ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت با تقدیر از دکتر وردی‌نژاد و دکتر بهرام سبحانی برگزار شد.


روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی
محمد ناظمی هرندی، مدیرروابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان: در حالی ‌که در گذشته، مسئولیت بهبود شرایط زندگی مردم به طور عمده از وظایف دولت‌ها بود، با توجه به نیاز روزافزون جوامع، نگاه‌ها در حال تغییر جهت از دولت‌ها به افراد و شرکت‌ها بوده و روی کسب وکارها متمرکز شده است، به گونه‌ای که شرکت‌های مترقی به دنبال متمایز کردن خود از سایرین، به لحاظ میزان درگیر بودن و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی
هستند. در این میان، رویکرد خلق ارزش مشترک با جامعه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی (رابطه برد-برد) یکی از ارکان مورد نظر مدیریت عالی این سازمان‌ها بوده است چراکه اعتقاد بر این است که منظور از مسئولیت اجتماعی، پیوستگی و اتحاد فعالیت‌ها و ارزش‌های سازمان به گونه‌ای است که منافع تمام ذی‌نفعان شامل سهامداران، مشتریان، کارکنان، تامین‌کنندگان و عموم جامعه، در سیاست‌ها و عملکرد سازمان منعکس شود. به عبارت دیگر سازمان باید همواره خود را جزئی از اجتماع بداند، نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند و برای بهبود رفاه عمومی به گونه‌ای مستقل از منافع مستقیم شرکت، تلاش کند. سازمان‌های موفق در کسب و کار و تولید سود در جهان، نه تنها در زمینه تنوع محصولات و کشف بازارهای جدید و ایجاد نیازهای نوین، موفق و سرآمد بوده‌اند بلکه در عرصه همزیستی مسالمت‌آمیز و همدلی با جامعه پیرامونی خود و همچنین رعایت استانداردهای زیست‌محیطی اقدامات مؤثری انجام داده و به توفیق‌هایی نائل آمده‌اند.
از زمان شکل‌گیری صنعت فولاد در کشور، روابط عمومی‌های این صنعت تلاش کرده‌اند به خوبی به جامعه نشان دهند این نورسیده با انرژی بالقوه خود می‌تواند در آینده، برخی نیازهای اولیه آنها را برآورده کند تا مخاطبان این پیام، مشارکت و همراهی را یک سرمایه‌گذاری اجتماعی و اقتصادی دانسته و آگاه باشند که در گذر زمان، بنگاه‌های اقتصادی در تغییر بافت جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی جامعه اطراف خود قدم‌های موثری برداشته و آثار مثبت خود را در همسوسازی با محیط هویدا خواهند کرد. شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت می‌کند.
این شرکت با ماموریت «ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان‌تراز»، حدود نیمی از فولاد کشور را برای استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین، لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفیل تولید می‌کند. روابط عمومی شرکت در راستای اجرای این ماموریت همراه با سایر واحدها به انجام فعالیت‌های متعدد می‌پردازد. مهم‌ترین وظیفه روابط عمومی با دیدگاه علمی، برقراری ارتباط در داخل و خارج از سازمان با مخاطبان انبوه و متفاوت در راستای تسهیل تحقق ماموریت سازمان است. در فولاد مبارکه، عملکرد روابط عمومی در ۳ بعد اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی، تعریف و ارزیابی می‌شود که در بخش‌هایی به صورت فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه و در برخی دیگر به صورت اجتناب‌ناپذیر با استراتژی برد-برد و در راستای توسعه همگرایی با جامعه در دستور کار قرار گرفته است.
در تدوین استراتژی ارتباطات و مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه، برخی مولفه‌ها و نکته‌هایی که مورد توجه قرار گرفته‌اند، عبارت‌اند از:
تاثیرگذاری بر اقتصاد محلی، ملی، منطقه‌ای یا جهانی
شهروند مسئولیت‌پذیر و پاسخگو
رعایت عدالت و ایجاد فرصت‌های برابر
جایگاه مناسب در افکار عمومی و رسانه‌ها
شفافیت، پاسخگویی و احترام به حق مردم و نسل‌های آینده
تاکید بر حفظ محیط زیست
در حقیقت توجه به مهم‌ترین ابعاد مسئولیت‌شناسی اجتماعی شامل پایداری، پاسخگویی و شفافیت در اهداف تدوین شده، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در همین راستا برخی اقدامات انجام شده فولاد مبارکه در زمینه تحقق مسئولیت‌های اجتماعی عبارتند از:
انجام ده‌ها طرح عمرانی و جاده‌ای در منطقه پیرامون به منظور توسعه و بهینه‌سازی زیرساخت‌های منطقه
مشارکت در طرح جامع قطار بین شهری اصفهان به منظور بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی و ایمنی شبکه حمل‌ونقل استان
سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیست‌محیطی داخل و خارج شرکت
مشارکت در ایجاد شبکه جمع‌آوری، تصفیه و انتقال پساب‌های شهرستان‌های مجاور به شرکت با هدف جایگزینی با آب مصرفی در فرآیندهای تولید
مساعدت در حوزه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی، بهداشتی و درمانی، ورزشی و مذهبی از جمله در ساخت موسسه‌های موبوط
ساخت ساختمان پایگاه امداد و نجات بین‌ شهری سازمان هلال احمر در مسیر منتهی به شهرستان‌های شهرضا و مبارکه
مشارکت در ساخت باشگاه کارگران شهرستان مبارکه
مشارکت در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیر عمد
مشارکت در تکمیل مصلای بزرگ اصفهان
مشارکت در تکمیل و بهره‌برداری از ورزشگاه نقش جهان اصفهان
تدوین نخستین گزارش پایداری
معرفی شرکت در کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی با هدف غنی‌سازی مطالب علمی و آشنایی دانش‌آموزان با صنعت فولاد و اشاعه فرهنگ صنعتی
تحکیم ارتباط با دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی با هدف ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه
ایجاد بستر مناسب برای بومی‌سازی صنعت فولاد کشور
همکاری با مراکز فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی کشور
ایجاد امکان هزاران بازدید علمی و تخصصی با هدف انتقال دانش و تجربه
چاپ کتب راه تعالی فولاد با هدف اشتراک تجربه‌های مدیریتی
مستندسازی تجربه‌ فرآیندهای شرکت برای بهره‌گیری دانشی از آنها
راه‌اندازی رادیو فولاد، هفته‌نامه، دو ماهنامه و... در توسعه شبکه ارتباطی درون و برون‌سازمانی
ارتباط اثربخش با بیشتر رسانه‌های کشور
در پایان، امیدوارم واحدهای سازمانی متولی فرآیند ارتباطات و مسئولیت‌های اجتماعی در تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور با شناسایی ماموریت‌های خود در این راه دشوار و ارزشمند موفق باشند.


مسئولیت‌های اجتماعی ناشی از تخصص و تعهد
مجتبی ملااحمدی- نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان: ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، پاسداشت قهرمانانی است که در ۲جبهه مقابل همزمان ایفای نقش کرده و ضمن انعکاس فرآیندهای سازمانی و تبلیغاتی به اقناع افکار عمومی و جلب رضایت جامعه می‌پردازند.
امسال در حالی روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را گرامی می‌داریم که بیش از یک دهه از انقلاب صنعتی چهارم گذشته و جامعه آغشته به فضای مجازی است و افراد همزمان در این کره خاکی در دهکده جهانی زندگی می‌کنند.
در سال ۲۰۰۶ میلادی بود که با ورود اینترنت صنعتی یا انقلاب صنعتی چهارم از سوی دولت آلمان، کلید فناوری، توسعه و پیشرفت را شتاب بخشید.
در این زمان، بسترهای فیزیکی و آنلاین خدمات، با سرعت، همه بخش‌های جامعه را درنوردید و با ورود شبکه‌های اجتماعی، عموم مردم جهان در آن به یک میزان همتراز با سطح فناوری از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌شوند.
حوزه ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که با پشتوانه فناوری و تجربه، مسیر توسعه را کوتاه کرده و شتاب بخشیده است.
روابط عمومی صنعتی، یکی از حوزه‌های بسیار استراتژیک هر اقتصاد خرد و کلانی است که باید برای بقا و دوام خود بیش از هر چیز و هر جا کوشا و فعال بوده و حضور داشته باشد.
در کشور ما حوزه روابط عمومی صنعتی، حرفه‌ای نوپاست و با کمی قدمت بیشتر، حوزه ارتباطات و روابط عمومی به تأسی از توسعه فناوری در جهان، روی مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.
روابط عمومی صنعتی باید با پژوهش و افکارسنجی، تحلیل درست و شناخت واقعی بازار و ویژگی‌های مخاطب، آینده را برای مدیران صنعت آنگونه ترسیم کند که رفتار مشتری با کالا به عنوان یک تعامل برد-برد به شمار رود. روابط عمومی باید رفتار مشتریان، شیوه رفتار رقیبان و وضعیت بازار را روزانه رصد کند و برای تصمیم‌گیری به مدیران بالادستی و ارشد ارائه دهد.
روابط عمومی باید تسهیل‌گر رابطه بازار در عرضه و تقاضا باشد و بستر توسعه بازار را با توجه به منابع انسانی در بخش صنعت فراهم کند. روابط عمومی باید با اجرای برنامه‌های متنوع، شرایطی را فراهم کند که مخاطبان و مشتریان از نزدیک نقاط ضعف و قوت را بیان کنند. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های روابط عمومی صنعتی، مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی است. عجین بودن حوزه ارتباطات و مسئولیت‌های اجتماعی باعث شده روابط عمومی در انجام وظایف خود، اخلاق‌مدار، طرفدار جامعه و مردم و نیز حافظ منافع عمومی باشد.
حل مشکلات جامعه، توجه به محیط‌زیست، تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت آنها باید همواره مورد نظر روابط عمومی قرار گیرد. از این نظر، شاخص فعالیت‌های روابط عمومی در نگرش صنعت در قبال جامعه و محیط‌زیست نمایان می‌شود.
از این رو در هفتمین همایش روابط عمومی و صنعت، از مدیرعامل شرکتی به عنوان قهرمان روابط عمومی و صنعت یاد می‌شود که ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، نخستین محور فعالیت‌های روزانه او است.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تولید حدود نیمی از فولاد کشور در گروه خود که در سراسر کشور گسترده است، اهتمام جدی به رعایت استانداردهای تولید و حتی فراتر از آن، الزام اجرای دقیق پالایش آنلاین هوای اطراف شرکت به وسیله سازمان محیط‌زیست به منظور حفظ سلامت کارکنان و افراد منطقه داشته است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به پشتوانه تعهد به بالندگی و دلسوزی ایشان به توسعه وطن و تخصص در فراگیری امور مربوط به تولید در صنعت از خط تولید تا دفتر مدیریت، اقدام به برنامه‌ریزی و پیشبرد کارها با بهره‌گیری از خرد جمعی کرده و در این راه، اعتقاد به ارتباطات و تعامل برای پیشبرد اهداف عالی شرکت و کشور همواره در کارنامه ایشان دیده شده است.
دکتر بهرام سبحانی علاوه بر مدیریت شرکت فولاد مبارکه با حضور در جمع هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی، به عنوان رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان، حضور و مشارکتی فعال در نشست‌های این کمیسیون دارد که این حضور به پشتوانه تجربه ارزنده ایشان، منجر به مشاوره برای رفع موانع تولید و کمک به تصمیم‌گیری و کارگشایی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی می‌شود.
همت عالی ایشان در سرمایه‌گذاری در طرح‌های عام‌المنفعه، بسیار حائز اهمیت است. سرمایه‌گذاری در ساخت و بهره‌برداری از ورزشگاه نقش جهان و تامین هزینه‌های سنگین طرح‌های انتقال آب به فلات مرکزی، جای قدردانی دارد.
این قدردانی زمانی مضاعف می‌شود که در اجرای برنامه‌های تولید شرکت، با دور‌اندیشی و آینده‌نگری، اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش‌های پایین‌دستی و بالادستی فولاد مبارکه کرده و ضمن اشتغالزایی، با تکمیل زنجیره تولید فولاد، آتیه این شرکت را در سودآوری مطمئن و تولید محصول ارزش‌آفرین برای کشور تامین می‌کند.
دایره وسیع ارتباطات داخلی و خارجی ایشان باعث شده در صادرات محصولات به سایر کشورهای جهان به‌ویژه اتحادیه اروپا موفق باشد که برای کشور ما بسیار ارزشمند است.
در پایان این مرقومه، ضمن گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی، از ستاد برگزاری هفته روابط عمومی ایران در برگزاری این همایش کمال امتنان را داشته و از انتخاب آگاهانه و شایسته دکتر بهرام سبحانی به‌عنوان مدیر حامی روابط عمومی و صنعت با ارتباطات و تعاملات ویژه، صمیمانه سپاسگزارم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان تداوم موفقیت و سربلندی روزافزون خواستارم.


روابط‌ عمومی و صنعت؛ ابزار تسهیل‌گری
بهروز راعی- عضو شورای سیاست‌گذاری هفته روابط عمومی ایران: ۲۷ اردیبهشت، در تقویم ما بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، روز ارتباطات و روابط عمومی نامیده شده‌ است. اختصاص این روز و تصمیم شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌ عمومی ایران در برگزاری هفته روابط ‌عمومی، فرصت مناسب و مغتنمی است تا به مهم‌ترین عوامل رشد و چالش‌های این علم نوین و موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش پیشخوان و همچنین نقش و جایگاه حرفه روابط‌ عمومی در تحقق سیاست‌ها و برنامه‌ها و نیز افزایش و ارتقای سطح رضایت‌ها و گسترش تعامل و ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، نگاهی اندیشمندانه و واقع‌گرایانه شود.
به اعتقاد نگارنده‌ ‌مطلب، جایگاه روابط‌ عمومی در هر موسسه، دستگاه و نهادی چه با نگرش عمومی و حاکمیتی و چه در بخش خصوصی، بسیار حائز اهمیت است.
عملکرد واحد روابط‌ عمومی و ارتباطات اجتماعی در بخش کلان جامعه چه در دستگاه‌های خدماتی کشور و چه در بخش‌های مولد اقتصاد کشور که نزد بخش خصوصی است، در میزان برآورده‌سازی رضایت مخاطبان و تحقق برنامه‌های آن موسسه و نهاد بسیار تاثیرگذار است.
تعدد زیاد بنگاه‌های اقتصادی کشور و نبود بانک جامع اطلاع‌رسانی از میزان و شیوه خدمات فعالان اقتصادی و بازار، می‌طلبد بیش از هر چیز، واحدهای ارتباطات اجتماعی آن واحد صنعتی یا تولیدی به‌طور حرفه‌ای و با بهره‌گیری از متد نوین بازاریابی و فروش محصولات خود، بستر درستی از چرخه بازار و خرید و فروش و سبد کالای مورد نیاز خانواده‌ها را ایجاد و نهادینه کند.
همگان بر این مهم اعتقاد داریم که عرضه و تقاضا، ابزار تعیین نرخ کالا و ثبات نرخ کالا، زمینه عرضه مداوم و توسعه سبد محصولات را در پی داشته که علاوه بر ثبات نقدینگی و تولید در واحدهای تولیدی و صنعتی، در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، نقش بسزایی دارد.
با توجه به اهمیت اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی و نام‌گذاری سال ۱۳۹۷ به‌عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب بر همه نهادها و ارگان‌های سیاست‌گذار و همچنین بخش‌های اجرایی کشور به‌ویژه بخش‌های خصوصی، دولتی و تعاونی واجب است با هم‌افزایی و تشریک مساعی، بستر تحقق سیاست‌های کلی نظام و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور با محوریت رونق تولید و ایجاد اشتغال را با ایجاد و تقویت واحدهای روابط ‌عمومی فراهم کنند.
درحال‌حاضر که صنایع ما به دلیل ساختار نامناسب عرضه محصولات تولیدی، نبود تبلیغات موثر و نداشتن بازار صادرات با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، نیاز به استقرار واحد ارتباطات مردمی و روابط‌ عمومی یا ارتباط با شریکان اجتماعی و اقتصادی، به امری مهم و ضروری تبدیل شده است و با توجه به این نکته که نیروی ماهر و تحصیلکرده در بیشتر استان‌های کشور وارد بازار کار و جامعه شده‌اند، می‌توانیم به نسبت به برنامه‌ریزی‌های جامع و عملیاتی برای بهبود کسب و کارها و رونق اقتصادی بیش از پیش امیدوار باشیم.
ایران، با در اختیار داشتن منابع و ذخایر بزرگ انرژی و همچنین نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده، متعهد و متخصص، همه الزامات برای قرار گرفتن در قله پیشرفت، دانش، دانایی و توانایی را دارد و با یک برنامه جامع و عملیاتی با بهره‌گیری از نیروهای دلسوز خود می‌توانیم داشته‌ها و توانایی‌های‌مان را به رخ جهانیان بکشانیم و از شعار «ما می‌توانیم» به شعار «ما توانستیم برسیم» برسیم و در ادامه این مسیر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی کشور؛ در صدد فتح بازارهای جهانی برآییم.

دیدگاهتان را بنویسید