135850

زیرساخت ایجاد واحدهای فرآوری معدنی در سمنان فراهم نیست

دنیای معدن - بدون تامین زیرساختها و سرمایه گذاری، توسعه معادن در هر منطقه ای ممکن نیست، با وجود ذخایر معدنی قابل توجه در سمنان، ایجاد واحدهای فرآوری این بخش در استان با مشکل تامین آب و برق مواجه هستند.

به گزارش دنیای معدن، خام فروشی ابتدایی ترین شکل بهره برداری از موادمعدنی به عنوان دخایر خدادادی است و تغییر شکل بهره وری به صورت فرآوری باید در دستور کار معدن کاران کشور قرار گیرد.
از 70 نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور 42 ماده در سمنان وجود دارد که بر اساس برآوردها، میزان ذخایر آن نیز به میزانی است که بهره برداری از آن کاملا اقتصادی است.
بر اساس آمارها، استان سمنان در داشتن ذخایر گچ و نمک رتبه اول، در داشتن ذخایر زغال سنگ و سلستین رتبه سوم کشور را داراست که هر کدام از این موادمعدنی در صورت بهره برداری مناسب و فرآوری مطلوب، می تواند زمینه اشتغالزایی و ارزش افزوده قابل توجهی را متوجه استان سمنان کند.
بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، 580 معدن در این استان در حال فعالیت است که دارای 570 میلیون تن ذخیره قطعی است.
معاون امور معدن سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : مهمترین راهبرد معدنی استان در شرایط کنونی فراهم کردن زمینه برای احداث واحدهای فرآوری است.
محمد فروهر مهمتربن زیرساخت مورد نیاز برای توسعه معادن و ایجاد واحدهای فرآوری معدنی را وجود برق و آب دانست و خاطرنشان کرد : نبود آب مشکل کل استان سمنان است و برق موردنیاز در بیشتر مناطق معدنی کمتر در دسترس معدن کاران قرار دارد.
وی، طرود و مناطق جنوبی دامغان و شاهرود را عمده مناطق دارای ذخایر معدنی و فاقد برق برای بهره برداری ذکر و بیان کرد : در صورت تامین برق و آب برای برخی مناطق استان سمنان مانندطرود و معلمان، واحدهای معدنی فعالیت گسترده ای پیدا می کنند و حتی بیکاری در این مناطق از بین می رود.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود : متقاضی سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای فراوری معدنی در استان وجود دارد ولی نبود زیرساخت مانع فعالیت سرمایه گذاران شده است.
وی گفت: در صورت تامین آب و برق برای واحدهای معدنی 40 معدن در استان سمنان می تواند همراه با واحدهای فرآوری فعال تر به تولید بپردازد.
فروهر با اشاره به کمبود آب برای کل صنایع استان سمنان، بیان کرد: آبی که معادن نیاز دارند آب باکیفیت نیست، آبی که سختی بالایی داشته باشد و حتی قابلیت مصرف در دیگر صنایع و کشاورزی هم نداشته باشد در بخش معادن قابل مصرف است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد واحدهای فرآوری می تواند در بین چند واحد معدنی باشد و فرآوری چند معدن را انجام دهد، یادآور شد: این مساله صرفه اقتصادی ایجاد واحدهای فرآوری برای معادن را نیز افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه جا به جایی سنگهای معدنی که دارای ذخایر کمی از موادمعدنی هستند از سختی های فعالیت معدن کاران است، گفت: حمل و نقل این میزان حجم سنگ معدنی علاوه بر هزینه جا به جایی، ارزش اقتصادی کمی برای معدن کاران دارد که با ایجاد واحد فرآوری از این جا به جایی نیز کاسته می شود.
فروهر با اشاره به تنوع ذخیره معدنی در استان سمنان، گفت: مواد معدنی در شرق استان از نوع پلی متال و فلزی مانند سرب، روی، سنگ آهن و مس است و ایجاد واحدهای فرآوری در بین معادن برای استان ارزش افزوده زیادی به همراه دارد.
وی اضافه کرد: در غرب استان سمنان ذخایر معدنی از نوع مواد پست مانند گچ و نمک است که قیمت کمتری دارند و اکنون خام فروشی می شود که باید برای فرآوری آن تلاش شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان با بیان اینکه 25 درصد استان مناطق حفاظت شده زیست محیطی است، گفت: بخش قابل توجهی از ذخایر فلزی دارای ارزش اقتصادی قابل توجه استان در این مناطق حفاظت شده قرار دارد ولی هر گونه فعالیت معدنی در آن ممنوع است.
وی بیان داشت: بخش زیادی از مواد معدنی فلزی مانند مس، سرب، روی و منگنز در مناطق حفاظت شده استان سمنان قرار گرفته است که بهره برداری از آن منع زیست محیطی دارد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد : اکنون چهار هزار نفر در بخش معادن استان اشتغال دارند.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تاکنون 107 پروانه اکتشاف و 70 گواهی کشف صادر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید