135813

صنایع کم‌آبی را چگونه مدیریت کردند؟

دنیای معدن -۶۱ درصد معادن ایران در مناطق گرم و خشک قرار گرفته‌اند و از آنجایی که حمل‌ونقل مواد معدنی بسیار هزینه بر است، صنایع پایین‌دست آنها باید در نزدیکی معادن ساخته شوند.

با توجه به اینکه ایران ۲ دهه است وارد دوره خشکسالی شده، بسیاری از معادن و صنایع معدنی را با چالش جدی به نام تامین آب رو‌به‌رو کرده است. این چالش نه تنها برای معادن و صنایع معدنی پر مصرف است بلکه مصرف خانگی و کشاورزی را هم تحت تاثیر قرار داده و انتخاب تامین آب ۳ بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی به یکی از معضلات دولتمردان تبدیل شده است. با این حال بخش صنعت زودتر از ۲ بخش دیگر به خود آمد و حیات خود را وابسته به آب نکرد. تامین آب از راه‌های دیگر مانند بازچرخانی آب، تصفیه آب برای مصارف دیگر مانند فضای سبز کارخانه، تامین آب از تصفیه فاضلاب شهرهای نزدیک و انتقال آب از ذخایر مطمئن‌تر، از جمله این راهکارها برای تامین آب صنایع معدنی در مناطق مرکزی ایران است.
مهم‌ترین و بلندپروازانه‌ترین راهکار تامین آب، پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به مرکز ایران است که حدود ۴۰ درصد آن اجرایی شده و شامل ۳ قطعه است. قطعه نخست از آب شیرین‌کن در خلیج‌فارس شروع می‌شود تا به معدن گل‌گهر در سیرجان برسد، قطعه دوم از گل‌گهر به سرچشمه است و قطعه سوم از سرچشمه به چادرملو در یزد می‌رود. این ۳ قطعه تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و آن طور که گفته می‌شود قطعه یک تا پایان امسال یا در نهایت تا اوایل سال آینده، قطعه دوم تا سال ۹۸ و قطعه سوم تا سال ۹۹ یا در نهایت تا ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند.
تامین مالی این پروژه به وسیله ۳ شرکت گل‌گهر، سرچشمه و چادرملو و از محل منابع داخلی شرکت‌ها یا فاینانس تامین می‌شود.
این پروژه در مسیر خود تامین آب شهرها و روستاهای سر راه را نیز در دستور کار قرار خواهد داد و بزرگترین پروژه انتقال آب از دریا به کویر در جهان به شمار می‌رود. اگر بخش کشاورزی نیز مانند صنعت به دنبال راه‌های عملی کاهش مصرف آب باشد، شاید ایران چند دهه دیگر با جنگ آب فاصله داشته باشد. در غیر این صورت کم آبی از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیکتر است.
محبوبه ناطق / روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید