135794

مدیر امور آموزش و پژوهش بانک صنعت و معدن: استقرار نظام مدیریت دانش محور برای ارزش آفرینی و ارتقای بهره وری

مرتضی نادری مدیر امور آموزش و پژوهش بانک صنعت و معدن گفت: استقرار نظام مدیریت دانش محور در این بانک، دانش و تجربیات سازمانی مجموعه بانک را در یک نظام قابل پایش، شامل شناسائی، اشتراک گذاری، استفاده در جهت ارزش آفرینی بهتر و ارتقای بهره وری بانک توسعه می دهد.
وی که در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن سخن می گفت به تشریح نقش و وظایف مدیریت امور آموزش و پژوهش در این بانک پرداخت:
مدیریت آموزش و پژوهش طی چه روند و بر اساس چه ضرورتی در بانک صنعت و معدن ایجاد شد؟
تا سال 1392 فرآیندهای آموزش وپژوهش بانک مجموعاً در سطح یک اداره تجمیع و عملیاتی و پایش میشد. اهمیت، انتظارات و چشم انداز تحول در بانک به کمک این دو فرآیند پایه ای با آنچه در مسئولیتهای تفویض شده در قالب یک اداره دیده شده بود، از نظر هیات مدیره محترم بانک کفایت نمی کرد. بدین منظور فرایندهای آموزش و پژوهش و نیز مدیریت دانش با رویکردی جدید به تدریج در مدیریت آموزش و پژوهش متمرکز و با تفویض اختیارات، بصورت گسترده تر عملیاتی شدند.
آموزش های ارائه شده در بانک بر اساس چه اهدافی تعریف می شود؟
آموزشهای ارائه شده برای توانمندسازی کارکنان بانک از منظر نیازسنجی با توجه به چشم انداز برنامه‌ای بانک در جهت توانمندسازی نیروی انسانی برای حرکت در مسیر استراتژیهای برنامه چهارم بانک و نیز متناسب با نیازمندی های شغل و ضعفهای شاغلان هدف گذاری شده اند.
از منظر اجرائی نیز رویکرد ارائه، ترکیبی از دوره‌های آموزشی مهارتی-کاربردی و دوره‌های نرم اعم از داخلی یا خارجی بصورت حضور در دوره های کوتاه مدت، حضور در سمینارها، برگزاری نشست علمی و یا حضور در دوره های میان مدت در جهت ارتقاء دانش، بینش و مهارت کارکنان در مسیر توانمندسازی سرمایه انسانی بانک در راستای چشم انداز برنامه‌ای بانک بوده است.
در کنار آموزش های داخلی چه نوع آموزش های دیگری تعریف و اجرا کرده اید؟
در کنار ارائه مجموعه متنوعی از آموزشهای داخلی حین خدمت در شاخه‌های مختلف مرتبط با مشاغل بانک، نزدیک شدن توان نیروی انسانی بانک به استانداردهای بین المللی نیز همواره مد نظر بوده است. این مهم از طریق اعزام منتخبی از کارکنان بانک به دوره‌های آموزشی خارج از کشور، علیرغم محدودیتهای داخلی اعزام، و نیز ایجاد ارتباط با مراکز آموزشی خارجی و برگزاری دو دوره آموزشی در استاندارد بین‌المللی در محل بانک برای مجموعه‌ای از کارکنان بانک صنعت و معدن و بانکها یا موسسات داخلی، پیگیری و انجام شده است.
مضاف بر این با انگیزه تربیت نسلهای آینده مدیران میانی حرفه‌ای برای بانک، با همکاری سازمان مدیریت صنعتی یک دوره آموزشی میان مدت Mini-MBA با گرایش بانکداری توسعه ای ویژه بانک صنعت و معدن طراحی شده است که نخستین دوره آن از سال 1396 با انتخاب و معرفی 17 نفر از کارکنان بانک آغاز شده است. امید می رود با تداوم این دوره و معرفی گروههای بعدی، در آینده‌ای نزدیک بانک صنعت و معدن قادر باشد مجموعه مدیران میانی، روسای ادارات و شعب خود را بصورت حرفه‌ای از میان فارغ التحصیلان این دوره‌ها که دارای دانش، بینش و مهارت حرفه‌ای و آمادگی نسبی نزدیک به استاندارد موسسات و بانکهای پیشرو جهانی خواهند بود انتخاب نماید.
این نکته نیز حائز اهمیت است که با توجه به برنامه‌های استخدامی بانک، در سال 1396 حدود 160 نفر نیروی جدید به بانک اضافه شدند که برای این دسته از همکاران بسته آموزشی نظری جامعی به مدت 200 ساعت طراحی و برگزار شد. همچین در کنار این آموزشهای نظری، دوره یک ماهه کارورزی شغلی درشعب برای ایشان طراحی و اجرا گردید تا همکاران جدید با دانش و بینش و مهارت مناسب آماده همکاری با بانک گردند. بازخوردهائی که از بخش کارورزی دوره های جدید الااستخدام اخذ شده است، نشان می دهد که با درگیر شدن تعداد زیادی از همکاران با سابقه شعب بصورت مربی کارورزی ایشان و نیز همکاری روسای شعب در پایش یادگیری عملی کارکنان جدید، این بخش از آموزش بسیار رضایت بخش و اثر بخش بوده است.
فعالیت های آن مدیریت در حوزه پژوهش چه بوده است؟
طی سالهای 1392 تا 1396 از محل منابع داخلی بانک پروژه های پژوهشی یا اجرائی مهمی نظیر افکار سنجی و رضایت سنجی مشتریان بانک صنعت و معدن ، استانداردسازی و ممیزی عملیات بانکی در بانک صنعت و معدن بر اساس موازین شرعی (مشترک با پژوهشکده پولی و بانکی)، بررسی تطبیقی جایگاه و مدل فعالیت بانکهای توسعه ای درنظام بانکی کشورهای منتخب با تاکید بر وجه تمایز و نوع نگاه (حمایتی و نظارتی)بانک مرکزی به بانکهای توسعه ای، بررسی میزان بکار گیری اصول حاکمیت شرکتی در بانک صنعت و معدن و ارائه راهکارهائی جهت بهبود و ارتقاء آن و...توسط این مدیریت عملیاتی شده اند.
علاوه بر این، در طی همین دوره تعداد 14 فقره پایان نامه در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا با حمایت مالی و اطلاعاتی بانک در حوزه های مختلف فعالیت های مرتبط با بانک حمایت مالی و اجرائی شده است و تعداد 4 فقره نیز در حال اجرا می باشند.
مشارکت در پروژه "طرح تحول نظام بانکی کشور" در سال 1394 با سایر بانکهای کشور و برگزاری نخستین جشنواره ملی کسب و کارهای نوپا در بخش صنعت و معدن با مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در همین سال که با هدف شناسایی و کمکهای تسهیلاتی به طرحهای نوین و نوپا و کارآفرین جوان انجام شد، از جمله فعالیتهای بانک در حوزه پژوهش بوده است.
در سالهای 1394 و 95 بانک صنعت و معدن اقدام به برگزاری دو همایش "نقش بانکهای توسعه ای در توسعه و رونق اقتصادی کشور" در سطح ملی نمود. هدف از این دو همایش، که البته همایش اول کاملاً به ابتکار بانک و همایش دوم نیز با محوریت بانک صنعت و معدن و مشارکت بانکهای توسعه ای-تخصصی کشور ( بانکهای مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون و توسعه صادرات) انجام گرفت؛ جلب توجه سیاستگذاران ارشد کشور به اهمیت و تقویت سرمایه این بانکها جهت نقش آفرینی بهتر در رشد و توسعه ساختارهای زیربنائی و ساختارهای بخشی کشور بوده است. کلیه برنامه ریزیهای اجرایی و امور دبیرخانه این همایشها در حوزه فعالیتهای پژوهشی بانک انجام شده است.
اهداف و روند استقرار نظام مدیریت دانش در بانک صنعت و معدن را بیان کنید؟
از سال 1392 تلاش بانک بر این شد که مکمل با توسعه توانمندیهای کارکنان خود از طریق فرآیند آموزش؛ با استقرار نظام مدیریت دانش محور در بانک، دانش و تجربیات سازمانی مجموعه بانک را در یک چرخه قابل پایش شامل شناسائی، اشتراک گذاری و استفاده در جهت ارزش آفرینی بهتر و ارتقای بهره وری بانک توسعه دهد.
بدین منظور با شکل گیری کارگروه مدیریت دانش در بانک فعالیتهای پایه ای در این زمینه آغاز شد. تهیه نظامنامه و دو مرحله حضور در جشنواره داخلی سازمانهای دانش محور داخلی (Iran-MAKE) در استنباط جایگاه بانک در حوزه مدیریت دانش در بین سازمانهای داخلی و خارجی، بینش واقع بینانه ای به بانک داد که از آن طریق نظام مدیریت دانش بومی خود را با تدوین دستورالعمل مدیریت دانش خاص بانک و استقرار سامانه مدیریت دانش به عنوان ابزار اصلی اشتراک گذاری، بصورت عملیاتی پایش نماید. نظام نوین مدیریت دانش بانک از نیمه دوم سال 1396 عملاً در مقیاس محدود با درگیر شدن حدود نیمی از کارکنان بانک کار خود را آغاز کرده است .

دیدگاهتان را بنویسید