135777

نیاز کشور به ١٦٠میلیون تن سنگ آهن/ایران ٦٠٠ تن طلا تولید کرد

دنیای معدن - معاون وزیر صنعت از نیاز ایران به تولید ١٦٠میلیون تن سنگ آهن برای تولید فولاد خبر داد و گفت: ایران ٦٠٠ تن طلا تولید کرد.

مهدی کرباسیان گفت: در ایمیدرو شدیدا از عرضه سنگ آهن در بورس کالا حمایت می کنیم و معتقدیم این اقدام بسیار کار مثبتی است و مزایای متعددی برای صنعت کشور در پی دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید پرسید چرا عرضه سنگ آهن تا الان اجرایی نشده است، افزود: عرضه سنگ آهن در رینگ داخلی بورس کالا باید زودتر از این ها به اجرا در می آمد و امیدوارم به زودی شاهد عرضه این محصول در رینگ داخلی بورس کالا اشیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو در خصوص نقش بورس کالا برای ایجاد شفافیت قیمتی و تکمیل زنجیره ارزش تولید فولاد با عرضه سنگ آهن اضافه کرد: به طور قطع هر آنچه اعم از کالا و نیز سایر ابزارهای مالی مبتنی بر کالا وارد بورس کالا شود، به شفافیت قیمتی و به طور کلی شفافیت اقتصادی کمک می کند.

بورس کالا در خدمت حمایت از تولید ایرانی

کرباسیان در خصوص نقش بورس کالا در حمایت از کالای ایرانی نیز تاکید کرد: بورس کالا چند امتیاز مهم در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی ایجاد می کند؛ اولین امتیاز این است که بورس، شفافیت اقتصادی را در کشور افزایش می دهد. در بیان دومین مزیت آن نیز باید گفت عرضه کالا در این بازار به نفع تولیدکننده و توامان مصرف کننده است، چراکه آن مانع از دلال بازی و واسطه گری های مخرب می شود؛ سومین مورد نیز ایجاد سلامت رفتار اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف کننده در بستر بورس کالاست.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه به افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: در افق ۱۴۰۴ نزدیک به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن برای تولید فولاد نیاز داریم که این ظرفیت اینک حدود ۷۰ میلیون تن است و باید به بیش از ۲ برابر افزایش یابد.

وی تاکید کرد: نگرانی درباره کمبود سنگ آهن مورد نیاز به تدریج کمتر می شود، زیرا دولت به دنبال حمایت از معادن کوچک و متوسط بوده و کشور از نظر اکتشافات معدنی بکر مانده است.

این مقام مسئول با اشاره به معدن طلای موته یادآوری کرد: با پشتیبانی از معادن کوچک، تولید این معدن از سالانه ۲۰۰ کیلوگرم در سال های گذشته به بیش از ۶۰۰ کیلوگرم در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت.

در اکتشاف معادن زیرزمینی عقب ماندگی داریم

کرباسیان تصریح کرد: در سال های گذشته معدن جزو اولویت های اقتصادی کشور نبود اما ایمیدرو برنامه اکتشاف در پهنه ای به وسعت ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع را کلید زد و ۱۵ محدوده معدنی آن را مشخص کرد که با استقبال بخش خصوصی همراه شده است.

وی گفت: معدن روباز بزرگ برای سنگ آهن در کشور پیش بینی نمی شود و از لحاظ فناوری بخش معادن زیرزمینی در مضیقه هستیم. این ها نشان می دهد در زمینه اکتشاف این بخش عقب ماندگی داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به صادرات ۶ میلیون تنی کنسانتره در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و آن را نشان دهنده توجه به مقوله فرآوری برشمرد.

وی همچنین تشکیل کنسرسیوم اکتشافی از سوی شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی کشور را خواستار شد و گفت: دولت از این امر مهم حمایت می کند.

کرباسیان ادامه داد: متاسفانه حقوق دولتی معادن در زیرساخت های مورد نیاز این حوزه هزینه نمی شود، در حالی که توسعه زیرساخت ها و تامین ماشین آلات معدنی بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید