135773

عواقب خروج امریکا از برجام برای بازار فولاد ایران و جهان

دنیای معدن -پس از کش و قوس های فراوان، دونالد ترامپ در روز ۸ می اعلام کرد که از توافقنامه هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج خواهد شد. جدا از اینکه این تصمیم تا چه حد اشتباه بوده و چه عواقبی بر ساختار آتی روابط کشورهای دنیا خواهد داشت، در این نوشتار به بررسی تاثیرات این تصمیم بر صادرات فولاد ایران و سایر نقش آفرینان بازار فولاد در بخش مقاطع میانی و نهایی خواهیم پرداخت.

صنعت فولاد ایران سال ها درگیر تحریم ها نه تنها از سوی آمریکا بلکه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و در طی این سال ها نشان داده که توانسته حتی با وجود محدودیت ها، نام نیکی در بازارهای بین المللی برای خود دست و پا کند. البته قابل انکار نیست که وجود تحریم ها کار را برای صادرکنندگان فولاد ایران مشکل ساخته بود و بسیاری از آنها مجبور به توسل به روش های غیر معمول دنیا برای ارسال محموله ها و دریافت وجه فروش خود شده بودند. در طی دو سال گذشته و با بهبود روابط بانکی و تجاری ایران با سایر کشورها، صادرات فولاد ایران سرعت بیشتری به خود گرفته بود.

آمریکا به شکل رسمی از ۶ آگوست امسال تحریم های جدید خود علیه کشورمان در زمینه تجارت با دلار، طلا و دیگر فلزات گرانبها و نیز خرید و فروش گرافیت، زغال سنگ، آلومینیوم و فولاد را به اجرا درخواهد آورد. همچنین، معاملات بزرگ خارج از کشور با ریال نیز محدود خواهند شد که تجارت فولاد را مشکل خواهد ساخت. صنعت خودروسازی ایران که از جمله صنایع پایین دستی فولاد می باشد نیز تحت تاثیر تحریم های آتی قرار خواهد گرفت. همچنین ۴ نوامبر ۲۰۱۸ زمان شروع تحریم های ایالات متحده در بخش کشتیرانی، کشتی سازی و ارسال محموله ها و همچنین صادرات نفت، مهمترین منبع درآمد کشور خواهد بود.
با این وجود، با نگاهی به شکاف ایجاد شده میان آمریکا و متحدانش در اروپا، هنوز آثار تحریم های احتمالی آمریکا در دوره های ۳ و ۶ ماهه آتی به وضوح قابل پیش بینی نیست. فولادسازان کشور که تجربه چنین شرایطی را در دوره قبلی دارند نسبت به آینده صادرات ایران خوش بین هستند. اگرچه، سخت تر شدن ارسال محموله ها و مراسلات مالی و مسائل بیمه ای قابل انکار نیست و انتظار می رود صادرات فولاد کشور تا حدودی تعدیل شود.
در این میان، صادرکنندگان فولاد خصوصا مقاطع میانی در سی آی اس بیشترین بهره را از شرایط آتی خواهند برد. در دو روزی که از تصمیم ترامپ گذشته است، بهای بیلت در منطقه سی آی اس افزایش یافته و خریداران سطوح ۵۲۰ دلار/تن فوب را پذیرفته اند. فروشندگان اما به دنبال دستیابی به ۵۲۵ دلار/تن فوب می باشند و به نظر می رسد که با توجه به ریسک خرید از ایران این سطوح مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. البته نباید از سایر عوامل تاثیر گذار بر قیمت مانند تاثیرات بند ۲۳۲ آمریکا و تمهیدات حمایتی در دست اقدام بازارهای بزرگی مانند اروپا و ترکیه نیز چشم پوشید که می تواند تاثیرات مخربی بر روند افزایش قیمت فولاد داشته باشد.

در پایان بایستی متذکر شد که علیرغم محدودیتها، بعید به نظر می رسد که صادرات فولاد کشور کاملا متوقف شود. در شرایط حساس فعلی، دولت بایستی با تمهیدات خود به دشمن اجازه قطع حضور نام فولاد ایران در بازارهای جهانی را نداده و شرایطی را برای صادرکنندگان بزرگ و کوچک به وجود آورد که بخشی از مصائب پیش رو را جبران نماید. صادرات فولاد ایران، صادراتی غیر نفتی با ۲۵ درصد ارزآوری کل صادرات نفتی کشور بوده و از دست رفتن آن نه تنها نیاز هزینه های زیادی را برای بازیابی مجدد در بر دارد، بلکه ممکن است بازار داخلی فولاد کشور را نیز با رکود بی سابقه ای توام سازد.

دیدگاهتان را بنویسید