135767

رییس انجمن سنگ آهن:نقش خصوصی ها در سیاست های معدنی کمرنگ است

دنیای معدن -رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: با وجود گذشت حدود 13سال از ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی هنوز بخش های معادنی و فولادی دولتی تصمیم های کلان را می گیرند و بخش های خصوصی در برنامه ریزی و سیاستگذاری نقش چندانی ندارند.

به گزارش دنیای معدن، «مهرداد اکبریان» عصر سه شنبه در پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران افزود: نقش معدن در اقتصاد ایران یر قابل چشمپوشی نیست اما ما را به خام فروشی، حراج منابع طبیعی و تخریب محیط زیست متهم می کنند و همین مسائل مبنای قانونگذاری های محدودکننده فراروی بخش معدن می شود.
به گفته این مسوول، فقط سه دهم درصد از مساحت کشور جزو عرصه های معدنی است اما از مقررات معدنی استفاده ابزاری می شود.
وی تاکید کرد باید اجازه دهیم بخش خصوصی وارد عرصه تولید شود.
اکبریان بیان داشت: امروز صادرات سنگ آهن موضوعیت خود را از دست داده اما دولت در عمل به دنبال وضع عوارض و مالیات است و باید این موانع را از پیش پای بخش خصوصی و معدن برداشته شود.
وی گفت: تولید هر تن فولاد به استفاده از سه تن سنگ آهن نیازمند است اما برای توسعه سنگ آهن کشور هیچ برنامه ای نداریم.
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، تشکیل ستاد زنجیره فولاد را یکی از اقدام های بسیار خوب دولت یازدهم برشمرد و تصریح کرد: امروز به بازتعریف مفاهیم واردات، صادرات، مزیت اقتصادی و غیره نیازمندیم تا دامن بخش خصوصی را از اتهام های ناروا پیرایش کنیم.
وی ادامه داد: امروز اقتصاد ایران همانند زمان برنامه های سوم و چهارم به تحولات مبنایی نیاز دارد و محتوای این تحولات باید بازتعریف مفاهیمی باشد که در سالیان متمادی تعریف نادرست آنها مبنای تاختن به بخش خصوصی قرار گرفت.
ذخایر کنونی سنگ آهن کشور سه میلیارد تن است.
میزان استخراج سالیانه معادن کشور حدود 400 میلیون تن برآورد می شود که بیش از 60 درصد آنها مصالح ساختمانی است.
پارسال بیش از 984 میلیون و 200 هزار دلار سنگ آهن صادر شد.
بر پایه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمار معادن کشور افزون بر 10 هزار واحد است که حدود 6 هزار معدن فعال و بقیه در دست تجهیز یا راکد است.
پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران عصر سه شنبه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید