135759

هر کیلو آهن امسال ۶۰۰تومان گران شد/ توقف خرید و فروش در بازار

دنیای معدن - رییس اتحادیه آهن فروشان از افزایش صادرات آهن آلات در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته مجموعا حدود ۹ میلیون تن آهن آلات از کشور صادر شد که پیش بینی می شود امسال تا سطح ۱۲ میلیون تن افزایش یابد.

محمد آزاد با تاکید بر این که افزایش قیمت آهن آلات در سال گذشته ناشی از جهش نرخ دلار نبوده است اظهار کرد: با توجه به تنزل قیمت آهن آلات در سال 95 و همچنین کاهش قیمت کالا در فروردین سال 96، در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر به دلیل بالا رفتن قیمت های جهانی، شاهد افزایش قیمت آهن آلات تا حدود 70 درصد بودیم.

او به ثبات قیمت های جهانی آهن آلات در سال جاری اشاره کرد و گفت: از فروردین امسال به دلیل افزایش نرخ ارز و پایین آمدن ارزش پول ملی، قیمت آهن آلات در هر کیلو 600 تومان گران شده است.

رییس اتحادیه آهن فروشان ادامه داد: حتی بعد از اعلام دلار 4200 تومانی توسط دولت، آن مبلغی که به آهن آلات اضافه شده بود تعدیل نشد.

آزاد به نگرانی آهن فروشان از نوسانات بازار ارز اشاره کرد و گفت: خرید و فروش داخلی تا حدی متوقف شده و مردم فقط به اندازه نیاز ضروری آهن الات می خرند اما آهن فروشان به دلیل پر بودن موجودی انبارها و همچنین نگرانی از نوسانات ارز آهن نمی خرند.

او درباره وضعیت صادرات آهن توضیح داد: علی رغم رکود بازار داخلی، صادرات در وضعیت خوبی قرار دارد چرا که در مقابل صادرات ارزهای خارجی دریافت می شود و مجموعا حدود 9 میلیون تن آهن آلات از کشور صادر شده که امسال پیش بینی می شود تا سطح 12 میلیون تن افزایش یابد.

آزاد اضافه کرد: کشورهای همسایه اولین مقصد ما برای صادرات است اما به کشورهایی همچون اندونزی، تایلند و برخی کشورهای اروپایی نیز صادرات داشته ایم.

رییس اتحادیه آهن فروشان با اشاره به این که 95 درصد محصولات و مواد اولیه تولیدات داخلی است خاطرنشان کرد: فقط 5 درصد نیاز به واردات برخی از اقلام مانند الکترود گرافیکی داریم که این تا حدودی باعث افزایش قیمت می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا در نوسانات قیمت بازار آهن دست های پشت پرده ای دخیل هستند یا خیر؟ اظهار کرد: هیچ عواملی در افزایش قیمت دخیل نبوده مگر تفاوت قیمت های جهانی که در ابتدای سال 95 حدود 450 دلار بود و در اواخر سال به 310 دلار کاهش یافت و مجددا از فروردین تا مرداد ماه سال گذشته به 500 دلار رسید.

رییس اتحادیه آهن فروشان با تاکید بر این که بازار آهن به دنبال سود عادله و منصفانه است گفت: قیمت های داخلی ما با قیمت های جهانی همسویی داشته و در نوسانات قیمت، بازار آهن بیشترین مقاومت را انجام می دهد.

آزاد در پایان با تاکید بر این که تداوم افزایش قیمت دلار آینده بازار آهن را با ابهام مواجه کرده است، تصریح کرد: نگرانی ما از عدم ثبات ارزش پول ملی است؛ اگر قیمت پول ملی حفظ شود بازار به هیچ وجه روبه گرانی نمی رود حتی در این صورت شاهد کاهش قیمت هم خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید