135756

خروج ترامپ از برجام اتحاد آمریکا و اروپا را از بین خواهد برد

نشریه فارن پالیسی در مطلبی نوشت: قرار است دونالد ترامپ روز سه شنبه تصمیم خود را در خصوص ماندن در توافق هسته ای ایران یا خروج از آن اعلام کند. توافق هسته ای ایران در سال 2015 میان تهران و کشورهای 1+5 منعقد شد. در ادامه به بررسی پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای ایران خواهیم پرداخت.

در این مطلب آماده است: نخست باید بدانیم خروج آمریکا از برجام چه معنایی خواهد داشت. در شرایط کنونی، خروج واشنگتن از توافق هسته ای ایران به معنای اعمال مجدد تحریم های نفتی علیه تهران خواهد بود. بر اساس قانون آمریکا، ترامپ باید هر 120 روز یک بار تمدید تعلیق تحریم های ایران را امضا کند که موعد بعدی امضای آن شنبه آینده خواهد بود. با این حال ترامپ مدعی است توافق هسته ای ایران ایرادات اساسی دارد. به اعتقاد وی می بایست مساله برنامه موشکی تهران و نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه نیز در توافق هسته ای لحاظ می شد.

آمریکا و کشورهای اروپایی از ماه ژانویه تاکنون سعی کرده اند در خصوص باقی ماندن واشنگتن در برجام با یکدیگر به توافق برسند اما تا این لحظه موفق نشده اند. حال باید پرسید خروج ترامپ از برجام چه تاثیری بر ایران خواهد داشت؟

در واقع اعمال مجدد تحریم های آمریکایی علیه ایران تاثیر چشمگیری نخواهد داشت. حداقل در کوتاه مدت این تحریم ها اثر چندانی نخواهد داشت؛ زیرا براساس قانون آمریکا، این تحریم ها تنها به مدت 6 ماه به قوت خود باقی خواهد بود. همچنین برخی کشورها مانند چین و هند با نادیده گرفتن تحریم های آمریکایی، به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد. با این حال ترامپ امیدوار است با اعمال تحریم های شدیدتر بتواند برنامه هسته ای ایران را محدود کند.

در ادامه این مطلب آمده است: از سوی دیگر، خروج ترامپ از برجام موجب از هم گسیختگی روابط آمریکا و متحدان اروپایی اش خواهد شد. کشورهای اروپایی در حال حاضر نیز از تصمیم رئیس جمهور آمریکا درخصوص افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم دلخور هستند. خروج وی از برجام زمینه را برای اختلافات بیشتر میان آمریکا و اروپا فراهم خواهد کرد.

انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به وضوح اعلام کردند اعمال مجدد تحریم های نفتی علیه ایران، از موارد نقض آشکار برجام خواهد بود. آنها تاکید کردند قصد ندارند از توافق هسته ای با ایران خارج شوند. همچنین این کشورها اعلام کردند از شرکت های اروپایی در مقابل جریمه های آمریکایی که به دلیل تجارت با ایران گریبانگیر آنها خواهد شد، حفاظت خواهند کرد.

فارن پالیسی در خاتمه نوشت: با این حال، هنوز مشخص نیست آیا توافق هسته ای ایران بدون حضور آمریکا همچنان پا بر جا خواهد ماند یا خیر. اگر شرکت های اروپایی از بیم جریمه های آمریکایی با ایران معامله و تجارت نکنند، تهران هیچ منفعت اقتصادی از برجام نخواهد برد. در نتیجه، ایران نیز احتمالا در توافقی که هیچ سود و منفعت تجاری و اقتصادی برایش نداشته باشد، نخواهد ماند. با خروج آمریکا و در پی آن ایران از برجام، تهران تمامی محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های هسته ای اش را لغو خواهد کرد و با قدرت تمام به برنامه های خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید