135706

از پیگیری ۱۳ اردیبهشت به عنوان روز معدن تا آخرین وضعیت پرداخت معوقات معدن چیان

دنیای معدن - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در گفت‎وگوی اختصاصی اظهار کرد: در صورت درخواست خانواده معدن چیان یورت آزادشهر برای اینکه ۱۳ اردیبهشت روز معدن نامگذاری شود این موضوع را پیگیری می کنم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، 13 اردیبهشت ماه و حادثه معدن یورت آزادشهر بهانه‎ای بود که به سراغ مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان، سعید مازندرانی برویم و درباره مشکلات و مسائل معدنچیان و خانواده‎های جان باخته این حادثه گفت‎وگویی داشته باشیم.

سعید مازندرانی که در مرداد ماه سال 1395 جانشین امراله عباسی مدیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده، در مدت کمتر از چند ماه شاهد بحران‎های زیادی از جمله اعتراض کارگران و حادثه بزرگ کارگری کشور یعنی معدن زمستان یورت آزادشهر بود و این موضوعات شاید تلنگری شد تا با همت بیشتری بتواند به مسائل کارگری بپردازد و از این رو برخی از شاخصه‎های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در مدیریت وی بهبود یافت اما تصور نمی‎کنم که مازندرانی هیچ گاه معدن یورت آزادشهر و داغی که این معدن بر دوش خانواده‎های معدنچی گذاشت را فراموش کند.

یکی از مطالبات خانواده معدن چیان پرداخت معوقات حقوق و مزایا است که از سال‎های گذشته باقی مانده بود، این پرداخت به کجا رسید؟

مازندرانی: خوشبختانه در بحث افرادی که در فاجعه معدن یورت آزادشهر در 13 اردیبهشت ماه سال1396 آسیب دیده بودند و یا بر اثر این حادثه بیکار و یا فوت شده بودند توانستیم معوقات حقوق آنها را پرداخت کنیم.

با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 6 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت معوقات و حقوق معدن چیان در سال گذشته اختصاص یافت و براساس آن فاصله بیمه‎ای معدن چیان پر شد و معوقات آنها تا حادثه 13 اردیبهشت 1396 پرداخت شد و همچنین 162 کارگر نیز به مدت زمان مختلف از بیمه بیکاری برخوردار شدند و از همان زمان تا فروردین ماه سال جاری بیشتر افرادی که به علت انفجار بیکار شده بودند به کار برگشتند.

البته یک چند ماه از حقوق کارگرانی که پس از حادثه معدن برای تعمیرات و نگهداری مشغول به فعالیت بودند که تعداد آنها بین 30 تا 40 نفر است،‎ معوق دارند و تعدادی از این کارگران نیز از ماه آبان حقوق دریافت نکرده بودند و عیدی آنها نیز در پایان سال 1396 در اردیبهشت ماه پییگیری و پرداخت شد.

3 ماه حقوقی است که از این کارگران معدن که تعداشان 30 تا 40 نفر است باقی مانده و کارفرما در جلسه شورای تامین قول داده که در به سرعت حقوق این افراد را پرداخت کند.

علت اینکه حقوق کارگران معدن در استان و این کارگران معدن یورت که با جان خود بازی می‎کنند معوق می‎ماند چیست؟

مازندرانی: وضعیت دریافت حقوق کارگران معدن در استان گلستان مشابه دیگر معادن کشور است و علت این معوقات به واسطه طلبی است که معادن از کارخانه‎های فولاد دارند و از آنجایی که با تاخیر مطالبات معادن پرداخت می‎شود، حقوق معدنچیان با تاخیر روبه‎رو می‎شود.

یکی از مشکلاتی که خانواده‎های معدنچی حذف دفترچه تامین اجتماعی است اداره کار و تعاون استان گلستان چه تمهیداتی در این مسیر اندیشیده است؟

مازندرانی: هیچ بیمارستان و درمانگاهی حق ندارد دفترچه تامین اجتماعی را قبول نکند، یک سری بدهی‎ها از سوی تامین اجتماعی به بیمارستان‎های خصوصی وجود دارد که سبب بروز این مشکلات شده، خود من نیز به یکی از این بیمارستان‎های خصوصی مراجعه داشتم و دفترچه تامین اجتماعی من را قبول نکردند.

2 مرکز درمانی در گنبدکاووس و گرگان که مربوط به بخش خصوصی است به علت آنکه مطالباتی از تامین اجتماعی دارند دفترچه بیمه را قبول نمی‎کنند و در اسرع وقت رسیدگی به این موضوع را دنبال می‎کنیم.

عدم برگزاری مراسم متمرکز از سوی مسئولان یکی از گلایه‎های خانواده معدن چیان است نگاه شما به ممانعت از برگزاری این چنین مراسمی چیست؟

مازندرانی: روز سه‎شنبه به همراه فرمانداری و همکاران ما در اداره کار در محل معدن زمستان یورت یاد معدنچیان جان باخته حادثه 13 اردیبهشت ماه سال 1396 را گرامی‎داشتیم و همچنین در حاشیه این مراسم از بزرگترین طرح تهویه معدن که در کشور بی‎نظیر است و 600 میلیون تومان هزینه دربرداشته برای اینکه دیگر شاهد اتفاقی در تونل‎های معدن نباشیم و مشکلات تهویه در این معدن حل شود راه‎اندازی کردیم.

در راستای برگزاری چنین مراسمی تصمیم‎گیر نهایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیست و در هر شهرستان و استان شورای تامین با دستگاه‎های نظارتی و اعضای آن کمیته جلسه‎ای تشکیل می‎دهند و براساس آن تصمیم گرفته می‎شود.

اما وظیفه خود دانستیم که در مراسم‎هایی که به شکل موردی خانواده‎های معدن یورت آزادشهر برگزار کرده بودند مانند روستای سوسرا خود یا همکاران ما حضور یابند و مشارکت کنند، مشارکت همکاران ما در اداره کار شهرستان های رامیان و آزادشهر در حضور در مراسم وجود داشته اما تصمیم‎گیر برای برگزاری مراسم متمرکز شورای تامین استان است.

11 معدن فعال در استان گلستان داریم و یک هزار نفر در این معادن مشغول به فعالیت هستند و پس از این حادثه هیچ گونه حادثه جرجی و فوتی در معادن نداشتی و این بیانگر نظارت و تعهد کارفرماهای معدن است.

یکی از انتظارات خانواده جان باخته معدن یورت شهید اعلام کردن جان باختگان این حادثه است، آیا پیگیری‎هایی انجام شده که این عزیزان شهید خدمت اعلام شوند؟

مازندرانی: در دیداری که خانواده‎های جان باخته معدن یورت آزادشهر با استاندار گلستان داشتند این موضوع مطرح شد و استاندار قول داد که از مجاری ذی‎ربط مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری این مهم را پیگیری کند.

شهید اعلام شدن جان باختگان معدن یورت آزادشهر موضوع خاصی است که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط نمی‎شود، البته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هیئت دولت موضوع شهید خدمت را مطرح کردند و پیگیر این موضوع هستند اما باید در سطح بالاتر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال شود.

آقای ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیداروی کردند که جان باختگان حادثه معدن یورت آزادشهر به عنوان شهید خدمت اعلام شوند، شهید خدمت مزایای دیگر شهدا را ندارد و تنها عنوان شهید به این عزیزان اتلاق می‎شود و این نیز با تصمیم‎گیری بنیاد شهید و دستگاه‎های دیگر مانند وزارت کشور بازمی‎گردد.

یکی از خواسته‎های معدنچیان یورت این است که 13 اردیبهشت ماه که بزرگترین حادثه معدن کشور اتفاق افتاده را روز معدن نامگذاری کنند، آیا پیگیری‎هایی در این راستا اتفاق افتاده است؟

مازندرانی:در کشور روز دیگری تحت عنوان روز معدن داریم و نامگذاری ایام در شورای عالی اتفاق می‎افتد اما درخواستی از سوی خانواده‎های جانباخته معدن یورت آزادشهر نداشتیم و اگر درخواست از سوی این خانواده‎ها ارائه شود قطعا موضوع را مطرح و آن را دنبال می‎کنیم.

در پایان این گفت‎وگو بفرمایید در هفته کارگر چه برنامه‎هایی برای گرامیداشت این قشر مظلوم و زحمت‎کش جامعه داشتید؟

مازندرانی: در طول هفته کار و کارگر 124 عنوان برنامه تدارک دیده شده بود که 101 مورد آن در شهرستان‎ها بود و برنامه‎های متنوعی از جمله مسابقات ورزشی، کتابخوانی، دیدار از خانواده شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه استان، تجلیل از کارگران برتر در کار و برنامه‎های قرائنی و ورزشکاران جامعه کارگری در نظر گرفتیم.

گفت وگو از داود خاندوزی

دیدگاهتان را بنویسید