135701

ترامپ اعمال تعرفه فلزات علیه مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا را به تاخیر انداخت

دنیای معدن - رئیس جمهور آمریکا اعمال تعرفه علیه واردات فولاد و آلومینیوم را علیه کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک به تاخیر انداخته است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از رویترز، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است تا اعمال تعرفه علیه واردات آلومینیوم و فولاد از مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا را تا اول ژوئن به تاخیر بیندازد. وی همچنین به توافقاتی با کشورهای برزیل، آرژانتین و استرالیا در این زمینه دست یافته است.

این تصمیم چند ساعت قبل از منقضی شدن معافیت این کشورها از تعرفه های تجاری آمریکا در روز سه شنبه اتخاذ شده است.

کاخ سفید افزود: جزئیات مربوط به توافق با برزیل، استرالیا و آرژانتین به زودی نهایی خواهد شد.

کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد: دولت آمریکا در حال تمدید مذاکره با کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا برای 30 روز پایانی است. در همه این مذاکرات دولت آمریکا متمرکز بر سهمیه هایی است که واردات را محدود کرده و از امنیت ملی کشور محافظت کند.

یک منبع آگاه به این تصمیم گفت: دولت آمریکا پس از اول ژوئن دیگر به هیچ وجه معافیت های این کشورها از تعرفه های تجاری را تمدید نخواهد کرد.

ترامپ 23 مارس تعرفه 25 درصدی علیه واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی علیه واردات آلومینیوم اعلام کرده است ولی معافیت های موقتی را برای کانادا، مکزیک، برزیل، اتحادیه اروپا، استرالیا و آرژانتین در نظر گرفته است.

ترامپ همچنین کره جنوبی را به طور دائمی از تعرفه های فولاد معاف کرده است، البته به عنوان بخشی از بازنگری در توافق تجارت آزاد بین دو کشور که قبلا به شدت از آن انتقاد کرده بود.

این تعرفه ها که با مخالفت شدید شرکای تجاری بزرگ آمریکا روبرو شده است، با هدف افزایش ظرفیت این 2 صنعت بزرگ و راهبردی در آمریکا به بالاتر از 80 درصد برای نخستین بار در سال های اخیر بوده است.

نخست وزیر و وزیر تجارت استرالیا از معافیت تعرفه ای این کشور استقبال کرده و تاکید داشته اند که استرالیا به همکاری با واشنگتن برای جلوگیری از قیمت شکنی (دامپینگ) ادامه می دهد.

کره جنوبی در حالی توانسته است از تعرفه های واردات فولاد از سوی آمریکا به طور دائم معاف شود که بر سر سهمیه های صادرات فولاد به آمریکا با واشنگتن به توافق رسیده است. کره جنوبی باید صادرات فولاد خود به آمریکا را 30 درصد نسبت به 2017 میلادی کاهش دهد. سئول هدف تعرفه واردات آلومینیوم نیز قرار گرفته است.

کاخ سفید افزود: این توافقنامه ها نشانگر تلاش های دولت برای دستیابی به نتایج منصفانه با متحدان و هم پیمانانش برای حفاظت از امنیت ملی و برطرف کردن چالش های جهانی صنایع فولاد و آلومینیوم است.

کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تاکید کرده اند که سهمیه های صادراتی را قبول نخواهند کرد تا در مقابل از تعرفه های تجاری آمریکا معاف شوند.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که تمدید معافیت های موقت تنها موجب طولانی شدن نااطمینانی در بازار خواهد شد، اقدامی که قبلا نیز به ضرر تصمیمات کسب و کار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید