135700

به داد فناوری قدیمی آلومینیوم برسیم

دنیای معدن -صنعت آلومینیوم جزو صنایعی است که همواره در دهه‌های گذشته مورد بی‌مهری مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه قرار گرفته است.

درحال‌حاضر میزان تولید این فلز نقره‌ای در کشور به نزدیک ۴۰۰ میلیون تن می‌رسد و در چشم‌انداز افق سال ۱۴۰۴ قرار است ظرفیت آن را به ۱/۵میلیون تن در سال برسانیم اما یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت، فرسوده بودن فناوری است.
از آنجا که صنعت آلومینیوم به سرمایه‌گذاری زیاد نیاز دارد به روز کردن فناوری آن نیز نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است که به طور معمول واحدهای تولیدی، تن به این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌دهند و چرخ کارخانه خود را با فناوری چند دهه گذشته می‌چرخانند.
البته یکی از موضوع‌های قابل توجه در صنعت آلومینیوم به مصرف بالای برق در این صنعت بازمی‌گردد.
به عبارت دیگر نزدیک به نیمی از نرخ تمام‌شده آلومینیوم را مصرف برق به خود اختصاص می‌دهد و همین امر سبب شده که نرخ تمام‌شده آلومینیوم افزایش پیدا کند اما اهمیت فناوری آلومینیوم به این موضوع بازمی‌گردد که با ارائه فناوری‌های جدید بتوان میزان مصرف برق را در این صنعت کاهش داد.
فرسودگی ماشین‌آلات صنعت آلومینیوم چه در بالادست و چه در پایین‌دست به‌تدریج باعث کاهش کیفیت و افزایش نرخ تمام‌شده می‌شود.
از سوی دیگر ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی در این صنعت ضایعات بسیاری را ایجاد کرده‌اند؛ ضایعاتی که سبب از بین رفتن هزینه‌های بالا می‌شود و از آنجا که آلومینیوم فلز گرانبهایی است باید از پرت شدن آن در فرآیند تولید پیشگیری به عمل آورد.
بنابراین باید واحدهای تولیدی آلومینیوم دست به بازسازی و نوسازی واحدهای خود بزنند، چراکه روزآمد نبودن فناوری این واحدها سبب شده است نسبت به رقیبان خود در منطقه عقب بمانند.
هرچند نوسازی ماشین‌آلات کارخانه‌های آلومینیوم و احیای آنها به هزینه‌های زیاد نیاز دارد اما برای این صنعت حیاتی و ضروری به‌شمار می‌رود.
از آنجا که این هزینه‌ها برای واحدهای آلومینیوم زیاد است، شرکت‌هایی که در پایین‌دست این صنعت قرار دارند به سادگی قادر به این اقدام نیستند.
از این‌رو می‌طلبد دولت باید برای توسعه صنعت آلومینیوم در افق چشم‌انداز آن که زمان چندانی هم از آن باقی نمانده است، بیش از پیش اقدام کند و علاوه بر طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت به ارائه تسهیلات به تولیدگران آن همت گمارد. وام‌های کم‌بهره و همچنین فاینانس می‌توانند در این زمینه راهگشا باشند.
البته چندی پیش قانونی به نام قانون بازسازی و نوسازی صنایع از سوی دولت برای به روز کردن فناوری مطرح شد اما توسعه و به روز کردن صنایع به همتی بیشتر از این نیازمند است تا در رقابت با کشورهای منطقه از قافله جا نماند.

دیدگاهتان را بنویسید