135699

۶هزار شغل با تولید مس کاتد در آذربایجان شرقی

دنیای معدن - قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تکمیل زنجیره تولید شمش مس، مس کاتد و صنایع پایین‌دستی در استان آذربایجان شرقی، نزدیک به ۶هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

رضا رحمانی، اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی در حوزه معادن جزو ۳ استان نخست در کشور بوده که همزمان با سفر رئیس‌جمهور شاهد بهره‌برداری از معادن در سطح استان بودیم.
وی از آغاز تولید مس کاتد در آذربایجان شرقی به دستور رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت مس پیگیر این طرح بودند و حالا در آستانه عقد قرارداد با پیمانکار هستیم که پس از نهایی شدن خط تولید مس کاتد در معدن سونگون شهرستان ورزقان راه‌اندازی می‌شود.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: قدمت استخراج مس در آذربایجان شرقی به دهه‌ها و سال‌های گذشته باز نمی‌گردد بلکه به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد اما از دهه هفتاد صنعت مس در استان رونق بیشتری گرفت.
اکنون شاهد تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس در شهرستان ورزقان هستیم و به لحاظ اینکه کارخانه ذوب نداریم با انتقال کنسانتره به دیگر مناطق، آن را به کاتد و شمش مس تبدیل می‌کنیم.


۳۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی
رحمانی تصریح کرد: گاهی در کشور ظرفیت کارخانه ذوب مس جواب نمی‌داد و مجبور می‌شدیم کنسانتره مس را به خارج از کشور انتقال دهیم که بیشتر حالت نیمه‌خام فروشی داشت اما سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی این نیست که مواد معدنی کشور به‌طور خام و نیمه‌خام به خارج از کشور انتقال یابد و باید به تولیدات معدنی تبدیل شود.
وی گفت: اگر تولید ۱۰۰ هزار تن مس را به نرخ روز حساب کنیم حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی خواهد داشت که با راه‌اندازی کارخانه ذوب مس در ورزقان نه‌تنها سرمایه را از دست نمی‌دهیم بلکه سود در داخل کشور می‌ماند.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ساخت کارخانه آهک هیدراته در شهرستان اهر به تکمیل زنجیره تولید مس کاتد و ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در آذربایجان شرقی کمک می‌کند، بیان کرد: معضل کنونی جامعه اشتغال بوده که با ایجاد صنایع پایین‌دستی مس ضمن ایجاد اشتغال، در رونق اقتصادی نیز تاثیر می‌گذارد و تا خرداد، شاهد آغاز عملیات اجرایی خط تولید مس کاتد خواهیم بود.


خرید کنسانتره مس از معادن کوچک
رحمانی همچنین از ایجاد شهرک تخصصی مس در شهرستان ورزقان خبر داد و گفت: شهرک تخصصی مس که در شهرستان ورزقان واقع است به طور تقریبی بهره‌برداری شده و به زودی آماده حضور سرمایه‌گذاران می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی مس در آینده نه‌چندان دور کنسانتره و محصولات استخراجی معادن کوچک آذربایجان شرقی را خریداری می‌کند، ابراز کرد: با برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده، زنجیره صنعت مس در استان تکمیل می‌شود و آثار و برکات آن نه‌تنها در شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس بلکه در سطح استان و استان‌های همجوار به‌وضوح دیده می‌شود.


۶۰۰۰ فرصت شغلی با تکمیل زنجیره تولید مس
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در تکمیل زنجیره تولید شمش مس و صنایع پایین‌دستی استان، گشایشی را در اشتغال جوانان بیکار هدف‌گذاری کرده‌ایم به‌طوری که تنها در صنعت مس آذربایجان شرقی نزدیک به ۶هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
رحمانی بیان کرد: هدف دولت از اینکه کارخانه ذوب مس در شهرستان ورزقان راه‌اندازی شود، این است که تا ۳ سال آینده بتوانیم در این منطقه شمش مس تولید کنیم. با تولید مس کاتد نیاز تمامی محصولاتی که به مس وابسته هستند، تامین می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذار با سرمایه‌دار فرق می‌کند و باید از سرمایه‌گذار حمایت کنیم، گفت: به کسی که سرمایه خود را برای کشور و رفاه مردم هزینه می‌کند سرمایه‌گذار می‌گوییم و باید از او حمایت کنیم نه اینکه فردی سرمایه‌اش را در بانک قرار دهد و هرگاه دوست داشت آن را از کشور خارج کند.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از ایجاد کارخانه ذوب استقبال نمی‌کنند و این امر مستلزم سرمایه‌گذاری از سوی شرکت ملی مس ایران است که حدود ۳هزار میلیارد تومان در ۳ سال هزینه می‌شود، به‌طوری که اعتبارات ملی آذربایجان شرقی تنها ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که شرکت ملی مس، این میزان را برای یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند.


رعایت جوانب زیست‌محیطی
رحمانی با تاکید بر اینکه پیمانکار کارخانه ذوب مس باید پروژه را بر اساس قرارداد منطبق بر رعایت محیط‌زیست بنا کند، افزود: شروطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ملی مس برای پیمانکار کارخانه ذوب مس قرار داده، ایجاد کارخانه با رعایت محیط‌زیست بوده که باید کارخانه اسید را همزمان با پروژه کارخانه ذوب مس احداث کرده و آن را به کود تبدیل کنند.
وی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های مراجع بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک به کشوری نوظهور در حوزه صنعت تبدیل می‌شود که اگر صنعت را همانند پازل در نظر بگیریم مس تنها بخشی از این پازل است.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه منطقه ارسباران، قطب صنعت مس در استان و شمال غرب کشور است، گفت: همواره بر توسعه صنعت مس در ارسباران تاکید می‌کنیم و مایل هستیم محیط‌زیست نیز حفظ شود.
بر همین منوال پیش از هر کاری ابتدا مجوزهای زیست‌محیطی کارخانه ذوب مس را دریافت کرده و عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید