135690

معاون وزیر صنعت: مخالف سرسخت صادرات مواد خام هستیم؛ انتقاد از فرآوری سنگ های ایران در خارج

دنیای معدن - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مخالف سرسخت صادرات مواد خام هستم، گفت: چرا باید بهترین سنگ های ایران در خارج از کشور فرآوری شود و صنعت گر داخلی ما از بریدن این سنگ ها محروم باشد؟

جعفر سرقینی پیش از ظهر امروز در سومین گردهمایی فعالان صنعت سنگ اظهار داشت: اتاق بازرگانی اصفهان جزء اتاق های پیشتاز کشور است چرا که از حالت سنتی خارج شده و بافت جدید به خود گرفته و نیروهای جوان در آن نقش آفرینی می کنند.

وی با بیان اینکه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان جای رشد بسیاری دارد، افزود: در نمایشگاه باید سرمایه گذاری ویژه توسط اتاق بازرگانی در حوزه سنگ و معادن صورت بگیرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات سنگ در سال 91 تصریح کرد: در سال 91 تراز تجاری کشور در بخش معدن و صنایع معدنی یک میلیارد دلار تراز منفی داشت که 6.5 میلیارد دلار واردات و 5.5 میلیارد دلار صادرات این بخش بوده است. خوشبختانه در سال 96 این حجم از تراز به 4.5 میلیارد دلار مثبت رسید.

سرقینی بیان کرد: صادرات از 5.5 میلیارد دلار به 8.5 میلیارد دلار رسیده است که با توجه به این مقدار می توان گفت تقریباً صادرات 1.5 برابر بیشتر شده و این در حالی است که صادرات سنگ دو برابر شده است.

وی ادامه داد: صادرات 175 میلیون دلاری امروز به 370 میلیون دلار رسیده و همچنین 1.5 میلیون تن سنگ صادر شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مخالف سرسخت صادرات مواد خام هستم، خاطرنشان کرد: اگر جلوی صادرات خام گرفته شود برای کشور خوب است. چرا باید بهترین سنگ های ایران در خارج از کشور فرآوری شود و صنعت گر داخلی ما از بریدن این سنگ ها محروم باشد؟

سرقینی بیان کرد: طرح ارزی دولت از نظر من تصمیم خوبی بود که در تاریخ اقتصاد ایران از آن به نیکی یاد می شود چرا که یکی از مزایای این کار جلوگیری از قاچاق است اما باید گفت در راستای این طرح مشکلاتی هم وجود دارد که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: درباره ماشین آلات فرسوده باید گفت برنامه ای در راستای بازسازی و نوسازی صنایع کشور داریم که امسال این کار اجرایی شده تا بخشی از مشکلات صنعت سنگ و معادن برطرف شود. قرار است زیرساخت ها از جمله کرایه انبار در بازارهای مقصد و هزینه شرکت در نمایشگاه ها فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید