135678

افزایش تقاضا برای شمش سرب در سال ۲۰۱۸

دنیای معدن - میزان تولید سرب تصفیه شده در دنیا در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی، نسبت به همین زمان در سال قبل افزایش پیدا کرد، حتی این افزایش تولید نسبت به دو ماه پایانی سال ۲۰۱۷ نیز وجود داشت، اما از آنجا که میزان افزایش تقاضا از افزایش میزان تولید بالاتر بود، همچنان بازارهای جهانی با کسری این فلز مواجه بودند و همین امر زمینه رشد قیمت جهانی این فلز را فراهم کرده است.

براساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، میزان تولید معدنی سرب در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ نسبت به همین زمان در سال ۲۰۱۷ افزایش ۸/ ۱۰ درصدی داشت. میزان تولید معدنی سرب در این مدت از ۷۸۲ هزار تن به ۸۶۷ هزار تن رسیده است. میزان تولید فلز سرب نیز در همین زمان از یک هزار و ۸۶۰ تن به یک هزار و ۹۶۳ تن رسید که نشان از رشد ۵/ ۵ درصدی در زمینه تولید شمش سرب در این مدت دارد. از سوی دیگر تقاضا برای شمش سرب با ۵/ ۶ درصد رشد از یک هزار و ۸۴۶ تن در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ به یک هزار و ۹۶۷ تن در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ رسیده است. البته همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، تولید فلز سرب در همین زمان رشد ۵/ ۵ درصدی پیدا کرده بود؛ یعنی با وجود افزایش تولید، اما رشد تقاضا همچنان بر تولید پیشی داشت که همین امر موجب ادامه روند کاهش موجودی انبارهای بورسی دنیا و گرم‌تر شدن این بازار بوده است.

این در حالی است که در ماه‌های شروع سال، عموما میزان تقاضا برای انواع کامودیتی‌ها کاهش می‌یابد اما با شروع فوریه و آغاز فصل تقاضا، رونقی مجدد در بازارها ایجاد می‌شود. بنابر گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی، براساس عرضه و تقاضای حاکم بر بازار سرب، قیمت این فلز تا فصل سوم سال ۲۰۱۸ روند صعودی را طی خواهد کرد اما پس از آن روند نزولی آغاز خواهد شد و این روند نزولی تا نیمه سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت اما پس از آن دوباره وارد فاز افزایش می‌شود. میزان عرضه و تقاضا برای شمش سرب از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که تقاضا برای شمش سرب در این بازه ۵ ساله عموما روند افزایشی داشته و از ۱۱ هزار و ۲۱۳ تن به ۱۱ هزار و ۴۳۴ تن رسیده است؛ یعنی طی این بازه ۵ ساله، رشدی حدود ۲ درصد داشته است. میزان تولید فلز سرب تصفیه شده نیز در این همین بازه رشد حدود ۶/ ۰ درصدی پیدا کرد. بنابراین رشد بالاتر تقاضا نسبت به عرضه، زمینه کاهش موجودی انبارها و رشد قیمت سرب را در سال‌های اخیر فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید