135639

جذب 2 میلیارد یورو سرمایه اروپایی برای صنایع مس و فولاد در مراحل نهایی

دنیای معدن - رویترز نوشت: ایران به رغم تهدیدات ترامپ، در حال نهایی کردن 2 میلیارد یورو سرمایه گذاری شرکت های اروپایی برای پروژه های مس و فولاد است.

این خبرگزاری در گفت و گو با مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو خبر فوق را اعلام کرد. به گفته کرباسیان، مذاکرات اولیه با سرمایه گذاران سوییسی برای توسعه معدن مهدی آباد به عنوان یکی از بزرگ ترین ذخایر روی جهان در جریان است.
وی که در حاشیه کنفرانس "سی آر یو" لندن سخن می گفت، با یادآوری تحریم های 35 سال گذشته بر اقتصاد ایران اظهار امیدواری کرد که این بار اروپایی ها سرمایه گذاری در ایران انجام دهند. کرباسیان ادامه داد: ما روابط خیلی خوبی با طرف های اروپایی در زمینه واردات، صادرات و سرمایه گذاری داشته ایم.
به نوشته رویترز ایران کشوری غنی در ذخایر معدنی است که طیفی از آهن، طلا، مس ، انرژی ارزان دارد که پس از امضای قرارداد برجام و برداشته شدن تحریم ها، سرمایه گذاران خارجی را به سمت خود جذب کرده است.
در خلال روزهای اخیر ترامپ و مکرون- رییس جمهوری فرانسه- مذاکراتی داشتند که در این بین فرانسه سعی در نگه داشتن دولت امریکا در برجام کرده است. برخی سرمایه گذاران معدن به دلیل فشارهای ترامپ و همچنین اینکه دولت ایران تقریبا تمامی معادن را در کنترل خود دارند، محتاطانه رفتار می کرده اند.

تضمین های حکومتی
با این حال کرباسیان در این باره تاکید کرد: اگرچه ممکن است دولت مالکیت کامل (برخی) پروژه ها را داشته باشد، اما قانون جلب سرمایه گذاری خارجی، برای انتقال سود و اصل سرمایه به خارج کشور، تضمین داده و چنین امری گارانتی شده است.

به نوشته رویترز، قانون حمایت و سرمایه گذاری خارجی (FIPPA)ایران، محافظت در برابر سلب مالکیت و ملی سازی را ارائه می دهد و اجازه می دهد که خارجی ها 100 درصد مالکیت اشخاص حقوقی ایران را داشته باشند.
کرباسیان در کنفرانس آلومینیوم لندن نیز گفت: با راه اندازی کارخانه جدید آلومینیوم (سالکو)، در اوائل سال جدید میلادی ظرفیت تولید این فلز در ایران 70 درصد افزایش می یابد و کشور را در تامین آلومینیوم خودکفا می کند.
طرح 1.2 میلیارد دلاری Salco هم اینک در حال ساخت است و 85 درصد مبلغ آن توسط شرکت چینی "ان اف سی" تامین می شود.
به گفته کرباسیان، در ایران به سبب داشتن انرژی فراوان، فقط 15درصد از هزینه تولید آلومینیوم مربوط به انرژی است در صورتی که این رقم در کشورهای دیگر ممکن است 30 تا 40درصد باشد.

مذاکره با سرمایه گذاران اتریش، ایتالیا و دانمارک

کرباسیان گفت که مذاکراتی با سرمایه گذاران اتریشی و ایتالیایی برای طرح های مس و فولاد در جریان است که از ارزش 2 میلیارد یورویی برخورار است. در همین حال سرمایه گذاران دانمارکی نیز در تلاش برای راه اندازی یک معدن مس در ایران هستند.
رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: این مذاکرات به مراحل پیشرفته ای رسیده و در حال نهایی شدن است.
وی درمورد هدف کلان توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران گفت: ایران به دنبال جذب 50 میلیارد یورو سرمایه برای توسعه این بخش از جمله صنایع معدنی، فولاد، مس، آلومینیوم و طلا است به طوری که فقط در بخش فولاد شاهد افزایش 77درصدی ظرفیت تولید خواهیم شد.
کرباسیان ادامه داد: در بخش آلومینیوم نیز در حال اجرای برنامه دستیابی به ظرفیت تولید 1.5 میلیون تنی هستیم هرچند ذخایر کافی بوکسیت در ایران وجود ندارد اما برای جبران این مساله، معدنی با ذخیره 400 میلیون تنی در گینه در اختیار است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به رویترز گفته است که ملاقاتی با "رونا فِرهد" (Rona Fairhead) وزیر تجارت و توسعه صادرات با هدف تلاش برای جذب سرمایه گذاران بریتانیایی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید